جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مجله شلپ

نوشته کامل

تن ماهی را با چی بخوریم و با چی نخوریم؟ بهترین روش و ترکیب ها

آیا این سوال برایتان پیش آمده که تن ماهی را با چی بخوریم و چه موادی را نباید قبل یا بعد از مصرف تن ماهی بخوریم؟ در ادامه تمام ترکیب های خوب و بد را باهم بررسی میکنیم. ماهی از جمله مواد غذایی است که سرشار از انواع مواد مغذی می باشد. بنابراین وجود آن […]

تن ماهی را با چی بخوریم
بدون دیدگاه

آیا این سوال برایتان پیش آمده که تن ماهی را با چی بخوریم و چه موادی را نباید قبل یا بعد از مصرف تن ماهی بخوریم؟ در ادامه تمام ترکیب های خوب و بد را باهم بررسی میکنیم.

تن ماهی را با چی بخوریم

ماهی از جمله مواد غذایی است که سرشار از انواع مواد مغذی می باشد. بنابراین وجود آن در رژیم غذایی ضروری است. اما بسیاری از افراد به علت تیغ دار بودن گوشت ماهی و مشکلات پاک کردن و پختن آن تمایلی به مصرف ماهی نشان نمی دهند. برای این دسته از افراد تن ماهی بهترین گزینه می باشد.

حتی افرادی که ماهی دوست ندارند نیز تن ماهی را دوست دارند. در واقع می توان گفت تن ماهی یکی از محبوب ترین فرآورده های کنسروی در سراسر جهان است.

تن ماهی با چی بخوریم

تن ماهی و ماهی یک غذای سرد است. بنابراین در کنار آن باید از غذاهایی استفاده نمود که دارای طبع گرمی هستند.

اغلب افراد علاقه دارند که در کنار تن ماهی از یک طعم دهنده با مزه ترش استفاده کنند. برای این دسته از افراد نارنج بهترین گزینه می باشد. نارنج از جمله معدود خوراکی هایی است که علیرغم داشتن مزه ترش، طبع گرمی دارد.

حتما دقت کرده اید که در کنار انواع ماهی اغلب شوید پلو به جای برنج سفید سرو می شود. علت این موضوع این است که برنج و ماهی هر دو طبع سرد دارند و در کنار هم مناسب نیستند. شوید از جمله گیاهانی است که طبع گرمی دارد و می تواند به عنوان مصلح در کنار برنج و تن ماهی قرار بگیرد.

استفاده از ادویه های گرم مزاج نظیر آویشن، فلفل سیاه، زردچوبه، دارچین و … نیز می تواند علاوه بر طعم بخشیدن، طبع تن ماهی را متعادل سازد.

البته مصرف انواع شیرینی جات طبیعی نظیر خرما، عسل، کشمش و غیره نیز بعد از خوردن تن ماهی می تواند سبب متعادل ساختن مزاج شود.

بهترین روش خوردن تن ماهی

روش های بسیاری برای مصرف و آشپزی با تن ماهی وجود دارد. مصرف آن با سبزی پلو یا شوید پلو یکی از رایج ترین روش ها است که طعم دلپذیری نیز دارد. به علاوه طبع گرم شوید می تواند سردی تن ماهی را متعادل سازد.

البته برخی از افراد آن را با قارچ سرخ شده و سیب زمینی سرخ شده نیز مصرف می کنند. استفاده از هر کدام از این روش ها به ذائقه افراد بستگی دارد.

اما مهمترین نکته در مورد مصرف تن ماهی این است که با گذر زمان ممکن است درون این کنسرو مواد سمی ایجاد شود. بنابراین توصیه می شود بعد از باز کردن درب ظرف قوطی کنسرو، تن ماهی را به مدت یک دقیقه در درجه حرارت ۱۰۰ درجه سانتی گراد تفت دهید. در این حالت بهتر است در ظرف بسته باشد.

البته می توان قوطی کنسرو در بسته تن ماهی را به مدت ۲۰ دقیقه جوشاند. در این حالت نیز سم داخل تن ماهی از بین می رود.

تن ماهی را با چی نخوریم

تن ماهی را با چی نخوریم

خوردن تن ماهی با انواع خوراکی های سرد مزاج می تواند سبب بروز مشکلات فراوانی برای فرد شود.

اغلب افراد عاشق لبنیات هستند و در کنار غذای خود از دوغ یا ماست استفاده می کنند. این دو ماه لبنی طبع سردی داشته و مصرف آن ها در کنار تن ماهی سبب بروز دل پیچه، سوءهاضمه، لک صورت و غیره خواهد شد.

استفاده از ترشیجات مختلف نیز در کنار تن ماهی توصیه نمی شود. زیرا مصرف تن ماهی و ترشیجات با هم سبب ضعف سیستم ایمنی و بروز ناراحتی های کبدی خواهد شد.

مصرف تن ماهی و تخم مرغ با هم برای وعده صبحانه بسیار رایج می باشد. این غذا اگرچه طرفداران بسیاری دارد، اما اصلا ترکیب غذایی مناسبی نیست و سبب بروز یبوست و مشکلات سیستم گوارش خواهد شد.

مصرف تن ماهی با باقالی پلو نیز به علت نفاخ بودن باقالی توصیه نمی شود. همچنین مصرف انواع سالاد به علت سرد بودن طبع سبزیجات موجود در سالاد به همراه تن ماهی مناسب نیست.

همچنین توصیه می شود بعد از مصرف تن ماهی نیز تا یکی دو ساعت پس از صرف غذا از نوشیدن آب یا شیر و انواع میوه ها با طبع سرد خودداری کنید.

برخی از افراد علاقه زیادی به غذاهای گوشتی دارند و ممکن است چند نوع گوشت را با هم در یک وعده مصرف نمایند. این کار از لحاظ طب سنتی بسیار غلط می باشد. چرا که گوشت های مختلف طبع های مختلفی دارند و مصرف آن ها با هم سبب بروز بهم ریختگی مزاج در بدن خواهد شد.

تن ماهی با رب گوجه

خوراک تن ماهی و رب گوجه از جمله غذاهایی است که به سرعت آماده می شود و طعم لذیذی دارد.

برای تهیه این غذا در اولین گام کنسرو تن ماهی را به مدت ۲۰ دقیقه در ظرفی از آب جوش بجوشانید. پیاز ها را خرد کرده و تفت دهید. بعد از طلایی شدن به آن رب گوجه افزوده و بگذارید کاملا سرخ شده و از حالت خامی خارج شود. ادویه، نمک و تن ماهی را افزوده و یه خوبی هم بزنید تا مخلوط کاملا یک دست شود. بعد از دو یا سه دقیقه پختن غذا حاضر می باشد.

تن ماهی و ماست

اغلب مواد لبنی دارای طبعی سرد هستند. بنابراین نباید در کنار غذاهایی با طبع سرد سرو شوند. تن ماهی نیز از دیدگاه طب سنتی طبع سردی دارد. پس خوردن این دو در کنار هم سبب برهم خوردن تعادل مزاج در بدن خواهد شد و مشکلات بسیاری را برای فرد ایجاد می کند.

مشکلات مختلف دستگاه گوارش نظیر دل درد، دل پیچه، سو هاضمه و غیره برخی از این مشکلات هستند. بروز لکه های پوستی نیز از عوارض خوردن تن ماهی و ماست می باشد.

همچنین خوردن این دو ماده غذایی در کنار هم سبب سستی، بی حالی و کاهش سطح انرژی بدن خواهد شد.

تن ماهی و ماست

خوراک تن ماهی با برنج

تن ماهی و برنج نیز هر دو دارای مزاج سرد هستند و مصرف آن ها در کنار هم نامناسب می باشد.

برخی از افراد تن ماهی را با باقالی پلو سرو می کنند که این غذا نیز اگرچه طعم دلپذیری دارد، اما از لحاظ طب سنتی صحیح نمی باشد.

زیرا باقالی یکی از خوراکی های حساسیت زا است که مصرف آن در کنار تن ماهی سبب افزایش میزان حساسیت خواهد شد.

معمولا بهترین روش خوردن تن ماهی مصرف آن با شوید پلو می باشد. شوید از جمله سبزیجات با طبع گرم است که می تواند سردی برنج و تن ماهی را به تعادل برساند.

طرز تهیه تن ماهی با تخم مرغ

املت تن ماهی و تخم مرغ نیز از جمله غذاهای پرطرفدار می باشد که بسیار سریع آماده می شود. برای تهیه این املت ابتدا تن ماهی را در ظرفی از آب به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید. سپس مقداری قارچ را خرد کرده و با مقدار اندکی روغن تفت دهید. بعد از چند دقیقه قارچ آب خواهد انداخت. به هم زدن ادامه دهید تا آب آن به اتمام برسد. سپس تن ماهی را به آن افزوده و کمی تفت دهید.

تخم مرغ ها رو در ظرف شکسته و به آن نمک، فلفل سیاه و … اضافه کنید. مخلوط حاصل را روی تن ماهی و قارچ بریزد و کمی هم بزنید تا کاملا پخته شود.

مطالب مرتبط

بخش نظرات

نظرتان را بنویسید