جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

مجله شلپ

نوشته کامل

ذن چیست و فواید مدیتیشن چیست؟ بررسی کامل عقاید ذن

در این مقاله از مجله آنلاین شلپ به بررسی کامل مدیتیشن ذن می پردازیم و خواهیم دید که ذن چیست و چه فوایدی دارد و نحوه آموزش آن به چه صورت است. ذن چیست؟ ذن راه و روشی در دین بودا می باشد که در کشور ژاپن ظهور کرد و تمرکز آن بر روی تفکر […]

ذن چیست
بدون دیدگاه

در این مقاله از مجله آنلاین شلپ به بررسی کامل مدیتیشن ذن می پردازیم و خواهیم دید که ذن چیست و چه فوایدی دارد و نحوه آموزش آن به چه صورت است.

ذن چیست

ذن چیست؟

ذن راه و روشی در دین بودا می باشد که در کشور ژاپن ظهور کرد و تمرکز آن بر روی تفکر لحظه به لحظه و نگاه عمقی به اشیاء، حیوانات و محیط پیرامون با روشی خاص است. ذن در واقع مراقبه یا‌ مدتیشنی می باشد که بر چهار قانون استوار است:

  • قانون اول: تمرکز و توجه به محیط پیرامون و صداها، بوها، نورها و احساساتی نظیر خوابیدن ونشستن.
  • قانون دوم: تمرکز و توجه به آرامش روانی و اجتناب از نگرانی و استرس.
  • قانون سوم: حفظ آرامش و آزادی سازی عضلات .
  • قانون چهارم: تنفس به شیوه آرام بخش به صورتی که ۴ ثانیه نفس بکشید، ۴ ثانیه نفس را حبس کنید و ۴ ثانیه بازدم کرده و ۴ ثانیه تنفس خنثی داشته باشید.

حال که متوجه شدید ذن چیست به بررسی فواید و نحوه اجرا آن می پردازیم.

چه چیزی در طول ذن اتفاق می افتد؟

حال که متوجه شدید ذن چیست بد نیست بدانید که ذن شبیه به ذهن آگاهی است که بر همه چیز احاطه دارد. ذن شبیه به تمرکز روی یک شیء خاص نیست، ذن شبیه به یک آگاهی عمومی است. ذن شامل افزایش آگاهی از روند جسمی و روحی در خود فرد است. افرادی که مراقبه ذن را انجام می دهند، سعی در گسترش دامنه توجه خود برای افزایش جریان ادراک، افکار، احساسات و آگاهی ذهنی خود دارند.

ذن اغلب شامل نگه داشتن چشم به صورت نیمه باز است که متفاوت با بسیاری از انواع دیگر مدیتیشن است که در آنها فرد چشمانش را کامل می بندد. در حین مدیتیشن ذن، تمرین کنندگان هرگونه فکری را که در ذهنشان جاری می شود، رد می کنند و اساسا به هیچ چیز فکر نمی کنند. با گذشت زمان، آنها می آموزند که چگونه ذهن خود را از سرگردانی دور نگه دارند و ممکن است بتوانند به ذهن ناخودآگاه خود ضربه بزنند.

ذن چیست

فواید مدیتیشن ذن چیست ؟

تحقیقات به روشنی نشان می دهد که مدیتیشن ذن دارای طیف گسترده ای از مزایای سلامت جسمی، شناختی، اجتماعی، معنوی و عاطفی است. ذن می تواند یک مسکن عالی برای استرس باشد، به همین دلیل بسیاری از افراد در وهله اول به آن متوسل می شوند. این احتمال وجود دارد که مراقبه ذن بسیاری از مزایای انواع دیگر مراقبه را ارائه دهد، تحقیقات اولیه ای وجود دارد که نشان می دهد انواع مختلف مراقبه ممکن است به روش های متفاوت روی مغز تاثیر بگذارد. بنابراین این امکان وجود دارد که مراقبه ذن فراتر از مزایایی که در سایر انواع مراقبه مشاهده می شود، مزایای دیگری نیز برای روح و روان افراد داشته باشد.

دسترسی به ذهن ناخودآگاه در ذن چیست ؟

معمولا کنجکاوی زیادی در مورد اینکه آیا مراقبه ذن به افراد این امکان را می دهد تا دسترسی بهتری به ذهن ناخودآگاه خود داشته باشند یا نه، وجود دارد .تصور می شود که ذهن آگاه فقط می تواند به طور همزمان روی یک چیز متمرکز شود، مانند لیست مواد غذایی یا کتابی که می خوانید. اما محققان گمان می کنند که در مدیتیشن ذن امکان دسترسی به ذهن ناخودآگاه به طور گسترده ای وجود دارد و فرد به طور همزمان می تواند روی چند چیز از نظر ذهنی احاطه داشته باشد.

آموزش ذن

روش آموزش ذن چیست ؟

روش های بسیاری برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراقبه ذن وجود دارد. تعداد زیادی پادکست صوتی، فیلم های آنلاین، برنامه های یادگیری آنلاین و کتاب هایی که به این موضوع اختصاص داده شده است برای آموزش وجود دارد. شما همچنین ممکن است یک کلاس مراقبه ذن را پیدا کنید تا بتوانید آنها را از یک مدرس این رشته بیاموزید. بنابراین بسته به علاقه، نیازها و بودجه شما، روش های زیادی برای یافتن برنامه ای مدون که به شما در یادگیری تکنیک های مراقبه ذن کمک خواهد کرد، وجود دارد.

 

منبع

verywellmind

 

 

مطالب مرتبط

بخش نظرات

نظرتان را بنویسید

Array