پنج شنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

مجله شلپ

نوشته کامل

آیا تلسکوپ عدسی و ذره بین دارد؟ + پاسخ قطعی به این سوال

حتما می خواهید بدانید که آیا تلسکوپ عدسی دارد؟ یا در آن از ذره بین استفاده می شود؟ تلسکوپ ها یکی از جذاب ترین و کاربردی ترین وسایل اپتیکی (نوری) هستند که بشر تا به حال ساخته است. از اولین مدل‌ها تا تلسکوپ‌های آماتوری که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند، بیشتر آنها از سیستمی از […]

آیا تلسکوپ عدسی و ذره بین دارد
بدون دیدگاه

حتما می خواهید بدانید که آیا تلسکوپ عدسی دارد؟ یا در آن از ذره بین استفاده می شود؟ تلسکوپ ها یکی از جذاب ترین و کاربردی ترین وسایل اپتیکی (نوری) هستند که بشر تا به حال ساخته است.

از اولین مدل‌ها تا تلسکوپ‌های آماتوری که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند، بیشتر آنها از سیستمی از عدسی‌ها (یا همان ذره بین خودمان) برای بزرگنمایی استفاده می‌کنند. اما بزرگنمایی و ذره بین تلسکوپ، کمی پیچیده تر از آن چیزی است که به نظر می رسد، بنابراین یک تلسکوپ واقعاً به چند عدسی نیاز دارد؟ در ادامه همراه ما از مجله شلپ باشید تا این موضوع را باهم بررسی کنیم.

آیا تلسکوپ عدسی و ذره بین دارد

آیا تلسکوپ عدسی دارد

اکثر تلسکوپ های شکستی که از عدسی استفاده می کنند دارای یک یا دو عدد از آنها هستند. تلسکوپ شکستی، یکی از عدسی ها را برای تمرکز تصویر و دیگری را برای بزرگنمایی آن به کار میگیرند. تلسکوپ های کاتادیوپتریک فقط یک عدسی برای تصحیح تصویر دارند. با این حال، تلسکوپ‌های بازتابی اصلاً عدسی ندارند، زیرا در عوض به آینه‌ها تکیه می‌کنند.

هر چه ترکیبی از عدسی ها و یا آینه ها بیشتر باشد، تلسکوپ دو کار اساسی انجام می دهد. اول، نور بسیار بیشتری از آنچه چشم انسان می تواند جذب کند را جمع آوری می کند و آن را روی ناحیه کوچکتری متمرکز می کند. دوم، آن تصویر متمرکز را بزرگ‌نمایی می‌کند. این کار به طور سنتی با دو لنز انجام می شود، اما طراحی ها و نحوه استفاده از این لنز ها به طور قابل توجهی پیچیده و متفاوت است.

در ساده ترین تلسکوپ ها چند عدسی وجود دارد؟

تلسکوپ‌های مبتنی بر لنز (عدسی) نور ورودی را متمرکز می‌کنند تا اجسام دور را بزرگ‌تر، شفاف‌تر و درخشان‌تر نشان دهند. امروزه ما این تلسکوپ ها را “تلسکوپ های شکست” می نامیم. اکثریت تلسکوپ ها دو عدسی اصلی دارند. یک عدسی کوچک که به عنوان یک قطعه بزرگنمایی عمل می کند، به نام “عدسی چشمی” و یک لنز بزرگتر که “عدسی عینی” نام دارد.

با در نظر گرفتن این موضوع، احتمالاً از خود می‌پرسید که چگونه تلسکوپ‌ها از این لنزها برای تشکیل تصاویر آسمانی استفاده می‌کنند که همه ما می‌شناسیم و دوست داریم. خوب، تلسکوپ های شکست، همانطور که از نامشان پیداست، تصاویر را از طریق شکست ایجاد می کنند. لنزهای آنها معمولاً از دو ماده پلاستیک و شیشه ساخته می شود. علاوه بر این، سطوح عدسی ها به گونه ای شکل داده می شوند که آنها را به بخش هایی از صفحه کره ای شکل تبدیل می کند.

بیشتر تلسکوپ هایی که امروزه می بینید در یکی از این دو نوع هستند:

  • تلسکوپ شکستی که از عدسی های شیشه ای استفاده می کند.
  • تلسکوپ بازتابنده که به جای عدسی از آینه استفاده می کند.

هر دو نوع دقیقاً یک کار را انجام می دهند، اما به روش های کاملاً متفاوت.

آیا تلسکوپ ذره بین دارد

آیا تلسکوپ ذره بین دارد

همانطور که گفته شد، در تلسکوپ ها از عدسی و یا ذره بین هایی استفاده میشود که البته با ذره بین های کوچکی که استفاده میکنیم بسیار متفاوت هستند. تلسکوپ وسیله ای شگفت انگیز است که می تواند اجسام دور را بسیار نزدیکتر نشان دهد. تلسکوپ ها در اشکال و اندازه های مختلف وجود دارند، از یک لوله پلاستیکی کوچک که در یک فروشگاه اسباب بازی به قیمت خیلی پایین می خرید تا تلسکوپ فضایی هابل که چندین تن وزن دارد. تلسکوپ‌های آماتور هم جایی در این بین قرار می‌گیرند و حتی اگرچه به اندازه هابل قدرتمند نیستند، می‌توانند کارهای باورنکردنی انجام دهند. به عنوان مثال، یک تلسکوپ کوچک ۶ اینچی (۱۵ سانتی متری) به شما این امکان را می دهد نوشته ها را روی یک سکه از فاصله ۴۶ متری کاملا واضح بخوانید!

مطالب مرتبط

بخش نظرات

نظرتان را بنویسید