شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳

مجله شلپ

نوشته کامل

کمبود چه ویتامینی باعث افسردگی، استرس و ضعف اعصاب میشود؟

اگرچه بسیاری از افراد معتقد هستند که بیماری های روحی روانی نظیر افسردگی، اضطراب و استرس با شرایط بدنی فرد مرتبط نیست، اما جالب است بدانید که داشتن یک تغذیه مناسب بسیار بر سلامت روح و روان تاثیرگذار است. به نحوی که کمبود برخی از ویتامین ها می تواند سبب بروز اختلالات روانی مختلفی شود. […]

کمبود ویتامین و افسردگی
بدون دیدگاه

اگرچه بسیاری از افراد معتقد هستند که بیماری های روحی روانی نظیر افسردگی، اضطراب و استرس با شرایط بدنی فرد مرتبط نیست، اما جالب است بدانید که داشتن یک تغذیه مناسب بسیار بر سلامت روح و روان تاثیرگذار است.

کمبود ویتامین و افسردگی

به نحوی که کمبود برخی از ویتامین ها می تواند سبب بروز اختلالات روانی مختلفی شود. البته بسیاری از پزشکان نیز برای برطرف کردن اختلالات عصبی مصرف انواع مکمل ها را که شامل انواع ویتامین ها می باشد، تجویز می کنند.

کمبود چه ویتامینی باعث افسردگی میشود

تحقیقات نشان داده که کمبود برخی از ویتامین ها می تواند بر خلق و خوی انسان موثر باشد. به همین علت رژیم غذایی و سبک زندگی سالم می تواند از بروز افسردگی پیشگیری نماید و یا در بهبود آن موثر باشد.

ویتامین B از جمله ویتامین هایی است که در بهبود علائم افسردگی و پیشگیری از بروز آن نقش بسزایی دارد. ویتامین B1 از جمله ویتامین هایی است که در سرعت عملکرد مغز بسیار موثر است. کاهش این ویتامین می تواند سبب بروز اضطراب، مشکلات جسمانی و افسردگی شود.

ویتامین B3 در بروز خستگی مفرط و بی حسی دست ها و پاها نقش داشته و کمبود ویتامین B5 نیز می تواند سبب بروز اضطراب، استرس و افسردگی شود. ویتامین B12 نیز در ساخت گلبول های قرمز بسیار موثر می باشد. کمبود این ویتامین سبب بروز کم خونی و افسردگی به خصوص در خانم ها خواهد شد.

ویتامین D از جمله ویتامین هایی است که از طریق نور خورشید دریافت شده و در درمان و پیشگیری از بسیاری از بیماری ها نقش اساسی دارد. اغلب افرادی که در مناطقی با آب و هوای ابری و بارانی زندگی می کنند، دچار نوعی بی حالی و افسردگی هستند. البته بروز افسردگی در فصول سرد سال نیز بیشتر می باشد. تحقیقات نشان داده، این ویتامین در کاهش افسردگی مثمر ثمر می باشد.

کمبود چه ویتامینی باعث ضعف اعصاب می شود

کمبود انواع ویتامین ها و مواد معدنی می تواند سبب بروز انواع بیماری های جسمی، روحی و بیماری های اعصاب و روان شود. از جمله ویتامین هایی که در سلامت اعصاب و روان و پیشگیری از بروز استرس، پریشانی، احساس خستگی و ضعف اعصاب موثر می باشد، ویتامین ۱۲B می باشد.

این ویتامین با افزایش سوخت و ساز در بدن تلاش می کند، میزان سطح انرژی بدن را متعادل ساخته و از بروز اختلالات عصبی مختلف جلوگیری به عمل آورد.

ویتامین D نیز در سلامت اعصاب بسیار اثرگذار می باشد. این ویتامین سبب جذب فسفر در خون می شود. فسفر از جمله مواد معدنی است که در سلامت اعصاب نقش مهمی ایفا می کند و از بروز اختلالات عصبی جلوگیری به عمل می آورد.

البته مواد معدنی مختلفی نظیر کلسیم، آهن، زینک، فسفر، منیزیم و سلنیوم نیز در پیشگیری از بروز اختلالات عصبی موثر می باشد.

جالب است بدانید که ۶۰ درصد از مغز را چربی تشکیل می دهد. این چربی در بدن تولید نمی شود و مغز نیر نمی تواند آن را بسوزاند. در واقع چربی بخشی از بافت مغز را تشکیل داده است. امگا ۳ اسید چرب ضروری یا در واقع چربی مفید می باشد. مصرف متناسب امگا۳ می تواند سبب بهبود عملکرد مغز شود.

کمبود ویتامین و استرس

کمبود کدام ویتامین باعث استرس می شود

مصرف ویتامین B کمپلکس و ویتامین D در کنار داروهای ضد استرس و ضد افسردگی سبب افزایش عملکرد آن ها خواهد شد.

افزایش سطح رادیکال های آزاد در بدن می تواند سبب بروز استرس و اضطراب شود. ویتامین E و ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان سبب کاهش سطح رادیکال های آزاد در بدن می شوند. همچنین ویتامین C سبب حفظ قند خون در سطح طبیعی در هنگام استرس خواهد شد.

البته بسیاری از مواد معدنی نظیر آهن، منیزیم، روی و غیره نیز در کاهش سطح استرس در بدن موثر هستند.

بطور کلی سلامت روح و روان به سلامت جسم مرتبط می باشد. بروز هر گونه مشکل در جسم انسان قطعا تبعاتی در روح و روان خواهد گذاشت. از طرفی مشکلات روحی قطعا بیماری های جسمی را در پی دارد.

بنابراین اولین گام برای حفظ سلامت اعصاب و روان و پیشگیری از استرس و اضطراب تلاش در حفظ سلامت جسم می باشد. برای سالم نگه داشتن جسم، داشتن سبک زندگی سالم یعنی تغذیه مناسب، خواب کافی و ورزش ضروری است.

مطالب مرتبط

بخش نظرات

نظرتان را بنویسید

Array