سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

مجله شلپ

نوشته کامل

بلوک دیاگرام چیست؟ کاربردها و نحوه ساده سازی

در این مقاله از مجله آنلاین شلپ به شما خواهیم گفت که بلوک دیاگرام چیست و چه کاربردهایی دارد و نحوه ساده سازی آن به چه صورت است. بلوک دیاگرام چیست ؟ بلوک دیاگرام در واقع نمایش گرافیکی یک سیستم است که یک نما از نحوه عملکرد یک سیستم را ارائه می کند. بلوک دیاگرام […]

بلوک دیاگرام چیست
بدون دیدگاه

در این مقاله از مجله آنلاین شلپ به شما خواهیم گفت که بلوک دیاگرام چیست و چه کاربردهایی دارد و نحوه ساده سازی آن به چه صورت است.

بلوک دیاگرام چیست ؟

بلوک دیاگرام در واقع نمایش گرافیکی یک سیستم است که یک نما از نحوه عملکرد یک سیستم را ارائه می کند. بلوک دیاگرام ها درک بهتری از عملکرد یک سیستم را به ما می دهند و به درک بهتر اتصالات درون یک سیستم کمک می کنند. بلوک دیاگرام ها معمولا به وسیله عناصر هندسی و مستطیل شکل که به بلوک های یک دیاگرام معروف هستند، اطلاعاتی را ارائه می دهند. معمولا از بلوک دیاگرام برای توصیف سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری و همچنین برای نمایش فرآیندها استفاده می شود.

بلوک دیاگرام چیست

یک طرح اولیه از یک بلوک دیاگرام

مزیت بلوک دیاگرام چیست ؟

بلوک دیاگرام ها معمولا هنگام تجسم اطلاعات یک سیستم سخت افزاری یا نرم افزاری یا نشان دادن مراحل انجام یک پروسه یا فرآیند مورد استفاده قرار می گیرند. بلوک دیاگرام ها می توانند مفاهیم پیچیده را برای ما ساده تر کنند و این قضیه از نقطه نظر آموزشی می تواند بسیار مهم باشد، از این رو از بلوک دیاگرام ها در آموزش یک پروسه یا فرآیند به وفور استفاده می شود، چرا که درک یک نمایش گرافیکی اغلب ساده تر از یک بیان متنی می باشد.

چه کسانی به بلوک دیاگرام ها نیاز دارند ؟

  • برنامه نویسان نرم افزار برای برقراری ارتباط و ارائه ایده ها و ساده کردن مفاهیم پیچیده از آن استفاده می کنند.
  • مدیران پروژه می توانند چگونگی عملکرد بصری یک پروژه یا سیستم را به وسیله آن نشان دهند.
  • متخصصان فروش و بازاریابی می توانند از طریق این نمودارهای ارائه شده، پیشنهادات و گزارش ها را به هم متصل کرده و به صورت تصویری به مخاطب ارائه دهند.

ساده سازی بلوک دیاگرام چیست ؟

استفاده از بلوک دیاگرام برای نشان دادن یک رابطه علت و معلولی بسیار مورد کاربرد است. شاید بعضی از بلوک دیاگرام ها در نگاه اول پیچیده یا مبهم به نظر برسند. اما جای نگرانی وجود ندارد چرا که با ساده سازی بلوک دیاگرام می توان به مفهوم اصلی آن دست پیدا کرد. اگر بر روی مفهومی که مشغول تحلیل آن هستید مسلط باشید، چه از نقطه نظر ریاضی و فرمولی و چه از جنبه تئوری، قادر به درک و ساده سازی یک بلوک دیاگرام خواهید بود. پس سعی کنید اطلاعات خود را درباره موضوع مورد بحث بالا ببرید تا ساده سازی و درک یک بلوک دیاگرام نیز برای شما آسان شود.

بلوک دیاگرام موبایل

در تصویر زیر نمونه ای از یک بلوک دیاگرام موبایل را مشاهده می کنید که مورد استفاده طراحان سیستم های موبایل و تعمیرکاران موبایل می باشد.

بلوک دیاگرام موبایل

یک نمونه بلوک دیاگرام موبایل

بلوک دیاگرام یک سیستم کنترلی

در تصویر زیر نمونه ای از بلوک دیاگرام یک سیستم کنترلی را مشاهده می کنید که مورد استفاده طراحان سیستم های کنترل،  تعمیرکاران و دانشجویان رشته های مرتبط می باشد.

بلوک دیاگرام یک سیستم کنترلی

بلوک دیاگرام یک سیستم کنترلی

 

منبع

wikipedia

مطالب مرتبط

بخش نظرات

نظرتان را بنویسید

Array