سه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۹

مجله آنلاین شِلِپ

نوشته کامل

بوروکراسی چیست؟ بررسی ویژگی های بوروکراسی

در این مقاله از مجله آنلاین شلپ به شما خواهیم گفت که بوروکراسی چیست و مهمترین ویژگی های یک سیستم بوروکرات چیست. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید. بوروکراسی چیست ؟ بوروکراسی یا دیوان سالاری، شکل مشخصی از سازمان است که بر پایه اصولی مانند تقسیم کار، مدیریت حرفه ای، ایجاد تعهد و […]

بوروکراسی چیست
بدون دیدگاه

در این مقاله از مجله آنلاین شلپ به شما خواهیم گفت که بوروکراسی چیست و مهمترین ویژگی های یک سیستم بوروکرات چیست. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

بوروکراسی چیست ؟

بوروکراسی یا دیوان سالاری، شکل مشخصی از سازمان است که بر پایه اصولی مانند تقسیم کار، مدیریت حرفه ای، ایجاد تعهد و کنترل سلسله مراتبی، به فعالیت می پردازد. بوروکراسی در شکل ایده آل خود، غیر شخصی و عقلانی است و مبتنی بر قواعد و ضوابط است و ارتباطات و روابط در آن نقشی ندارند. یک سازمان بوروکراتیک می تواند یک سازمان دولتی و یا یک موسسه خصوصی باشد. حال که متوجه شدید بوروکراسی چیست ، بد نیست با ویژگی های یک سیستم بوروکرات نیز آشنا شوید.

بوروکراسی چیست

ویژگی های بوروکراسی چیست؟

در ادامه به بررسی شش ویژگی مهم سازمان ها یا حکومت های استوار بر پایه بوروکراسی خواهیم پرداخت:

۱- حرکت بر اساس سلسله مراتب

براساس نظیریه ماکس وبر که در اواخر قرن بیستم میلادی شکل گرفت، قدرت در بوروکراسی ها باید به یک سسیستم یا موقعیت واگذار شود و نه به  یک شخص یا مقام سیاسی و غیر سیاسی، و یک سیستم باید بر اساس سلسله مراتب به جلو حرکت کند و نه بر اساس خواست و میل یک شخص.

۲- مدیریت طبق قوانین

بوروکراسی به قوانین مکتوب و ارتباطات بستگی دارد. بوروکراسی های موثر به قوانین مبتنی بر بررسی منطقی مشکلات و انتخاب ایده آل ترین روش رسیدن به اهداف بستگی دارند. بوروکراسی های موفق به طور مرتب نمودارهای سازمان، سیاست های کارمندان، یادداشت ها و روش ها و تکنیک های نوین مدیریت را را به منظور اصلاح مراحل و سیاست ها و افزایش کارایی و سازگاری یک سیستم، بررسی می کنند.

۳- تقسیم کار

در حالت ایده آل بوروکراسی، وظایف سازمانی با توجه به مهارت های تخصصی کارمندان و کارآمدترین روش برای دستیابی به اهداف در بوروکراسی ها تعیین می شوند. این یک “ایده آل” است و در بسیاری از بروکراسی ها، قوانین و ساختارهای سفت و سختی وضع می شوند و کارمندان موظف به اجرای قوانین در حوزه وظایف خود هستند. در واقع یک بوروکراسی بر پایه یک تقسیم کار منظم بین اعضای یک سیستم استوار است.

۴- پیشرفت مبتنی بر دستاورد

پیشرفت در سطح یا بین سطوح بوروکراسی بر پایه موفقیت و شایستگی می باشد و نه بر پایه منفعت طلبی و روابط. در یک سیستم استوار بر پایه بوروکراسی، تحقق اهداف سازمانی و تولیدی نه تنها سبب رشد یک سیستم می شود، بلکه مشتریان، مردم و یا افراد وابسته به آن نیز، از خروجی سیستم سود می برند. در چنین سیستم هایی ،موفقیت را فقط زمانی اندازه گیری می کنند که نتایج به دست آمده سبب افزایش بازده و دانش گردد.

ویژگی های بوروکراسی

۵- بهبود کارایی سیستم

ماکس وبر اصرار داشت که بهبود کارآیی یکی از نشانه های بوروکراسی است. کارایی ممکن است شامل ایجاد نوآوری و خلاقیت در یک کارخانه یا یک سیستم حکومتی باشد. بهبود کارایی در بوروکراسی معمولا باید به دستیابی به اهداف سازمان به بهترین شکل ممکن منجر شود. ارزیابی منظم فرآیند اجرای کار طبق قوانین و سلسله مراتب و بررسی میزان اثربخشی کارکنان، می تواند سبب بهبود کارایی گردد.

۶- متکی به شایسته سالاری

بوروکراسی به توصیف یک شغل یا سیستم ادارای و حکومتی بر مبنای شایسته سالاری می پردازد و روابط دوستانه که بر طبق قوانین و سلسله مراتب نیست در آن نقشی ندارند.تاکید بر پیشرفت و کارآیی از راه درست می تواند منجر به تسریع رسیدن به اهداف یک سازمان یا سیستم باشد. درگیر شدن کارکنان یک سیستم در تصمیم گیری ها، ارزیابی و تعیین اهداف، می تواند سبب ایجاد تعهد بیشتر یک سازمان گردد.

 

 

منابع

bizfluent

britannica


مطالب مرتبط


بخش نظرات

نظرتان را بنویسید