سه شنبه ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

مجله شلپ

نوشته کامل

تاریک خانه چیست و اولین عکس تاریخ کدام است؟

در این مقاله‌ی کوتاه از شلپ، به سوال مهم تاریک خانه چیست پاسخ داده و شما را با تاریک خانه عکاسی یا اتاق تاریک (Darkroom) آشنا کرده و چند تصویر از اولین عکس های ثبت شده در تاریخ را نشانتان می‌دهیم. پس تا آخر این مطلب همراه ما باشید. تاریک‌خانه یا اتاق تاریک چیست؟ تاریک […]

تاریک خانه چیست و اولین عکس تاریخ کدام است؟
۱ دیدگاه

در این مقاله‌ی کوتاه از شلپ، به سوال مهم تاریک خانه چیست پاسخ داده و شما را با تاریک خانه عکاسی یا اتاق تاریک (Darkroom) آشنا کرده و چند تصویر از اولین عکس های ثبت شده در تاریخ را نشانتان می‌دهیم. پس تا آخر این مطلب همراه ما باشید.

تاریک خانه چیست و اولین عکس تاریخ کدام است؟

تاریک‌خانه یا اتاق تاریک چیست؟

تاریک خانه چیست ؟ تاریک‌خانه یا اتاق تاریک به محلی گفته می‌شود که در آن کارهای مربوط به عکاسی مثل جاگذاری فیلم در کاست ها و چاپ و ظاهر کردن فیلم و عکس در تشتک انجام می‌گیرد و لازم است محیطی تاریک و بدون هیچ پنجره ای باشد.

در تاریک خانه، روزنه ای بر روی دیوار وجود دارد که تصاویر یا چشم انداز های روبروی آن روزنه، به صورت برعکس بر روی دیوار مقابلش بازتاب می‌شود.

در تاریک خانه نباید هیچ راهی برای نفوذ نور از بیرون داشته باشد و کاملا سیاه و تاریک باشد تا ظهور فیلم ها به مشکل نخورد. همچنین داشتن تهویه مناسب برای جلوگیری از بخار کردن تاریک خانه در روزهای گرم لازم است.

در یک تاریک خانه، باید زمین و دیوار ها کاملا قابل شستشو باشند تا در برابر مواد اسیدی و قلیایی خورده نشوند و مقاومت کافی داشته باشند.

تاریک خانه

دوربین تاریک‌خانه‌ای

دوربین تاریک خانه ای یا دوربین سوراخ سوزنی اولین دوربین عکاسی بدون لنز و ساده است که تصویری از محیط اطرافش را روی صفحه نمایش می‌دهد و از آن در نقاشی و طراحی استفاده می‌کنند.

این دوربین شامل جعبه یا اتاقک کوچکی با یک سوارخ در یک سمت آن است و نور از طریق آن سوراخ به داخل جعبه وارد می‌شود و در داخل آن تکثیر شده و تصویر خروجی به صورت وارونه است. در زمان های قدیم برای رفع مشکل وارونگی تصویر، از آینه استفاده می‌کردند.

 

اولین عکس تاریخ

عکس زیر، تصویری از نمای یک پنجره در Le Gras در سال ۱۸۲۶ یا ۱۸۲۷، تصویر سمت چپ وارونه و اصلی، تصویر سمت راستی بهبود یافته و رنگی شده است.

اولین عکس تاریخ

 

همچنین تصویر زیر مربوط به یک اصطبل یا کبوترخانه است که در سال ۱۸۲۶ یا ۱۸۲۷ توسط ژوزف نیسفور نیپس به عنوان اولین عکس منظره در تاریخ گرفته شده است.

اولین عکس تاریخ

 

منابع

wikipedia

wikipedia

مطالب مرتبط

بخش نظرات

یک نظر برای نوشته “تاریک خانه چیست و اولین عکس تاریخ کدام است؟”

  1. Nora Tenorio گفت:

    This is really interesting, You’re a very skilled blogger. I have joined your feed and look forward to seeking more of your great post. Also, I’ve shared your site in my social networks!

نظرتان را بنویسید

Array