شنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۱

مجله شلپ

نوشته کامل

نام دیگر دانه چیا چیست؟ + خواص و طرز مصرف برای لاغری

درباره دانه چیا چه میدانید؟ در این مقاله نام دیگر چیا، خواص و فواید، مضرات و عوارض و طرز مصرف دانه چیا با هدف لاغری سریع را به طور کامل توضیح خواهیم داد. دانه چیا، دانه یک گیاه بومی آمریکای مرکزی است که با نام چیا سالبا و چیا طلایی نیز شناخته می شود. این […]

دانه چیا
بدون دیدگاه

درباره دانه چیا چه میدانید؟ در این مقاله نام دیگر چیا، خواص و فواید، مضرات و عوارض و طرز مصرف دانه چیا با هدف لاغری سریع را به طور کامل توضیح خواهیم داد.

دانه چیا

دانه چیا، دانه یک گیاه بومی آمریکای مرکزی است که با نام چیا سالبا و چیا طلایی نیز شناخته می شود. این دانه ها شباهت بسیاری به تخم ریحان و تخم شربتی دارند. اما خواص متفاوتی نسبت به این دو دارا می باشد. دانه چیا سرشار از انواع آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی بوده و سبب بهبود عملکرد قلب و کنترل دیابت می شود. به علاوه مصرف این دانه برای لاغری نیز مورد تایید متخصصان تغذیه می باشد.

دانه چیا چیست

نام دیگر دانه چیا چیست

چیا از خانواده نعناعیان و گیاهی یک ساله است. اگرچه گیاه چیا کاربرد تزئینی دارد، اما عمدتا این گیاه برای استفاده از دانه آن کشت می شود. گیاه چیا بومی آمریکای مرکزی است.

دانه های چیا به شکل بیضوی با قطر یک میلی متر در رنگ های قهوه ای، خاکستری، سیاه و سفید، سفید و لکه لکه می باشد. این دانه ها به شدت آب دوست هستند. به نحوی که می توانند تا حدود ۱۲ برابر وزن خود را آب جذب کنند.

مایا ها و دیگر قبایل آمریکای شمالی دانه های چیا را پرورش می دادند. دانه چیا به نام های دیگری نظیر Salvia hispanica، Salvia columbariae و چیا طلایی نیز نامیده می شود. چیا در زبان مایا به معنای قدرت است. بومیان آمریکای شمالی از این دانه در غذا و نوشیدنی های خود استفاده می کردند. دانه های چیا بسیار شبیه دانه های کنجد، تخم ریحان و تخم شربتی است. در ادامه همراه ما از سایت آشپزی شلپ باشید تا تمام فواید و ویژگی های دانه چیا را باهم بررسی کنیم.

نام دیگر دانه چیا چیست

خواص و فواید دانه چیا

دانه های چیا سرشار از امگا ۳ بوده و می توان در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد وزن این دانه، از آن ها روغن استخراج نمود.

دانه های چیا سرشار از آنتی اکسیدان می باشد. بنابراین یک ماده ضد سرطانی قوی است و برای سلامت پوست نقش به سزایی دارد. این دانه همچنین برای کاهش وزن، پیشگیری از دیابت، بهبود سیستم گوارش، پوکی استخوان و کنترل فشار خون بسیار مثمر ثمر می باشد.

دانه های چیا منبعی غنی از انواع مواد مغذی و مواد معدنی نظیر کلسیم، فسفر، پتاسیم، مس، زینک، منیزیوم، آهن، تیامین و نیاسین می باشد. این دانه بسیار انرژی زا است و برای ورزشکاران مفید می باشد. انرژی زا بودن این دانه سبب افزایش فعالیت بدنی و در نتیجه کاهش وزن خواهد شد. بعلاوه این دانه کالری بسیار اندکی دارد. این دانه با جذب آب در معده تا حدود ۱۰ تا ۱۲ برابر اندازه خود افزایش سایز می دهد. بنابراین حجم معده را پر کرده و احساس سیری در فرد ایجاد می کند. پس افرادی که به دنبال کاهش وزن می باشند، می توانند از این دانه استفاده کنند‌.

همچنین این دانه سبب تقویت حافظه و کاهش ساعت خواب می شود. دانه چیا جزو غلات کامل محسوب شده و به صورت طبیعی بدون گلوتن می باشد.

دانه چیا یکی از منابع غذایی خوب برای تامین پروتئین و اسیدهای ضروری بدن است. در واقع می توان گفت این گیاه جایگزین خوبی برای پروتئین حیوانی می باشد.

طرز مصرف دانه چیا برای لاغری

طرز مصرف دانه چیا برای لاغری

برخی از متخصصان تغذیه اعتقاد دارند که دانه چیا یک خوراکی مناسب برای کاهش وزن می باشد. چرا که این دانه در تماس با آب و روغن اقدام به جذب آن ها کرده و شروع به حجیم شدن می کند. وجود این دانه در رژیم غذایی سبب می شود که با خوردن آن این دانه ها در معده در تماس با آب افزایش حجم داده و حجم معده را اشغال نماید. در این حالت فرد زودتر از حالت طبیعی احساس سیری می کند.

فیبر ماده ای است که احساس سیری را القا می کند. دانه چیا منبعی غنی از فیبر می باشد. اگرچه فیبر نوعی کربوهیدرات محسوب می شود؛ اما ماهیت آن با قند و نشاسته که قابل هضم هستند، متفاوت می باشد. فیبر هضم غذا را آسان و عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می بخشد.

دانه چیا یکی از کم کالری ترین و مغذی ترین دانه ها به شمار می رود. دو قاشق دانه چیا در حدود ۱۰۱ کالری دارد. البته در مقابل سیر کنندگی بالای این دانه، این مقدار کالری بسیار اندک محسوب می شود. این دانه گیاهی سبب افزایش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد و تری گلیسرید در بدن شده و در نتیجه سبب کاهش وزن در فرد خواهد شد.

مطالب مرتبط

بخش نظرات

نظرتان را بنویسید