شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳

مجله شلپ

نوشته کامل

برای درمان یبوست و روان شدن شکم چه چیزی بخوریم؟

بروز یبوست و نفخ بعد از هر وعده غذایی از جمله مشکلات آزار دهنده ای است که برخی از افراد به آن دچار می شوند. این مشکل را می توان تا حد بسیاری با تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی کنترل نمود. مصرف برخی از انواع میوه ها و سبزیجات به خصوص میوه ها و […]

برای روان شدن شکم چه چیزی بخوریم
بدون دیدگاه

بروز یبوست و نفخ بعد از هر وعده غذایی از جمله مشکلات آزار دهنده ای است که برخی از افراد به آن دچار می شوند. این مشکل را می توان تا حد بسیاری با تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی کنترل نمود.

مصرف برخی از انواع میوه ها و سبزیجات به خصوص میوه ها و سبزیجات سرشار از آب و فیبر می تواند در بهبود این اختلال و حرکت منظم روده ها کمک شایانی نماید.

برای روان شدن شکم چه چیزی بخوریم

برای روان شدن شکم چه چیزی بخوریم

رژیم غذایی تاثیر بسزایی در عملکرد روده ها دارد. هر آن چیزی که می خورید یا می آشامید می تواند سبب بهبود عملکرد هضم و جذب یا برهم خوردن عملکرد دستگاه گوارش گردد. البته خوشبختانه نتایج تحقیقات مواد خوراکی خاصی را برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش مشخص نموده است. برخی از این مواد خوراکی عبارتند از:

آووکادو از جمله خوراکی هایی است که ارزش غذایی بالایی دارد. این میوه سرشار از ویتامین K و C و مواد معدنی مهم نظیر پتاسیم و سدیم می باشد. این مواد معدنی نقش مهمی در بهبود عملکرد دستگاه گوارش دارند. به علاوه آووکادو سرشار از فیبر است. وجود فیبر در مواد خوراکی سبب حرکت منظم روده ها شده و از نفخ و یبوست پیشگیری می نماید.

میوه ها و سبزیجات سرشار از آب می توانند آب مورد نیاز بدن را در طول روز تامین نموده و از بروز یبوست و نفخ پیشگیری نمایند. یکی از این صیفی جات مفید و سرشار از آب، خیار است. حدود ۹۵ درصد از خیار را آب تشکیل داده است.

کرفس نیز از جمله سبزیجات حاوی آب فراوان می باشد. این موضوع می تواند به عدم بروز یبوست کمک نماید. این سبزی حاوی ماده ای به نام مانیتول نیز می باشد. این ترکیب سبب جذب آب در دستگاه گوارش می گردد. به این صورت مدفوع نرم تر شده و از بروز یبوست و نفخ پیشگیری به عمل می آید. ریشه این گیاه نیز یک ادرار آور طبیعی به شمار می رود.

مصرف مواد غذایی حاوی پرو بیوتیک می تواند نقش مهمی در روان کردن شکم داشته باشد. پرو بیوتیک نوعی از باکتری های مفید است که سبب تنظیم عملکرد روده و پیشگیری از بروز یبوست می گردد. ماست یکی از مواد غذایی است که سرشار پرو بیوتیک می باشد. مصرف مداوم این ماده غذایی می تواند سبب بهبود عملکرد سیستم گوارش گردد.

انواع مختلف توت نظیر توت سیاه، توت سفید، توت فرنگی و بلوبری نیز علاوه بر اینکه سرشار از انواع ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هستند، یک منبع غنی از فیبر به شمار می آیند. به همین علت مصرف انواع مختلف توت می تواند به نرم تر شدن مدفوع و آسان شدن دفع کمک نماید.

در میان انواع نوشیدنی می توان چای سبز را به عنوان یک ملین طبیعی معرفی نمود که می تواند سبب منظم تر شدن حرکات روده گردد. این نوشیدنی سرشار از انواع آنتی اکسیدان بوده و کافئین موجود در آن نیز به نحوی محرک روده ها می باشد.

اگر برای بهبود سیستم گوارش و فرآیند هضم غذا به عطاری ها مراجعه کنید، قطعا زنجبیل را به عنوان یک ماده خوراکی موثر برای بهبود عملکرد سیستم هاضمه معرفی خواهند کرد. زنجبیل علاوه بر بهبود عملکرد هضم و جذب از بروز نفخ جلوگیری کرده و احساس سیری را به فرد القا می کند.

سیب میوه ای است که به نماد سلامتی معروف شده است. این نامگذاری بی علت نیست. این میوه غنی از انواع ویتامین، مواد معدنی و البته فیبر است. فیبر موجود در این میوه می تواند سبب حرکت منظم روده ها و جلوگیری از بروز نفخ و یبوست گردد.

درمان یبوست

یبوست از جمله بیماری ها و اختلالاتی است که می توان آن را با تغییر رژیم غذایی تا حد بسیاری کنترل نمود. شاید بتوان گفت بهترین رژیم برای درمان یبوست استفاده از مواد خوراکی سرشار از آب، فیبر و انواع مواد معدنی از جمله پتاسیم است. پتاسیم از جمله مواد معدنی است که به تعادل مایعات در بدن کمک می کند.

از جمله میوه هایی که سرشار از فیبر و پتاسیم است، موز می باشد. این میوه خوش عطر و خوش طعم می تواند سبب بهبود هضم غذا شده و به درمان یبوست کمک بسیاری می نماید.

پاپایا دیگر میوه گرمسیری است که بافتی نرم و صاف داشته و سرشار از آب و فیبر است. این موضوع سبب می شود که بتواند به سیستم گوارش کمک نماید و از بروز نفخ جلوگیری کند.

جو دو سر از جمله مواد خوراکی است که بسیاری از افراد علاقه دارند آن را در وعده صبحانه مصرف نماید. باید گفت این یک عادت غذایی صحیح و البته لذت بخش است. این خوراکی سرشار از فیبر بوده و به خصوص مصرف آن در وعده صبحانه نی تواند در پیشگیری از بروز یبوست موثر باشد.

برخی از افراد به گلوتن موجود در برنج، نان و ماکارونی حساسیت دارند. به همین علت بعد از مصرف این مواد غذایی دچار نفخ شده و سیستم هاضمه آنان دچار اختلال می گردد. این افراد بهتر است از رژیم غذایی فاقد گلوتن استفاده نمایند. یکی از غلاتی که در این رژیم بسیاری مغذی و مفید است، کینوا می باشد.

مطالب مرتبط

بخش نظرات

نظرتان را بنویسید

Array