سه شنبه ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

مجله شلپ

نوشته کامل

سچوریشن به چه معناست؟ میزان اکسیژن خون در کرونا چقدر است؟

در این مطلب از مجله آنلاین شلپ به شما خواهیم گفت که سچوریشن به چه معناست و سچوریشن طبیعی خون چقدر است و میزان اکسیژن خون در یک بیمار کرونایی در چه محدوده ای می باشد. سچوریشن به چه معناست ؟ سچوریشن (Saturation) یا میزان اکسیژن خون یکی از فاکتورهای مهمی است که اندازه گیری […]

سچوریشن به چه معناست
بدون دیدگاه

در این مطلب از مجله آنلاین شلپ به شما خواهیم گفت که سچوریشن به چه معناست و سچوریشن طبیعی خون چقدر است و میزان اکسیژن خون در یک بیمار کرونایی در چه محدوده ای می باشد.

سچوریشن به چه معناست ؟

سچوریشن (Saturation) یا میزان اکسیژن خون یکی از فاکتورهای مهمی است که اندازه گیری آن در بیماران قلبی و ریوی و یا افراد مبتلا به ویروس کرونا از اهمیت بالایی برخوردار است. سچوریشن یا میزان اکسیژن خون انسان به وسیله دستگاهی به نام پالس اکسی متر اندازه گیری می گردد. در واقع دستگاه پالس اکسی متر که به وسیله یک گیره روی انگشت سبابه نصب می شود، مقدار درصد اکسیژن موجود در خون فرد را نشان می دهد.

سچوریشن به چه معناست

اندازه گیری میزان اکسیژن خون به وسیله پالس اکسی متر

سچوریشن یا میزان اکسیژن طبیعی خون چقدر است ؟

سچوریشن طبیعی خون در یک فرد عادی که فاقد بیماری قلبی یا ریوی می باشد، چیزی بین ۹۵% تا ۱۰۰% می باشد. این در شرایطی است که افرادی با بیماری های قلبی و ریوی، می توانند دارای سچوریشن یا میزان اکسیژن خون ۹۲% تا ۹۵% نیز باشند. افت میزان اکسیژن خون به کمتر از ۹۰% می تواند زنگ خطر را به صدا در آورده و خبر از یک مشکل جدی در ریه ها یا دستگاه تنفسی فرد بدهد.

سچوریشن یا میزان اکسیژن خون در کرونا چقدر است؟

اکثر افراد مبتلا به کرونا در ابتدای راه دارای اکسیژن خونی کمتر از ۹۵% می باشند و به طور میانگین میزان اکسیژن خون این افراد در چند روز آغازین علائم بیماری، بین ۹۲% تا ۹۴% می باشد، اما به مرور زمان و در صورتی که بیماری آنها از نوع حاد باشد، میزان اکسیژن خون به ۹۰% یا مقادیر کمتر از آن کاهش پیدا می کند که در این مرحله، باید از فرد بلافاصله اسکن ریه گرفته شده و در صورت لزوم در بیمارستان بستری گردد.

نکته: اگر نوع بیماری فرد حاد نباشد، میزان اکسیژن خون فرد پس از سپری نمودن دوره بیماری به بالای ۹۵% و محدوده طبیعی باز می گردد.

میزان اکسیژن خون در کرونا

عوارض پایین بودن سچوریشن یا سطح اکسیژن خون چیست ؟

معمولا پایین بودن اکسیژن خون تا مرز ۹۰% دارای علائم جدی و هشدار دهنده ای نمی باشد، اما افت میزان سچوریشن خون به زیر ۹۰% می تواند با علائمی همراه باشد. علائمی که در صورت بروز هر کدام از آنها، فرد بیمار باید فورا به بیمارستان مراجعه کند. این علائم عبارتند از:

  • تنگی نفس
  • تنفس سریع
  • سرگیجه یا سبکی سر
  • افزایش فشار خون و ضربان قلب
  • سر درد مداوم
  • تاری دید و سوزش چشم

 

منبع:

who

مطالب مرتبط

بخش نظرات

نظرتان را بنویسید

Array