جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مجله شلپ

نوشته کامل

فضاپیما چیست؟ داخل فضاپیما چه شکلی است؟ + عکس

فضاپیما چیست و چگونه کار می کند؟ سوخت مورد استفاده در فضاپیما چیست و نحوه فرود آن در فضا به چه صورت است؟ چگونه یک فضاپیما بعد از اتمام ماموریت به زمین باز می گردد؟ در این مقاله از مجله آنلاین شلپ تمامی پرسش های شما را در این زمینه پاسخ خواهیم داد. فضاپیما چیست؟ […]

فضاپیماهای آپولو
۲ دیدگاه

فضاپیما چیست و چگونه کار می کند؟ سوخت مورد استفاده در فضاپیما چیست و نحوه فرود آن در فضا به چه صورت است؟ چگونه یک فضاپیما بعد از اتمام ماموریت به زمین باز می گردد؟ در این مقاله از مجله آنلاین شلپ تمامی پرسش های شما را در این زمینه پاسخ خواهیم داد.

فضاپیما چیست؟ چگونه کار می کند؟

فضاپیما چیست؟

فضاپیما ، کیهان‌ پیما یا سفینه فضایی وسیله نقلیه‌ ای است که برای سفر در فضای بیرونی خارج از جو زمین ساخته شده‌ است. فضاپیماها بر دو نوع سرنشین دار به صورت موشک ها و شاتل های فضایی و بی‌ سرنشین مانند ماهواره ها و روبات ها به منظور اهداف متفاوت به فضا پرتاب می شوند. فضاپیماها برای اهداف متنوعی از جمله: ماموریت‌ های مخابراتی ، بررسی ماهواره‌ ای کره زمین ، هواشناسی ، ناوبری ، اکتشاف سیارات ، گردشگری فضایی و جنگ فضایی طراحی می‌ شوند.

داخل فضاپیما چه شکلی است؟

اگر کنجکاو دیدن درون فضاپیما هستید، ما چند تصویر از داخل فضاپیماهای مختلف ناسا برای شما تهیه کرده ایم که دیدن آن می تواند برای شما جذاب باشد.

عکس داخل فضاپیما

 

درون فضاپیما

 

داخل فضاپیما

 

داخل فضاپیما

فضاپیما چگونه کار میکند؟

یک فضاپیما ، وسیله نقلیه ای با موتور بسیار قدرتمند جت است که برای انتقال افراد یا تجهیزات فراتر از زمین و خارج شدن از جو زمین طراحی شده است. اگر فضا را به عنوان منطقه خارج از فضای زمین تعریف کنیم ، به این معنی است که اکسیژن کافی برای سوخت نوع موتور معمولی که در یک هواپیمای جت پیدا میکنید وجود ندارد. فضاپیماها به سرعت و انرژی زیادی برای فرار از گرانش و ممانعت از  افتادن آنها به زمین نیاز دارند. فضاپیماها با سرعت وانرژی زیاد به سمت بالا حرکت می کنند ، این عمل با شلیک گاز خروجی داغ به سمت پایین ، صورت میگیرد. در نتیجه فضاپیما با سرعت به سمت بالا حرکت میکند این نمونه ای از آن چیزی است که اغلب  “عمل و واکنش” نامیده می شود.

سرعت فضاپیما چقدر است؟

یک فضاپیما در یک موقعیت عمودی به فضا پرتاب می شود و نیروی رانش آن توسط دو تقویت کننده موشک جامد به نام تقویت کننده مرحله اول و سه موتور اصلی فضاپیما به نام تقویت کننده مرحله دوم تامین می شود. برای قرار گیری در مدار، فضاپیما باید از سرعت صفر به سرعتی معادل ۲۹۰۰۰ کیلومتر در ساعت برسد، این سرعت، سرعتی ۹ برابر سریعتر از سرعت شلیک یک گلوله است. بالاترین سرعتی که تا به امروز برای یک فضاپیما به ثبت رسیده است مربوط به فضاپیمایی است که در خلال ماموریت آپولو ۱۰ در سال ۱۹۶۹ به ماه سفر کرد. این فضاپیما با سرعتی معادل ۳۹٫۸۹۷ کیلومتر بر ساعت از ماه به زمین رسید.

بیشتر بخوانید: کهکشان راه شیری چیست؟

فضانوردان چگونه در فضاپیما می خوابند؟

به دلیل نبود نیروی جاذبه در فضا، همواره این احتمال وجود دارد که فضانوردان هنگام خواب با مشکلاتی روبرو شوند. از جمله این مشکلات می توان به برخورد دست‌ های آویزان آنان به صورتشان یا قسمت‌ های دیگر فضاپیما حین خواب اشاره کرد. برای رفع این مشکل، بعضی از فضانوردان درون محفظه ‌ای که در فضاپیما تعبیه شده به صورت شناور می خوابند. البته در فضاپیما معمولا اکثر فضانوردان مجهز به کیسه خواب‌ های مخصوصی هستند که هنگام خوابیدن از آنها استفاده می کنند.

فضانوردانی که در ایستگاه‌ های فضایی بین‌ المللی حضور دارند، برای خواب از اتاق‌ های کوچک انفرادی که شبیه به تابوت می باشند، استفاده می کنند. در این اتاقک‌ ها این امکان وجود دارد تا فضانوردان خود را به دیوار ببندند و شرایط وجود جاذبه را شبیه سازی کنند.

سوخت مورد استفاده در فضاپیما چیست؟

سوخت فضاپیما به دو نوع سوخت جامد و سوخت مایع تقسیم می‌ شود. سوخت مایع برای فضاپیما و نیز برای موشک‌ های قاره‌ پیما کاربرد زیادی دارد. سوخت جامد نیز بیشتر کاربرد نظامی دارد.

موشک سوخت مایع

موشک سوخت مایع به موشکی گفته می‌ شود که به وسیله گازهای گرم حاصل از ترکیب سوخت با یک مایع اکسیدکننده به جلو رانده می‌شود. طراحی و ساختمان این موشک‌ها پیچیده تر از موشک سوخت جامد است. موتور پیشران مایع ، موتوری است که عمل احتراق شیمیایی در آن با استفاده از یک یا چند ماده اکسیدکننده و احیاکننده مایع ، انجام می‌ پذیرد. مجموعه این احیاکننده (سوخت) و اکسیدکننده ، در اصطلاح پیشران نامیده می‌شوند.

این پیشران به صورت تفکیک‌ شده ، در مخازنی در موشک پرتابگر ذخیره و نگهداری می‌شود و هنگام روشن شدن راکت، به محفظه احتراق تزریق شده و باعث ایجاد احتراق و تولید نیروی رانش می‌شود. امروزه با پیشرفت فناوری ، موتورهای پیشران جامد توانسته‌ اند به دلیل مزایای نسبتاً زیادی که دارند، تا حد زیادی جای موتورهای پیشران مایع را در صنایع فضایی بگیرند.

موشک سوخت جامد

موشک سوخت جامد (Solid-propellant rocket) موشکی است که نیروی محرکه آن از خروج گازهای داغ ناشی از سوختن یک ماده جامد تأمین می‌شود. ساختمان موشک‌ های با سوخت جامد ساده و نگهداری آنها آسان بوده و از این رو کاربردهای گسترده‌ای در عرصه‌ های نظامی و غیرنظامی دارند.

سوخت فضاپیما

نحوه فرود فضاپیما در فضا به چه صورت است؟

فضاپیما باید هنگام نزدیک شدن به یک سیاره یا قمر از سرعت خود بکاهد ، تا از هدف خود عبور نکند. فضاپیما در این هنگام به دور خود می چرخد و با روشن کردن موتورهایش سرعت خود را کم می کند تا به وسیله نیروی جاذبه سیاره مذکور در مدار آن سیاره قرار گیرد. بعد از انتخاب محلی برای فرود ، فضاپیما دوباره می چرخد و با روشن کردن موتورهایش از سرعت خود کاسته ، مدار را ترک می کند. سپس به طرف سطح مورد نظر فرود می آید و با چرخشی دوباره آماده نشستن می شود. اگر فرود در سرعت بالا صورت گیرد سرنشینان جان سالم به در نخواهند برد. به همین دلیل بود که در نخستین مأموریتهای فضایی ، برای جلوگیری از خسارات فرود ناشی از سرعت زیاد ، فضانوردان از سفینه بیرون می پریدند و با استفاده از چتر نجات در دریا فرود می آمدند.

فضاپیما چگونه به جو زمین باز می گردد؟

سرعت فضاپیما در هنگام بازگشت به جو زمین خیلی زیاد است. این امر باعث می شود اصطکاک بین فضاپیما و مولکولهای هوا ، فضاپیما و هوای اطراف آنرا آنقدر گرم کند که هر دو در اثر حرارت به رنگ سرخ در آیند. برخی از فضاپیماها از یک سپر حرارتی برخوردارند، این سپر با جلوگیری از ورود گرما به داخل سفینه ، فضانوردان را در مقابل گرما محافظت می کند. البته از این سپر حرارتی فقط یک بار می توان استفاده کرد. شاتل فضایی دارای کاشی های نسوز مخصوصی است. این کاشی ها که سطح بیرونی آن را در مقابل حرارت محافظت می کند. به این صورت و با این تمهیدات یک فضاپیما به جو زمین باز میگردد.

فرود شاتل فضایی

 

 

منابع

wikipedia

airspacemag

nasa

مطالب مرتبط

بخش نظرات

۲ نظر برای نوشته “فضاپیما چیست؟ داخل فضاپیما چه شکلی است؟ + عکس”

  1. علی گفت:

    بسیاری از دانشمندان بر این اعتقادند که تا به حال هیچ انسانی به فضا نرفته و فیلم های موجود حیله های سینمایی است.

    • مهرداد صادقی زاده گفت:

      ممنون از نظر شما دوست عزیز، امروزه و با پیشرفت تکنولوژی، سفر انسان به فضا یک امر عادی محسوب میشه، اما در مورد بخشی از تاریخچه سفر انسان به فضا، یعنی سفر به کره ماه، ابهامات و شک و شبهه هایی وجود داره و نظریه هایی مبنا بر ساختگی بودن این سفر ارائه شده، که البته این قضیه هم اثبات شده نیست و فقط در حد یک نظریه بهش استناد میشه.

نظرتان را بنویسید