پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

مجله شلپ

نوشته کامل

ماشین هیبریدی چگونه کار میکند؟ آشنایی با نحوه کار و مشکلات آن

در این مقاله با نحوه کار ماشین های برقی آشنا می شوید و به شما میگوییم که ماشین هیبریدی چگونه کار میکند و معایب این خودروها در کشورهای دنیا به خصوص ایران چه می باشد. ماشین های هیبریدی نسل جدیدی از خودروها هستند که با قدرت ترکیبی موتور دیزلی و موتور الکتریکی کار می کنند. […]

ماشین هیبریدی چگونه کار میکند
بدون دیدگاه

در این مقاله با نحوه کار ماشین های برقی آشنا می شوید و به شما میگوییم که ماشین هیبریدی چگونه کار میکند و معایب این خودروها در کشورهای دنیا به خصوص ایران چه می باشد.

ماشین های هیبریدی نسل جدیدی از خودروها هستند که با قدرت ترکیبی موتور دیزلی و موتور الکتریکی کار می کنند. این خودروها دارای موتور احتراقی کوچکتر از موتور احتراقی ماشین های بنزینی هستند. بنابراین سوخت کمتری مصرف کرده و آلودگی کمتری ایجاد می کنند. موتور برقی این خودروها نیز از طریق باطری های شارژ شده قابل استفاده می باشد.

اگرچه این خودروها با کاهش مصرف بنزین توانسته اند سهم زیادی در کاهش آلودگی های زیست محیطی داشته باشند، اما گرانقیمت بودن، سنگین بودن و نبود زیرساخت های لازم باعث شده که این خودرو هنوز بین مردم (به خصوص ایران) جایگاه خوبی پیدا نکند. در ادامه همراه ما از مجله شلپ باشید تا بدانید ماشین هیبریدی چگونه کار میکند و مشکلات اصلی آن چیست.

ماشین هیبریدی چگونه کار میکند

ماشین هیبریدی چگونه کار میکند

ماشین های هیبرید یکی از بهترین نوآوری ها در عرصه صنعت خودروسازی و حمل و نقل می باشند. کلمه هیبرید به معنای مرکب یا دوگانه می باشد. ماشین های هیبرید نیز به وسیله ترکیبی از قدرت موتور احتراقی و موتور برقی کار می کنند. در واقع در این خودروها انرژی مورد نیاز برای حرکت و جابه جایی از سوختن بنزین در موتور احتراق و انرژی الکتریکی تامین می شود. برای استفاده از بخش الکتریکی این خودرو نیاز است که در ابتدا باطری های ماشین هیبرید شارژ شوند.

البته موتور احتراقی خودروهای هیبریدی کوچکتر و سبکتر از خودروهای بنزینی است. سیستم مدیریت انرژی در این خودروها با کنترل دقیق مشخص می کنند که در هر زمان کدام یک از دو موتور فعال باشند. به طور مثال در رانندگی های بیرون از شهر که خودرو با سرعت ثابت حرکت می کند، از موتور احتراقی استفاده می شود.

نحوه کار خودروهای هیبریدی یا برقی

کمبود منابع نفتی و آلودگی های زیست محیطی ناشی از استفاده از ماشین های بنزینی باعث شد نسل جدید ماشین ها یعنی ماشین های هیبریدی مورد توجه قرار بگیرند. ماشین های هیبریدی با مصرف بهینه سوخت و استفاده از انرژی برق که یک انرژی پاک محسوب می شود، توانسته جایگاه خوبی در صنعت خودروسازی و حمل و نقل در کشورهای پیشرفته دنیا پیدا کنند.

اگرچه خودروهای هیبریدی در ابتدا توان کمتری نسبت به خودروهای بنزینی داشتند، اما با گذر زمان و پیشرفت علم این نقص برطرف شد. در حال حاضر این خودروها قابلیت رقابت با خودروهای بنزینی را پیدا کرده اند. در واقع این خودرو ها با آلودگی و مصرف سوخت کمتر، سرعت و قدرت بیشتری را فراهم می کنند.

نحوه کار ماشین هیبریدی برقی

مشکلات خودروهای هیبریدی

اگرچه خودروهای هیبریدی با کاهش سوخت مصرفی در کاهش استفاده از منابع نفتی و در نتیجه کاهش آلودگی هوا بسیار موثر هستند، اما استفاده از آن ها نیز خالی از مشکل نیست.

بزرگترین عیب ماشین های هیبریدی قیمت بالای آن ها است. تعمیر و نگهداری آن ها نیز به علت وجود دو موتور و باطری های ولتاژ بالا هزینه بر خواهد بود. البته به نظر می رسد با رسیدن این خودرو به تولید انبوه این مشکل برطرف شود.

وجود دو موتور و باطری های بزرگ در بدنه این خودرو باعث سنگین شدن بیش از حد آن و اشغال فضای زیادی از بدنه شده است. وزن زیاد خودرو باعث کاهش شتاب آن می شود.

از طرفی استفاده از دو موتور سبب شده که هر کدام از آن ها دارای ابعاد و قدرتی کمتر از حالت استاندارد باشند. بنابراین در زمانی که خودرو از موتور احتراقی استفاده می کند، مجبور است در فواصل نزدیک تری اقدام به سوخت گیری کند و در صورتی که از موتور الکتریکی استفاده کند، فاصله زمانی بین دو شارژ خودرو کوتاه خواهد بود. همچنین از آنجایی که در حال حاضر جایگاه های شارژ برقی خودرو در بسیاری از کشورها وجود ندارد، این موضوع می تواند برای رانندگان این خودروها دردسرساز باشد.

به طور کلی استفاده از این خودروها نیازمند ایجاد زیرساخت های زیادی نظیر ایجاد جایگاه های سوخت بنزین در فواصل نزدیک بهم، ایجاد ایستگاه های شارژ باطری خودرو، تعمیرگاه های تخصصی به صورت سیار و غیر سیار و مراکز فروش لوازم یدکی مربوطه می باشد. فراهم سازی این زیرساخت ها زمان بر و هزینه بر می باشد.

مطالب مرتبط

بخش نظرات

نظرتان را بنویسید

Array