دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۰

مجله آنلاین شِلِپ

نوشته کامل

ویتامین D چیست و چرا ویتامین دی بدن کم می‌شود یا جذب نمی‌شود

در این مقاله‌ی کوتاه با ویتامین D و عوارض کمبود یا استفاده بیش از حد آن آشنا می‌شوید و مواردی مثل دلیل جذب نشدن ویتامین دی را با هم بررسی می‌کنیم. ویتامین دی نوعی ویتامین محلول در چربی است که در تعداد کمی از خوراکی ها به طور طبیعی وجود دارد. همچنین هنگامی که در […]

ویتامین D چیست و چرا ویتامین دی بدن کم می‌شود یا جذب نمی‌شود
بدون دیدگاه

در این مقاله‌ی کوتاه با ویتامین D و عوارض کمبود یا استفاده بیش از حد آن آشنا می‌شوید و مواردی مثل دلیل جذب نشدن ویتامین دی را با هم بررسی می‌کنیم.

ویتامین دی نوعی ویتامین محلول در چربی است که در تعداد کمی از خوراکی ها به طور طبیعی وجود دارد. همچنین هنگامی که در معرض نور آفتاب قرار بگیریم، در درون بدن ویتامین D تولید می‌شود. وجود ویتامین دی در بدن باعث بهتر جذب شدن کلسیم در معده می‌شود.

ویتامین D چیست و چرا ویتامین دی بدن کم می‌شود یا جذب نمی‌شود

چرا ویتامین D جذب بدن نمی‌شود

۸ مورد از مهمترین دلایل جذب نشدن ویتامین دی توسط بدن در لیست زیر آماده شده است:

  1. اضافه وزن و چاقی
  2.  افرادی که پوست تیره تری دارند ویتامین دی کمتری دریافت می‌کنند.
  3. مشکلات و بیماری های گوارشی
  4. بیماری ها و ناراحتی های مربوط به کلیه و کبد
  5. آلودگی های هوا و ذرات معلق که مانع از رسیدن نور مستقیم خورشید به زمین می‌شود.
  6. افراد با سن بیشتر، ویتامین دی کمتری نسبت به جوانان دریافت می‌کنند.
  7. افرادی که بدن گرم تری دارند ویتامین دی بیشتری دریافت می‌کنند و برعکس کسانی که درجه حرارت بدنشان کمتر است، ویتامین D کمتری در بدنشان تولید می‌شود.
  8. آب و هوا، سردی هوا در برخی شهر ها و در نتیجه پوشاندن بدن توسط لباس های بیشتر منجر به کاهش ویتامین D در بدن می‌شود.

ویتامین D چیست و چرا ویتامین دی بدن کم می‌شود یا جذب نمی‌شود

کمبود ویتامین دی در بدن

در ادامه از جمله شایع ترین عوارضی که با کمبود ویتامین دی در بدن به وجود می‌آید آشنا می‌شوید

  • پرانتی شدن پا ها
  • کاهش تراکم استخوان و نرم شدن آن
  • شکستگی و ریزش مو
  • عرق کردن بیش از حد
  • ضعف ماهیچه ها و احساس درد در عضلات
  • افسردگی

ویتامین D در چه چیزهایی وجود دارد؟

ویتامین دی در غذا ها

در تعداد کمی از غذا ها به طور طبیعی ویتامین دی وجود دارد از جمله: غذاهای دریایی، صدف، میگو و ماهی ها مثل ماهی سالمون و تن، روغن جگر ماهی، لبنیات مثل پنیر و زرده‌ی تخم مرغ، شیر تقویت شده با ویتامین D

ویتامین D در مکمل های غذایی

قرص ها و مکمل های غذایی نظیر دی ۲ (ارگوکلسی) و دی ۳ (کالی کلسیفرول)

ویتامین دی موجود در نور خورشید

ویتامین D چیست و چرا ویتامین دی بدن کم می‌شود یا جذب نمی‌شود

زیاده روی در دریافت ویتامین D

همانطور که کمبود این ویتامین در بدن باعث بروز مشکلات و ناراحتی هایی می‌شود، زیاده روی در مصرف ویتامین دی و افزایش آن در خون باعث مشکلاتی می‌شود که در ادامه لیست آن آمده است:

  • بروز علائم مسمومیت به دلیل وجود بیش از حد ویتامین d در خون
  • افزایش کلسیم خون
  • یبوست یا اسهال و دل درد
  • مشکلات کلیه
  • خشکی دهان
  • گیجی و سردرگمی
  • ضربان قلب نامنظم

 

آیا استفاده از کرم های ضد آفتاب مانع جذب ویتامین دی در بدن می‌شود؟

شاید این تصور به وجود بیاید که کرم ضد آفتاب به عنوان یک لایه‌ی محافظ بر روی پوست، مانع از رسیدن ویتامین دی به بدن شود اما این موضوع در جدیدترین بررسی های انجام شده، رد شده است. حتی قوی ترین کرم های ضد آفتاب هم بیشتر از دو یا سه ساعت بر روی پوست باقی نمی‌مانند و پس از چند ساعت خاصیت خود را از دست می‌دهند پس نیازی به کنار گذاشتن ضد آفتاب ها با هدف دریافت ویتامین D نیست.

 

منابع

wikipedia

ods.od.nih.gov


مطالب مرتبط


بخش نظرات

نظرتان را بنویسید