پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

مجله شلپ

نوشته کامل

پدیده گرد و غبار الماس چیست؟

گرد و غبار الماس چیست؟ شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که پدیده گرد و غبار الماس چیست و در چه نقاطی از کره زمین رخ می دهد؟ در ادامه ، پاسخ این سوال را خواهید دانست و با نحوه شکل گیری و مشخصات این پدیده جالب هواشناسی آشنا میشوید.   گرد و غبار […]

بدون دیدگاه

گرد و غبار الماس چیست؟ شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که پدیده گرد و غبار الماس چیست و در چه نقاطی از کره زمین رخ می دهد؟ در ادامه ، پاسخ این سوال را خواهید دانست و با نحوه شکل گیری و مشخصات این پدیده جالب هواشناسی آشنا میشوید.

گردوغبار الماس

 

گرد و غبار الماس یا Diamond dust به ذره های آب که در لایه های بالایی جو به شکل کریستال یخ میزنند و به زمین میریزند گفته میشود. گرد و غبار الماس اغلب در قطب جنوب و قطب شمال مشاهده می شود ، اما می تواند در هر نقطه ای از زمین که درجه حرارتی بسیار پایین تر از دمای انجماد دارد نیز رخ دهد. گرد و غبار الماس در مناطق قطبی زمین ممکن است برای چند روز بدون وقفه ادامه یابد. در ادامه این مطلب از مجله آنلاین شلپ پاسخ تمام سوالات خود را خواهید گرفت.

 

مشخصات غبار الماس

گرد و غبار الماس در واقع شبیه به یک مه است که در نزدیکی سطح زمین تشکیل شده است و اغلب به نظر می رسد در دره هایی با آلودگی هوا مانند آلاسکا رخ می دهد. در حالی که تشکیل مه به میزان قابل توجهی دید را کاهش می دهد ، گرد و غبار الماس معمولا بسیار نازک است و ممکن است هیچ تاثیری روی دید نداشته باشد. با این حال گرد و غبار الماس نیز ممکن است گاهی دید را کاهش دهد.

در برخی موارد عمق لایه گرد و غبار الماس می تواند به طور قابل توجهی از ۲۰ تا ۳۰ متر و گاهی تا ۳۰۰ متر متفاوت باشد. این کریستال های کوچک زمانی که ایجاد شده و از هوا عبور می کنند ، منعکس کننده نور خورشید به چشم هستند که نمایی زیبا مشابه تصویر زیر را ایجاد میکند. دلیل نام گذاری این پدیده به عنوان گرد و غبار الماس این است که به نظر می رسد تعداد زیادی از الماس های کریستالی و کوچک در هوا معلق شده اند.

گرد و غبار الماس

 

نحوه شکل گیری گرد و غبار الماس

برای تشکیل گرد و غبار الماس ، درجه حرارت باید زیر نقطه انجماد آب باشد ، در صفر درجه سانتیگراد ، یا یخ نمی تواند شکل بگیرد و یا نمی تواند ذوب شود. با این حال ، گرد و غبار الماس اغلب در دمای نزدیک صفر مشاهده نمی شود. در دمای بین صفر درجه سانتیگراد و حدود ۳۹- درجه سانتیگراد افزایش رطوبت نسبی می تواند باعث گرد و غبار الماس شود. این پدیده باعث می شود که کریستال ها با اشکال تعریف شده ، به صورت ستون های شش ضلعی که مانند یک منشور می توانند نور را منعکس کنند و یا در جهت های خاص رها کنند ، ایجاد شوند. در قطب جنوب ، گرد و غبار الماس نسبتا شایع است و معمولا در دماهای پایین تر از ۲۵- درجه سانتیگراد رخ می دهد.

پدیده Diamond Dust

 

اقلیم شناسی

در حالی که گرد و غبار الماس را می توان در هر منطقه از جهان که دارای زمستان های سرد است مشاهده کرد ، اما این پدیده بیشتر در قطب شمال و جنوب ، مخصوصا قطب جنوب قابل مشاهده است. گرد و غبار الماس درسال ۱۹۷۷ به طور متوسط ۳۱۶ روز از سال در ایستگاه Plateau در قطب جنوب مشاهده شد. همچنین این پدیده همه ساله در بخش هایی از آلاسکا و کشور سوئد نیز مشاهده می شود.

 

منابع

wikipedia

worldatlas

cloudatlas

مطالب مرتبط

بخش نظرات

نظرتان را بنویسید

Array