پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

مجله شلپ

نوشته کامل

چطور چوب را جلا بدهیم و براق کنیم؟ (استفاده از روغن زیتون و پارافین)

در این مطلب به شما میگوییم که چطور چوب را جلا بدهیم و جلا دادن چوب با روغن زیتون و پارافین را باهم بررسی میکنیم و یاد میگیریم که کدام روش بهتر براق می کند. امروزه وسایل چوبی در همه جای خانه از آشپزخانه تا اتاق خواب وجود دارند و زیبایی خاصی را به منازل […]

چطور چوب را جلا بدهیم
بدون دیدگاه

در این مطلب به شما میگوییم که چطور چوب را جلا بدهیم و جلا دادن چوب با روغن زیتون و پارافین را باهم بررسی میکنیم و یاد میگیریم که کدام روش بهتر براق می کند.

چطور چوب را جلا بدهیم

امروزه وسایل چوبی در همه جای خانه از آشپزخانه تا اتاق خواب وجود دارند و زیبایی خاصی را به منازل بخشیده اند. این وسایل به مرور زمان دچار کهنگی، کثیفی و رنگ پریدگی می شوند. البته این موضوع قابل حل بوده و می توان با استفاده ار روغن های صنعتی و گیاهی جلا و درخشندگی وسایل چوبی را به آن ها برگرداند.

در این میان روغن زیتون و پارافین از جمله پرکاربردترین روغن ها برای جلا محسوب می شوند. استفاده از این روغن ها برای جلا دادن نیاز به دانش یا تجهیزات خاصی نداشته و به راحتی قابل انجام است.

چطور چوب را جلا بدهیم

وسایل و دکوراسیون چوبی از گذشته تا به امروز در خانه های مردم جایگاه خاصی داشته اند. کمتر کسی را می توان پیدا کرد که در خانه او وسایل چوبی وجود نداشته باشد. وسایل و دکوراسیون چوبی همیشه زیبایی خاصی را به خانه می بخشند، اما گاهی گذر زمان سبب می شود که این وسایل جلا و زیبایی اولیه خود را از دست بدهند. این موضوع نگران کننده نیست چرا که در اکثر مواقع به راحتی می توان جلا و درخشندگی چوب را بازگرداند. این کار نیاز به دانش و تجهیزات خاصی نیز ندارد.

البته باید ابتدا وضعیت وسایل چوبی خود را بررسی کنید. اگر وسایل چوبی دارای فرورفتگی و حفره و جزئیات زیادی باشد یا خراشیدگی زیادی روی آن ایجاد شده باشد بهترین گزینه برای ترمیم آن ها استفاده از رنگ است. اما اگر چوب سالم باشد و خراشیدگی های جزئی و اندکی داشته باشد می توان رنگ رفتگی و کثیفی وسایل را با جلا دادن بهبود بخشید.

برای جلا دادن چوب می توان از روغن های جلای صنعتی یا گیاهی استفاده نمود. در این میان روغن زیتون و پارافین بسیار پرکاربرد هستند.

جلا دادن چوب با روغن زیتون

استفاده از روغن های گیاهی یک روش ارزان و ساده برای جلا دادن وسایل چوبی منزل است. در این میان روغن زیتون یک انتخاب خوب برای جلا دادن چوب های کهنه و رنگ و رو رفته می باشد. برای  جلا دادن وسایل چوبی خانه با روغن زیتون می توان از روش های زیر استفاده نمود:

جلا دادن چوب با روغن زیتون

  • روغن زیتون و گلیسیرین: روغن زیتون را روی سطح وسایل چوبی بمالید و سپس آن را با گلیسیرین پوشش دهید و بگذارید تا خشک شود. این روش به خصوص برای چوب های تیره رنگ مناسب است.
  • روغن زیتون و آبلیمو: ترکیب مساوی از روغن زیتون و آبلیمو را مخلوط کرده و بر روی سطوح چوبی بمالید و بگذارید خشک شود. این ترکیب جلادهندگی بالایی دارد و برای سطوحی که قبلا جلا داده شده اند نیز قابل استفاده است.
  • روغن زیتون و الکل: ترکیب مساوی از روغن زیتون و الکل را مخلوط کرده بر روی سطوح چوبی بمالید و بگذارید خشک شود. این روش برای جلا دادن و از بین بردن خط و خش های روی چوب مناسب است.

ایا پارافین برای چوب خوب است (براق کردن چوب با روغن یا واکس پارافین)

پارافین یکی از محصولات پتروشیمی است که به دو صورت جامد و مایع وجود دارد. برای جلا دادن وسایل چوبی منزل می توان از پارافین مایع استفاده نمود. پارافین علاوه بر جلا دادن به وسایل چوبی باعث افزایش دوام آن ها نیز می شود. در واقع پارافین حلال و برطرف کننده انواع آلودگی ها بر روی سطوح چوبی است.

برای جلا دادن بوسیله روغن یا واکس پارافین کافی است خاک سطوح را پاک نموده و سطوح را با روغن یا واکس پارافین چرب کنیم، تا جلا و درخشندگی خود را بازیابند.

مطالب مرتبط

بخش نظرات

نظرتان را بنویسید

Array