پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

مجله شلپ

نوشته کامل

کلت گازی چیست؟ چگونه مجوز کلت گازی بگیریم؟

کلت گازی چیست و چگونه کار می کند؟ برای حمل آن نیاز به مجوز است؟ برندهای معتبر آن کدام است؟ برد مفید آن چقدر است؟ قدرت کلت گازی چقدر است؟ و سوالات متعدد دیگر که ذهن شما را این باره درگیر خود کرده است. در ادامه، تمامی سوالات شما را در رابطه با کلت های […]

کلت گازی
۵۶ دیدگاه

کلت گازی چیست و چگونه کار می کند؟ برای حمل آن نیاز به مجوز است؟ برندهای معتبر آن کدام است؟ برد مفید آن چقدر است؟ قدرت کلت گازی چقدر است؟

و سوالات متعدد دیگر که ذهن شما را این باره درگیر خود کرده است. در ادامه، تمامی سوالات شما را در رابطه با کلت های گازی پاسخ خواهیم داد.

کلت گازی

 

کلت گازی چیست؟

کلت گازی که با نام های دیگری مانند تپانچه گازی یا اسلحه گازی در فروشگاه های مجاز فروش اسلحه یافت می شود، سلاحی است نیمه اتوماتیک که به وسیله کپسول های کوچک CO2 (مخزن ۱۰ تا ۱۲ گرمی) یا همان هوای فشرده مسلح می شود. کاربرد اصلی کلت گازی در حوزه آموزش های نظامی یا تمرینات مربوط به رشته تیراندازی می باشد.

کلت گازی یک سلاح غیر کشنده است که برای دفاع از خود و اهداف دیگر استفاده می شود. این اسلحه معمولاً یک ماکت یا نمونه مشابه با اسلحه واقعی است که برای شلیک گلوله ها با استفاده از فشار و نیروی گاز ساخته شده است. برد موثر بسته به مدل اسلحه و کالیبر آن بسیار متفاوت است. تفنگ و کلت های گازی همچنین در آموزش اسلحه تیر اندازی یا به عنوان سلاح های موجود در فیلم ها استفاده می شود.

کلت گازی چگونه کار می کند؟

این کلت ها از سه قسمت اصلی شامل تعیین وضعیت و ماشه، خشاب و گلنگدن تشکیل شده است. که برای تیراندازی ابتدا باید خشاب اسلحه را از آن خارج نموده و پس از جاگذاری کپسول CO2 در داخل آن، خشاب را وارد اسلحه میکنیم، سپس کلید تعیین وضعیت را از حالت ضامن (OFF) خارج کرده و در حالت فعال (ON) قرار می دهیم. توجه داشته باشید وقتی کلید وضعیت روی حالت ضامن قرار دارد، ماشه قفل می شود و امکان شلیک وجود ندارد. پس از خارج کردن کلید وضعیت از حالت ضامن، گلنگدن اسلحه را به عقب می کشیم. در این حالت اسلحه آماده تیراندازی می باشد و با فشار دادن ماشه، گلوله شلیک می شود.

کلت گازی گامو

قدرت کلت گازی چقدر است؟

به طور کلی، کلت گازی به دو شکل معمولی و یا لوله بلند طراحی و ساخته می شود. خشاب یک کلت گازی بسته به نوع آن ظرفیت متفاوتی دارد، اما به طور معمول، خشاب یک کلت گازی ظرفیت قرار گیری ۸ تا ۱۶ گلوله را دارا می باشد. این که قدرت تخریب کلت گازی چقدر است نیز بسته به نوع آن می تواند متغیر باشد، اما طبق استاندارد، یک کلت گازی دارای برد مفیدی بین ۲۵ تا ۵۰ متر می باشد.

گلوله یک کلت گازی پس از شلیک، با سرعتی بین ۱۳۰ تا ۲۴۰ متر بر ثانیه به سمت هدف حرکت می کند و این یعنی یک کلت گازی پر قدرت با حداکثر سرعت (۲۴۰ متر بر ثانیه) در مدت زمانی حدود ۲ ثانیه به هدفی در فاصله ۵۰ متری برخورد می کند. نکته ای که باید از آن غافل نشوید این است که یک کلت گازی، هرچه پرقدرت تر باشد، دارای دقت پایین تری خواهد بود و هرچه سرعت شلیک گلوله یا به اصطلاح قدرت کلت گازی کمتر باشد، دقت آن بالاتر است.

مشاهده فیلم تست قدرت کلت گازی در یوتیوب (به زبان فارسی)

کاربردهای کلت گازی

یکی از مهم ترین کاربردهای کلت های گازی در حوزه آموزش افراد نظامی و نیروهای مسلح در اردوگاه های جنگی و کلاس های آموزشی است. کاربرد عمومی تر این سلاح برای افراد عادی بیشتر جنبه تفریح و سرگرمی دارد. تمرین ورزش تیر اندازی ، شلیک به اهداف پروازی و شکار پرندگان از دیگر کاربردهای این سلاح برای عموم می باشد.

کلت گازی چیست

کلت گازی در ایران و مجازات حمل آن

به طور کلی حمل کلت های گازی در مکان های عمومی در کشور ایران غیرمجاز می باشد. البته بعضی از فروشگاه های وارد کننده سلاح اقدام به اخذ کارت سبز ( مجوز حمل سلاح ) برای کلت های گازی از مقامات ذیربط کرده اند. اما با این وجود استفاده از این سلاح حتی با وجود مجوز مربوطه فقط منوط به استفاده در مناطق خارج از محدوده شهری و برای شکار پرندگان یا تیراندازی به سیبل مجاز بوده و حمل و استفاده از آن در مکان های عمومی غیرمجاز بوده و تبعات سنگینی به دنبال دارد. مجازات حمل بدون مجوز و غیر قانونی کلت گازی در ایران از جریمه های نقدی گرفته تا ۱۵ سال حبس، متغیر است.

چگونه مجوز کلت گازی بگیریم؟

طبق قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران هر شخصی که تابعیت ایرانی داشته باشد، برای اخذ مجوز استفاده از کلت گازی باید مراحل احراز و تایید صلاحیت سلامت جسمی، اخلاقی و روانی را پشت سر گذاشته و تایید سازمان اسلحه و مهمات ارتش جمهوری اسلامی ایران را دریافت کند. شرایط فوق برای خانم ها و آقایان یکسان بوده و متقاضیان به منظور دریافت اطلاعات دقیق تر می توانند به فروشگاه های رسمی و مجاز فروش سلاح در سراسر کشور مراجعه کنند.

پس از تایید صلاحیت و قبل از صدور مجوز، متقاضی باید در یک دوره آموزش تیراندازی به صورت عملی نیز شرکت نماید و پس از تایید مراحل فوق، مجوز متقاضی توسط سازمان مربوطه صادر می گردد.

هفت تیر گازی

مشخصات کلت های گازی موجود در ایران

  • برندهای رایج کلت گازی در ایران عبارتند از : ایکول ساخت ترکیه ، والتر ساخت آلمان ، گامو ساخت اسپانیا
  • خشاب این کلت ها از ۸ عددی تا ۱۶ عددی بسته به نوع آن متغیر است.
  • کلت های موجود در ایران در دو نوع کلی ، معمولی و لوله بلند در دسترس می باشد.
  • برد مفید این کلت ها از ۲۵ متر تا ۵۰ متر بسته به نوع آن متغیر است و سرعت حرکت گلوله پس از شلیک به سمت هدف ، از ۱۳۰ متر بر ثانیه تا ۱۵۰ متر بر ثانیه بسته به نوع سلاح متغیر است.

کلت گازی گامو

کلت گازی گامو یکی از رایج ترین انواع برند کلت گازی در ایران است. گامو یک شرکت اسپانیایی تولید کننده اسلحه می باشد که در سراسر جهان از شهرت بالایی برخوردار است. کلت های گازی گامو در انواع و مدل های گوناگون، در فروشگاه های مجاز فروش کلت گازی موجود می باشند. کلت های برند گامو دارای طراحی ارگونومیک و زیبا و مکانیزمی نیمه اتوماتیک می باشند. کلت های گازی برند گامو دارای بدنه مقاومی از جنس فلز می باشند و به هنگام تیراندازی، بسیار خوش دست هستند. این کلت ها از قدرت تخریب بالایی برخوردارند و خشاب آنها معمولا ظرفیت قرارگیری ۱۶ گلوله را دارا می باشد.

نحوه کار کلت گازی CO2

تفنگ های گازی CO2 به جای تکیه بر فشار ناشی از احتراق یک پودر قابل اشتعال (تفنگ واقعی)، از دی اکسید کربن فشرده برای به حرکت درآوردن گلوله ها استفاده می کنند. تفنگ‌ گازی CO2 معمولاً گلوله های فولادی یا گلوله‌های سرب نرم را شلیک می‌کنند. در میان تیراندازان تفریحی و شکارچیان و بازی های کوچک محبوبیت دارد. برخی از سلاح های گازی دی اکسید کربن، تیر هایی را با سرعت بیش از ۴۰۰ فوت در ثانیه (حدود ۴۴۰ کیلومتر بر ساعت) شلیک می کنند.

دی اکسید کربن فشرده در کلت گازی

تولیدکنندگان کلت گازی از دی اکسید کربن به عنوان منبع فشار به دلیل خواص منحصر به فرد این ترکیب استفاده می کنند. هنگامی که داخل یک ظرف تحت فشار قرار می گیرد، مقداری از دی اکسید کربن به حالت مایع تبدیل می شود و ظرفی حاوی مایع و گاز باقی می ماند. همانطور که تیرانداز ماشه را می‌کشد، دریچه روی سیلندر را باز می‌کند که باعث می‌شود مقداری از گاز به داخل محفظه خارج شود. افت ناگهانی فشار باعث انفجار شده و شلیک گلوله از لوله تفنگ انجام می شود.

مقداری از مایع موجود در سیلندر به حالت گاز تبدیل می شود تا جایگزین گاز خارج شده شود و در نتیجه سیلندر را برای شلیک بعدی آماده می کند. از آنجایی که دی اکسید کربن با انبساط سرد می شود، شلیک سریع و متوالی باعث خنک شدن قابل توجه تفنگ می شود.

 

 

منابع

wikipedia

hobbytron

aja

مطالب مرتبط

بخش نظرات

۵۶ نظر برای نوشته “کلت گازی چیست؟ چگونه مجوز کلت گازی بگیریم؟”

  1. ایلیا گفت:

    سلام
    یه سوال داشتم
    این نوع از کلت های گازی برای تفریحاتی مثل پینت بال وجود داره؟
    من خیلی جاها دیدم توی باشگاه ها از همین اسلحه ها حتی به جز کلت استفاده میشه و تیرشون بیشتر شبیه پلاستیکه ولی توش کپسول گازی هست
    میشه راهنمایی کنید؟

  2. مهرسام گفت:

    سلام یه سوالی داشتم
    من کلت گازی گامو مدل p-23 دارم می خواستم ببینم که ایا برای حمل در مکان عمومی مجاز هست یا نه چون توی یه سایت دیگه ای خوندم که حملش تو شهر هم مجاز هست و تیرش هم ساچمه هستش ممنون میشم ایمیل بفرستید.

  3. علی آقا گفت:

    سلام عرض ادب من یک کلت گازی ایکول دارم توی که در باشگاه تیراندازی مورد استفادده هست قسمت خشابش یک عیب فنی پیش اومده میخام یک خشاب تکی براش بخرم ولی نمیدونم باید چطوری تهیه کنم ساکن اصفهان هستم لطفا اگر کسیو میشناسید منو با شماره زیر راهنمایی کنید
    ******

  4. علی گفت:

    اقامن خریدارم ایکول ۶۶قیمت بفرمایید

  5. احمد گفت:

    سلام
    من میخوام یکی از این کلت ها رو بخرم میشه راهنماییم کنین یا اگر کسی داره و قصد فروش داره بهم اطلاع بده
    باتشکر

  6. داوود گفت:

    سلام،من یه کلت گازی شیک و خوب نیازمندم و علاقه دارم،ایمل میذارم،کسی داشت در خدمتمWww.dyousefi@gmail.com

  7. حسین گفت:

    یه کلت گازی آکبند دارم،،نو،نو،،حتی یه کپسول هم شلیک نکرده،کسی خواست در خدمتم

  8. Ahmad گفت:

    Pt85 کم کار و تمیز

  9. امیر گفت:

    سلام و عرض ادب دوستان می خواستم بدونم آیا کلت گازی می تونه به انسان صدمه بزنه زخمی می کنه یا نه چون از خیلی ها پرسیدم که صدمه داره گفتن خیر چون تخریب خیلی کمی داره اگه ندارع می خواستم با بچه ها شوخی کنم.

  10. مهدی محسنی گفت:

    سلام شما مجوز گرفتن برای کلت گازی رو توضیح دادین ممکنه بفرمایید که برای گرفتن مجوز کلت کمری گلوله زنی که فشنگ میخوره و بخوایم برای استفاده در سالن تیراندازی خریداری کنیم باید به فدراسیون تیراندازی درخواست بدیم ؟

  11. آیدین گفت:

    سلام من والترcp88دارم قصدفروش دارم

  12. Ahmadkh گفت:

    من یه خشاب ekol es66 میخام اگه لطف کنید کسی داشت بگه

  13. محمد علی دهقانی گفت:

    سلام معذرت میخواهم با یک کپسول چند تا تیر میشه زد

  14. محسن گفت:

    دوستان کلت گازی خواستین تماس بگیرین

  15. ابراهیم گفت:

    سلام ایا فرد نظامی میتونه مجوز حمل کلت گازی رو دریافت کنه؟؟؟

نظرتان را بنویسید

Array