شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

مجله شلپ

نوشته کامل

کهکشان راه شیری چیست؟

کهکشان راه شیری چیست؟ علت این نام گذاری چیست؟ ساختار و قدمت آن به چه صورت است؟ کهکشان راه شیری چه تعداد ستاره و سیاره دارد؟ این ها سوالاتی است که با خواندن ادامه این مطلب در مجله آنلاین شلپ ، پاسخ آن ها را خواهید یافت.   کهکشان راه شیری چیست ؟ کهکشان راه […]

کهکشان راه شیری چیست؟
بدون دیدگاه

کهکشان راه شیری چیست؟ علت این نام گذاری چیست؟ ساختار و قدمت آن به چه صورت است؟ کهکشان راه شیری چه تعداد ستاره و سیاره دارد؟ این ها سوالاتی است که با خواندن ادامه این مطلب در مجله آنلاین شلپ ، پاسخ آن ها را خواهید یافت.

کهکشان راه شیری چیست؟

 

کهکشان راه شیری چیست ؟

کهکشان راه شیری ، کهکشانی است که منظومه شمسی در آن قرار دارد. در آسمانی صاف و تاریک ، این کهکشان به صورت نواری شیری‌ رنگ در آسمان دیده می‌شود. کهکشان راه شیری در واقع از میلیون ها ستاره و سیاره تشکیل شده‌ است که انسان با چشم غیرمسلح قادر به دیدن آنها نیست. راه شیری کهکشانی از نوع مارپیچی میله‌ ای است. کهکشان “مارپیچی میله ای” نوعی از کهکشان است که به صورت مارپیچی شکل گرفته و در مرکز آن ساختار میله مانندی از ستاره وجود دارد. کره زمین به عنوان عضوی از منظومه شمسی ، در یکی از بازوهای مارپیچی آن قرار دارد. در ادامه این نوشته از مجله شلپ دلیل نام گذاری این سیاره را بررسی میکنیم.

 

دلیل نام گذاری

این که چرا کهکشان ما صاحب این نام شده است به خاطر ظاهر شدن آن به صورت لکه‌ های شیر در عرض آسمان است. اگر به مناطقی بروید که با مشکل آلودگی نوری مواجه نباشید راه‌شیری در آسمان خودنمایی می‌کند. دلیل دیده شدن این لکه های شیری رنگ ، تشکیل نوار کم‌ رنگی از نور به وسیله ستاره‌های وابسته به کهکشان است که از زمین این گونه دیده می‌شود.

کهکشان راه شیری چیست؟

 

قدمت کهکشان راه شیری

سن قدیمی‌ ترین ستاره ای که تاکنون در کهکشان کشف شده در حدود ۱۳٫۶ میلیارد سال تخمین زده شده‌است که احتمالا یکی از اولین ستاره هاست. کشف این ستاره در کهکشان راه شیری نشان می دهد که عمر کهکشان ممکن است حداقل ۱۴ میلیارد سال باشد. همچنین پیشنهاد میشود مطلب “پدیده گرد و غبار الماس چیست؟” را مطالعه نمایید.

 

ساختار راه شیری و نحوه کشف آن

کهکشان از یک صفحه نواری شکل تشکیل شده است که توسط صفحه‌ای از گاز ، غبار و چهار بازوی ستاره ای شکل احاطه شده که ساختار مارپیچی به سمت بیرون دارند. ستاره‌شناسان در سال ۱۹۹۰ به مدت یک دهه گمان می‌کردند که راه شیری یک کهکشان مارپیچی محدود است ، اما در سال ۲۰۰۵ با مشاهدات تلسکوپ اسپیتزر ، مشخص شد که نوار مرکزی کهکشان بزرگتر از آن است که قبلاً تصور می‌شد، به نظر می‌رسد که جرم کهکشان راه شیری در حدود ۸٫۵×۱۰۱۱ برابر جرم خورشید است.

دانشمندان و منجمان زیادی سعی در اثبات وجود راه شیری از طریق مشاهدات و حدس و گمان های خود داشتند اما در نهایت اثبات واقعی راه شیری که متشکل از ستاره های بسیاری بود در سال ۱۶۱۰ امکان پذیر شد ، زمانی که گالیله از یک تلسکوپ برای مطالعه راه شیری استفاده کرد و کشف کرد که این منظومه از شمار زیادی از ستارگان و سیاره ها تشکیل شده است.

کهکشان راه شیری چیست؟

 

کهکشان راه شیری چه تعداد ستاره و سیاره دارد؟

تعداد ستارگان موجود در کهکشان راه شیری چیزی در حدود ۴۰۰ میلیارد عدد تخمین زده شده است. در ژانویه ۲۰۱۳ پژوهشگران و ستاره‌شناسان مؤسسه فناوری کالیفرنیا اعلام کردند که در کهکشان راه شیری به ازای هر ستاره دست کم یک سیاره موجود است. این مؤسسه تعداد سیاره‌های فراخورشیدی را ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد عدد ، برآورد کرده است. سیاره فراخورشیدی به سیاره هایی گفته می شود که به دور ستاره ای غیر از خورشید میچرخند.

 

منابع

wikipedia

wikipedia

space

universetoday

مطالب مرتبط

بخش نظرات

نظرتان را بنویسید

Array