پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

مجله شلپ

نوشته کامل

بهترین روش و ادویه برای طبخ گوشت بلدرچین و بوقلمون

در این مقاله شما را با روش طبخ و پختن بلدرچین و بوقلمون آشنا میکنیم و روش های از بین بردن بوی بد آن را همراه با چند دستور تهیه در فر و با برنج توضیح خواهیم داد. بلدرچین منبع خوبی از پروتئین است که برای ترمیم بافت های از دست رفته بسیار مفید می […]

روش طبخ بلدرچین
بدون دیدگاه

در این مقاله شما را با روش طبخ و پختن بلدرچین و بوقلمون آشنا میکنیم و روش های از بین بردن بوی بد آن را همراه با چند دستور تهیه در فر و با برنج توضیح خواهیم داد.

روش طبخ بلدرچین

بلدرچین منبع خوبی از پروتئین است که برای ترمیم بافت های از دست رفته بسیار مفید می باشد. عصاره گوشت این پرنده یکی از بهترین غذاها برای بیماران مبتلا به کرونا است.

بوقلمون از جمله گوشت های لذیذی است که مجموع خواص گوشت سفید و گوشت قرمز را با هم دارد. بوقلمون را می توان به روش های مختلفی نظیر خورشت، سرخ شده و گریل شده طبخ نمود.

بهترین روش طبخ بلدرچین

برای طبخ بلدرچین ابتدا باید بوی زهم بلدرچین گرفته شود. به این منظور ابتدا مقداری پیاز را خلالی خرد کرده و به همراه زعفران دم کرده، نمک و فلفل سیاه در یک کاسه بزرگ خوب مخلوط می کنیم. گوشت بلدرچین را به مخلوط اضافه کرده و برای مدتی داخل یخچال قرار می دهیم.

مقداری روغن را به تابه اضافه کرده و گوشت بلدرچین را درون آن کاملا سرخ می کنیم. سپس مقداری پیاز را در روغن تفت داده و نمک و ادویه و رب را به آن اضافه می کنیم. زمانی که پیاز به خوبی با نمک و ادویه مخلوط شد و رب رنگ باز کرد، مقداری آب و فلفل دلمه خرد شده به آن اضافه می کنیم.

گوشت بلدرچین سرخ شده را به سس تهیه شده اضافه کرده و می گذاریم خوب جا بیفتد. می توان این خوراک را با نان یا برنج به همراه سیب زمینی سرخ کرده سرو نمود.

بلدرچین برای کرونا

طرز تهیه بلدرچین برای بیمار کرونایی

یکی از بهترین غذاها برای افرادی که دچار بیماری های ریوی و تنفسی هستند، به خصوص افراد مبتلا به بیماری کرونا عصاره بلدرچین می باشد.

برای تهیه عصاره بلدرچین ابتدا بلدرچین را به همراه کرفس، هویج و پیاز به خوبی شست و شو می دهیم. سپس بلدرچین را درون چرخ گوشت می اندازیم تا به خوبی چرخ شود. توجه داشته باشید که بلدرچین دارای استخوان های کوچکی است، گوشت باید با استخوان با هم چرخ شود.

سپس پیاز، هویج و کرفس را در چرخ گوشت به خوبی چرخ می کنیم. تمام مواد چرخ شده را در قابلمه ای انداخته و مقداری آب به آن اضافه می کنیم. نمک، فلفل و آبلیمو را نیز به مخلوط اضافه کرده و می گذاریم خوب بپزد.

زمانی که رنگ آب عصاره تغییر کرد، تخم گشنیز نیز به آن اضافه می کنیم. بعد از پخته شدن کامل مواد آن را از صافی رد می کنیم؛ حال عصاره بلدرچین آماده سرو کردن است.

بهترین روش طبخ بوقلمون

برای طبخ بوقلمون ابتدا آن را به خوبی شسته و پوست آن را جدا می کنیم. اگر گوشت سینه بوقلمون باشد، آن را به صورت فیله ای تکه تکه می کنیم و اگر ران بوقلمون باشد، تنها جدا کردن پوست آن کفایت می کند.

سپس گوشت بوقلمون را به خوبی در روغن تفت می دهیم تا هر دو طرف آن کاملا سرخ شود. مقداری پیاز را به صورت درشت رنده کرده و در روغن تفت می دهیم. سپس یک حبه سیر را له کرده و به پیاز اضافه می کنیم.

سپس بوقلمون های سرخ شده را روی پیاز و سیر تفت داده شده قرار می دهیم و یک لیوان آب به آن اضافه می کنیم، تا بوقلمون ها خوب بپزند. وقتی آب بوقلمون کم شد، به آن کره اضافه می کنیم و مجدد گوشت بوقلمون را در کره تفت می دهیم.

مقداری آب پرتقال و شکر را در شیر جوش حرارت می دهیم تا به خوبی شکر در آن حل شود. محلول حاصل را به بوقلمون اضافه کرده و روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا کاملا محلول به خورد بوقلمون برود.

از این مرحله به بعد می توان مقدار نمک، آبلیمو و فلفل بوقلمون را با چشیدن آن تنظیم نمود و مطابق با سلیقه خود بوقلمون را طعم دار کنید.

روش طبخ بوقلمون

بهترین ادویه برای گوشت بوقلمون

گوشت بوقلمون از جمله مواد پروتئینی مفید است که هم خاصیت گوشت سفید و هم خاصیت گوشت قرمز را دارد. معمولا بسیاری از افراد به خصوص کودکان از خوردن گوشت در غذا به علت بوی زهم آن امتناع می کنند.

برای از بین بردن بوی زهم بوقلمون از ادویه های مختلفی می توان استفاده نمود. در ردیف اول این ادویه ها نمک است. نمک سبب خارج شدن آب اضافه گوشت بوقلمون از آن می شود.

علاوه بر نمک، از موادی نظیر زیره سبز، رزماری، زنجبیل، پونه کوهی، رازیانه، فلفل سیاه، دارچین، ادویه میخک، پودر پاپریکا و برگ بو نیز می توان استفاده نمود.

یکی از چاشنی هایی که علاوه بر طعم دار کردن سبب ایجاد رنگ بی نظیری نیز در گوشت بوقلمون خواهد شد، زعفران دم کرده است.

از بین بردن بوی بد گوشت بوقلمون

روش های بسیاری برای از بین بوی زهم یا زخم گوشت بوقلمون وجود دارد. یکی از این روش ها استفاده از مخلوط نمک، فلفل و زعفران دم کرده است.

یک روش دیگر برای از بین بردن بوی بد گوشت بوقلمون استفاده از نمک، زردچوبه، فلفل و روغن زیتون است.

البته استفاده از زنجبیل و هویج نیز سبب از بین رفتن بوی بد بوقلمون می شود. در شمال ایران برای از بین بردن بوی بد بوقلمون آن را در مخلوط زنجبیل تازه، سیر له شده، فلفل سبز چرخ کرده، تخم گشنیز و زیره قرار می دهند.

طرز تهیه بوقلمون با برنج

طرز تهیه گوشت بوقلمون با برنج

برای تهیه گوشت بوقلمون با برنج ابتدا مقداری پیاز را خلالی کرده و در قابلمه تفت می دهیم. گوشت بوقلمون را روی پیاز قرار داده و مجدد روی آن پیاز خلال شده و زعفران دم کرده، فلفل سیاه و زردچوبه می ریزیم؛ سپس گوشت بوقلمون را برای مدتی می گذاریم تا بپزد.

۲ برگ بو و یک چوب دارچین نیز روی گوشت بوقلمون قرار می دهیم. برای اینکه گوشت به خوبی طبخ شود، آن را به طور مرتب پشت و رو می کنیم.

بعد از پخته شدن گوشت بوقلمون می توان آن را در کنار باقالی پلو یا زرشک پلو سرو نمود.

طرز تهیه ران بوقلمون در فر

برای تهیه ران بوقلمون در فر ابتدا ران ها را در مخلوط آب، نمک و سرکه قرار می دهیم تا بوی زهم آن گرفته شود. سپس بعد از ۲ الی ۳ ساعت روی گوشت بوقلمون برش های عمیق ایجاد می کنیم.

سپس ران ها را درون ظرف پیرکس قرار داده و پیاز را خلالی و سیر را له کرده و به آن اضافه می کنیم. در ادامه زعفران دم کرده، کره، فلفل دلمه خرد شده، هویج حلقه شده، برگ بو و ادویه نیز به ظرف اضافه می کنیم تا گوشت خوب مزه دار شود.

بعد از مزه دار شدن گوشت، ظرف را با فویل پوشانده و روی آن چند سوراخ ایجاد می کنیم. ظرف را در فر قرار می دهیم تا ران ها بپزند. بعد از پخته شدن گریل را روشن می کنیم تا ران ها طلایی شوند؛ می توانید ران های پخته شده را با برنج سرو کنید.

مطالب مرتبط

بخش نظرات

نظرتان را بنویسید

Array