دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

مجله شلپ

نوشته کامل

آشنایی با انواع تجهیزات ایمنی مناسب کار

لزوم استفاده از لوازم ایمنی در کار سبب گردیده در مقاله‌ای ضمن بررسی انواع تجهیزات ایمنی مناسب کار به معرفی برخی از آنها و مشخصاتی که دارند بپردازیم. آشنایی با تجهیزات ایمنی تجهیزات ایمنی به وسایل و ابزاری گفته می‌شود که از متریال‌های مختلف ساخته شده و برای محافظت از اعضای مختلف بدن کارگر یا پرسنلی که در محیط پرخطر کار […]

آشنایی با تجهیزات ایمنی
بدون دیدگاه

لزوم استفاده از لوازم ایمنی در کار سبب گردیده در مقاله‌ای ضمن بررسی انواع تجهیزات ایمنی مناسب کار به معرفی برخی از آنها و مشخصاتی که دارند بپردازیم.

آشنایی با تجهیزات ایمنی

تجهیزات ایمنی به وسایل و ابزاری گفته می‌شود که از متریال‌های مختلف ساخته شده و برای محافظت از اعضای مختلف بدن کارگر یا پرسنلی که در محیط پرخطر کار می‌کنند مورد استفاده قرار می‌گیرد. به کار بردن این تجهیزات در محیط کار ریسک بروز حادثه و خطر را برای فرد مورد نظر تا حدود زیادی کاهش می‌دهد.

با توجه به اینکه طیف گسترده از مشاغل پرخطر در صنایع گوناگون وجود دارد، می‌توان گفت لوازم ایمنی که در این زمینه برای محافظت از کارکنان در محیط‌های صنعتی تولید شده بسیار زیاد می‌باشد. در ادامه مقاله به بررسی انواع تجهیزات ایمنی مناسب کار که در خصوص محافظت از کارکنان تولید و تقریباً در تمامی مشاغل صنعتی استفاده می‌شوند می‌پردازیم.

آشنایی با تجهیزات ایمنی

آشنایی با تجهیزات ایمنی

عینک ایمنی

عینک ایمنی نوعی از تجهیزات ایمنی است که برای محافظت از چشمان در محیط‌های پرخطری مانند کارگاه‌های جوشکاری، تراشکاری، محل‌هایی که احتمال وجود گرد و خاک مانند براده‌های چوب و فلز وجود دارد یا مشاغلی که چشم در مقابل پرتوهای خطرناکی مانند نور شدید قرار می‌گیرد به کار می‌رود. به طور مثال نوعی عینک ایمنی به نام گاگل وجود دارد که از چشمان در مقابل لیزر، اشعه‌های مختلف و پاشیدن مواد شیمیایی در محیط کار آزمایشگاهی، محافظت می‌کند.

کفش ایمنی

پاها یکی از مهم‌ترین قسمت‌های بدن محسوب می‌شوند که در اکثر مشاغل پر ریسک در معرض خطر قرار می‌گیرند. بنابراین باید از آنها با کمک لوازم ایمنی مانند کفش‌های مخصوصی به نام کفش ایمنی کار محافظت نمود. امروزه انواع مختلفی از کفش‌های ایمنی وجود دارند که هر کدام برای استفاده در محیط‌های خاصی طراحی شده‌اند. به طور مثال نوعی کفش ایمنی وجود دارد که مانع ورود جریان برق به بدن می‌شود. نوعی دیگر نیز موجود است که الکتریسیته ساکن در بدن را برای ممانعت از ایجاد جرقه در محیط‌هایی که خطر آتش سوزی دارند از طریق پاها تخلیه می‌کند.

این وسیله باید در برابر ضربه مقاوم بوده و در مکان‌هایی که احتمال سقوط اجسام سنگین وجود دارد بتواند به خوبی از پا‌ها محافظت کند. کفش ایمنی باید از استانداردهای لازم برای محافظت از پاها برخوردار باشد. متریال استفاده شده در آن باید استحکام بالایی در برابر فرسایش و عوامل محیطی از خود نشان دهد. همچنین کفی زیرین آن باید ضد لغزش باشد. داخل کفش به خصوص سر پنجه ها به گونه‌ای طراحی شود که پاها داخل آن در بهترین وضعیت ممکن قرار بگیرد.

دستکش ایمنی

به دلیل لزوم محافظت از دست‌ها در برابر عوامل محیطی، در اکثر مشاغل از این وسیله استفاده می‌شود. دستکش‌ها کاربردهای مختلفی داشته و از متریال‌های گوناگونی ساخته می‌شوند. این ابزار ایمنی ضد آب، ضد حرارت، ضد پارگی بوده و از پرسنل در برابر خطر برق گرفتگی حین کار محافظت می‌کند.

کلاه ایمنی

استفاده از کلاه ایمنی به عنوان یکی از تجهیزات ایمنی در محیط کار از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین منظور انواع مختلفی از کلاه‌های ایمنی مانند کلاه‌های فایبرگلاس برای مشاغل گوناگونی ساخته شده و در بازار موجود هستند. کلاه ایمنی باید از مقاومت بالایی در برابر ضربه برخوردار باشد، سبک و کم وزن بوده و از نفوذ آب و مایعات نیز جلوگیری نمایند. این کلاه‌ها باید به گونه‌ای ساخته شوند که بین قسمت بالایی و داخلی کلاه برای جلوگیری از خطر ضربه به سر فاصله‌ای مشخص داشته باشند.

انواع تجهیزات ایمنی مناسب کار

انواع تجهیزات ایمنی مناسب کار

محافظ گوش

این وسیله برای محافظت از گوش‌ها در محیط‌هایی که سر و صداهای زیادی وجود دارد به کار می‌رود. محافظ گوشی از انواع تجهیزات ایمنی مناسب کار محسوب می‌شود.

لباس کار

لباس کار یکی دیگر از تجهیزات ایمنی است که به صورت یکسره، دو تیکه، کاپشن و شلوار، جلیقه‌های ایمنی و ژاکت‌هایی که بر روی لباس‌های دیگر می‌پوشند، تهیه می‌شود. بنابراین طیف گسترده‌ای از پرسنل در مشاغل مختلف می‌توانند از لباس‌های ایمنی کار استفاده کنند. همچنین نوعی لباس کار وجود دارد که برای محافظت و نگه داشتن وسایل شخص حین انجام کار نیز استفاده میَ‌شود. این لباس‌ها باید از متریال بسیار مقاوم در برابر عوامل محیطی ساخته شوند، باید ضد آب بوده و به گونه‌ای باشند که مانع برق‌گرفتگی در محیط کار شوند.

ماسک تنفسی از انواع تجهیزات ایمنی مناسب کار

ماسک‌های تنفسی نوعی ابزار ایمنی به حساب می‌آیند که در محیط‌های جوشکاری، پروژه‌های ساختمانی، محل‌های شیمیایی برای جلوگیری از نفوذ گرد و خاک و گازهای سمی به ریه و احتمال بروز برخی از بیماری‌ها در آینده مانند مشکلات ریوی جلوگیری می‌کنند.

انواع گجت‌های تجهیزات ایمنی

علاوه بر وسایل و لوازم ایمنی که از شخص در مقابل خطرات احتمالی در محیط کار محافظت می‌کنند، برخی از لوازم نیز وجود دارند که به عنوان گجت‌هایی برای جلوگیری از بروز حادثه مورد استفاده قرار می‌گیرند برخی از این وسایل عبارتند از:

  • دستگاه تابش سنج که به لباس پرسنل در محیط‌های پرخطر وصل شده و در صورت تشخیص اشعه‌های خطرناک شخص را مطلع می‌کند.
  • دستگاه کیفیت سنج هوا که در صورت افزایش گازهای سمی مانند مونوکسید‌کربن به کارکنان هشدار داده و از بروز حوادث ناگوار جلوگیری می‌کند.
  • دستگاه نشت‌یاب که وسیله‌ای است متشکل از نوعی مایع و هنگام نشت گاز جوشیده با تولید حباب کارکنان را از وجود گاز در محیط با خبر می‌کند.
  • حصارهایی نیز وجود دارند که از جنس پلکسی یا متریال‌های بی‌خطر تهیه شده و از ورود کارکنان به اماکن پرخطر در حین کار جلوگیری می‌کنند.

راهنمای خرید تجهیزات ایمنی

به طورکلی توجه به شرایط محل کار، مهم‌ترین فاکتور هنگام خرید لوازم و تجهیزات ایمنی می‌باشد. به عبارت دیگر باید لوازم انتخاب شده متناسب با محل کار انتخاب شوند و از استانداردهای لازم برخوردار باشند. کیفیت وسیله مورد نظر نیز در هنگام خریداری اهمیت بالایی دارد. همچنین خرید از محلی مطمئن که بتوان از آنجا وسیله مورد نظر را با کیفیت بالا، قیمتی مناسب و ضمانت اصل کالا تهیه نمود از نکات بسیار مهمی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

راهنمای خرید تجهیزات ایمنی

راهنمای خرید تجهیزات ایمنی

سخن‌پایانی

استفاده از انواع تجهیزات ایمنی مناسب کار آسیب‌های احتمالی کارکنان را به حداقل می‌رساند. به همین دلیل امروزه قوانین سختگیرانه‌ای توسط کارفرما برای این منظور در محیط‌های کاری وضع شده است. همچنین باید بدانید که نکته مهمی که در به کار بردن از این وسایل باید مورد توجه قرار گیرد، کیفیت بالای محصول خریداری شده و آموزش استفاده صحیح از آنها می‌باشد.

مطالب مرتبط

بخش نظرات

نظرتان را بنویسید

Array