پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

مجله شلپ

نوشته کامل

تن ماهی چند دقیقه باید بجوشد؟ بهترین روش جوشاندن کنسرو ماهی

تن ماهی یکی از غذاهای کنسروی پرطرفدار در سراسر دنیا می باشد. گوشت ماهی یکی از مفید ترین انواع گوشت و مواد غذایی می باشد. یکی از بهترین روش های مصرف این گوشت در صورتی که توانایی استفاده از ماهی را ندارید، تن ماهی است. تن ماهی فواید بسیار برای بدن انسان دارد. البته دقت […]

تن ماهی چند دقیقه باید بجوشد
بدون دیدگاه

تن ماهی یکی از غذاهای کنسروی پرطرفدار در سراسر دنیا می باشد. گوشت ماهی یکی از مفید ترین انواع گوشت و مواد غذایی می باشد. یکی از بهترین روش های مصرف این گوشت در صورتی که توانایی استفاده از ماهی را ندارید، تن ماهی است.

تن ماهی چند دقیقه باید بجوشد

تن ماهی فواید بسیار برای بدن انسان دارد. البته دقت داشته باشید که باید برای مصرف این خوراکی خوشمزه ۲۰ دقیقه قبل از مصرف جوشانده شود.

چرا باید تن ماهی را قبل از مصرف بجوشانیم

همیشه شنیده اید که باید غذاهای کنسرو شده را قبل از مصرف جوشاند. در بین تمامی غذاهای کنسرو شده جوشاندن تن ماهی از اهمیت بیشتری برخوردار است. مهمترین علت این موضوع این است که ماهی به نسبت اغلب مواد خوراکی روند فساد سریع تری دارد.

شاید فکر کنید که اگر تن ماهی تاریخ انقضا داشته باشد، چون مواد نگهدارنده دارد، دچار فساد نمی شود. اما این درست نیست. حتی تن ماهی که منقضی نشده باشد، نیز ممکن است دچار فساد شده و سبب بروز مسمومیت شود. علت این موضوع وجود باکتری در داخل تن است. این باکتری ها به دلایل و روشهای مختلفی ممکن است وارد ظرف تن شده باشند.

البته این موضوع به این معنا نیست که با چک کردن سالم بودن قوطی تن ماهی با خیال راحت آن را میل نمایید. بلکه ممکن است باکتری ها در طی مراحل فرآوری و بسته بندی وارد ظرف تن ماهی شده باشند.

البته ممکن است باکتری های مختلفی در داخل تن ماهی وجود داشته باشد. اما یکی از خطرناک ترین انواع باکتری، نوعی باکتری است که سبب بیماری بوتولیسم می شود. این بیماری تمامی اندام ها و ارگان های بدن را فلج نموده و سبب مرگ خواهد شد.

بنابراین به نظر می رسد مصرف تن ماهی بدون جوشاندن اصلا کار عاقلانه ای نیست. خوشبختانه این نوع باکتری در اثر افزایش حرارت از بین می رود. بنابراین جوشاندن تن ماهی قبل از مصرف می تواند خطر ابتلا به بوتولیسم را صفر کند. اما به هر حال اگر تن ماهی فاسد باشد، فرد دچار سردرد، دل درد و تهوع شدید می شود.

تن ماهی چند دقیقه باید بجوشد

بطور کلی باکتری ها دارای انواع مختلفی هستند و هر کدام برای از بین رفتن نیازمند شرایط خاصی هستند. باکتری های مضر موجود در تن ماهی به خصوص نوعی از باکتری که سبب بوتولیسم می شود، در برابر حرارت مقاومت اندکی دارد.

بنابراین با شروع حرارت دادن باکتری ها نابود شده و سم تولید شده توسط آن ها از بین می رود. بنابراین می توان گفت جوشاندن تن ماهی تنها برای ۲۰ دقیقه می تواند شما و اطرافیان تان را از خطر مرگ نجات دهد.

بهترین روش جوشاندن کنسرو ماهی

روش جوشاندن تن ماهی

بهترین روش برای جوشاندن تن ماهی استفاده از یک ظرف محتوی آب جوش است. در این حالت ابتدا تن ماهی را کاملا شست و شو دهید. مقدار آب در ظرفی ریخته و روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید که آب به جوش بیاید. تن ماهی را در آب جوش قرار دهید. تن ماهی باید ۲۰ دقیقه در آب در حال جوشیدن قرار داشته باشد. سپس می توان آن ماهی را باز نمود و مصرف کرد.

البته باید دقت داشته باشید که قبل از جوشاندن تن ماهی نباید به هیچ عنوان درب آن را باز نمود. بلکه تن ماهی را به صورت در بسته در آب جوش باید قرار داده شود.

لازم به ذکر است که به هیچ عنوان نباید ظرف تن ماهی در بسته را به صورت مستقیم روی حرارت قرار داد. زیرا سبب بروز انفجار در داخل ظرف خواهد شد.

حداکثر فاصله زمانی مجاز بین جوشاندن و خوردن کنسرو ماهی

همانطور که گفته شد ماهی در گروه مواد غذایی قرار دارد که به سرعت تخریب و فاسد می شود. این احتمال بعد از جوشاندن و باز شدن درب ظرف نیز وجود دارد. بنابراین بهترین کار این است که تن ماهی را بلافاصله بعد از جوشاندن مصرف نمایید. اگر به هر علتی نتوانستید بعد از جوشاندن تن ماهی آن را مصرف نمایید.

می توانید ان را به مدت دو ساعت در محیط یخچال نگهداری نمایید. دقت کنید که به هیچ عنوان تن ماهی جوشانده شده و باز شده را مدت طولانی نگهداری نکنید. زیرا سبب مسمومیت غذایی خواهد شد.

مطالب مرتبط

بخش نظرات

نظرتان را بنویسید

Array