پنج شنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

مجله شلپ

نوشته کامل

حمله سایبری چیست؟ چرا حملات سایبری اتفاق می افتد؟

حمله سایبری چیست و چرا حملات سایبری اتفاق می افتد و راهکار جلوگیری از آن چیست؟ حملات سایبری هر روز به کسب و کارهای بسیاری در سراسر دنیا ضربه می زند. در حقیقت دو نوع افراد وجود دارد: آنهایی که هک شده اند و آنهایی که هنوز نمی دانند هک شده اند. حمله سایبری چیست؟ […]

حمله سایبری چیست
بدون دیدگاه

حمله سایبری چیست و چرا حملات سایبری اتفاق می افتد و راهکار جلوگیری از آن چیست؟ حملات سایبری هر روز به کسب و کارهای بسیاری در سراسر دنیا ضربه می زند. در حقیقت دو نوع افراد وجود دارد: آنهایی که هک شده اند و آنهایی که هنوز نمی دانند هک شده اند.

حمله سایبری چیست

حمله سایبری چیست؟

حمله سایبری به هرگونه تلاش برای دسترسی غیرمجاز به رایانه، سیستم محاسباتی یا شبکه های رایانه ای با هدف ایجاد آسیب گفته می شود. هدف حملات سایبری، غیرفعال کردن، مختل کردن، تخریب یا کنترل سیستم های رایانه ای یا تغییر، مسدود کردن، حذف، دستکاری یا سرقت اطلاعات و داده های موجود در این سیستم ها است. یک حمله سایبری می تواند از هر جایی و توسط هر فرد یا گروهی با استفاده از یک یا چند استراتژی مختلف انجام شود.

افرادی که حملات سایبری را انجام می دهند به طور کلی به عنوان مجرمان سایبری در نظر گرفته می شوند. اینگونه افراد حمله کننده اغلب به عنوان هکرها نامیده می شوند، آنها شامل افرادی هستند که به تنهایی عمل می کنند و از مهارت های کامپیوتری خود برای طراحی و اجرای حملات مخرب استفاده می کنند. آنها همچنین می توانند به یک سندیکای جنایی تعلق داشته باشند و با سایر عوامل تهدیدآمیز، برای یافتن نقاط ضعف یا مشکلات در سیستم های رایانه ای که می توانند برای منافع جنایی مورد سوء استفاده قرار گیرند، کار کنند.

همچنین گروه های متخصص کامپیوتری تحت حمایت دولت ها نیز حملات سایبری را انجام می دهند. آنها به عنوان مهاجمان دولت شناخته می شوند و آماده حمله به زیرساخت فناوری اطلاعات (IT) سایر دولت ها و همچنین نهادهای غیردولتی مانند مشاغل یا سازمان های غیرانتفاعی و شرکت های خدماتی هستند.

چرا حملات سایبری اتفاق می افتد؟

حملات سایبری برای ایجاد آسیب طراحی می شوند. آنها می توانند اهداف مختلفی داشته باشند، از جمله:

سود مالی: امروزه اکثر حملات سایبری، به ویژه حملات علیه نهادهای تجاری، توسط مجرمان سایبری برای منافع مالی انجام می شود. هدف این حملات اغلب سرقت داده های حساس مانند شماره کارت اعتباری مشتریان یا اطلاعات شخصی کارکنان است که مجرمان سایبری از آنها برای دسترسی به پول یا کالا با استفاده از هویت قربانیان استفاده می کنند.

سایر حملاتی که با انگیزه مالی انجام می شوند، برای از کار انداختن خود سیستم‌های رایانه‌ای طراحی شده‌اند و مجرمان سایبری رایانه‌ها را قفل می‌کنند تا صاحبان آنها و کاربران مجاز نتوانند به برنامه‌ها یا داده‌های مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند. سپس مهاجمان از سازمان‌های هدف می‌خواهند که برای باز کردن قفل سیستم‌های رایانه‌ای به آنها هزینه های هنگفتی بپردازند.

حمله سایبری چیست

هنوز حملات سایبری با هدف به دست آوردن داده های شرکتی ارزشمند، مانند اطلاعات مربوط به کلمه عبور سایت های بسیار مهم، انجام می شود. به این نوع حملات سایبری نوعی از هک مدرن و جاسوسی شرکتی گفته می شوند.

اخلال و انتقام: همچنین نوعی دیگر از حملات سایبری وجود دارد که به طور خاص حملاتی را برای ایجاد هرج و مرج، سردرگمی، نارضایتی، ناامیدی یا بی اعتمادی انجام می دهند. آنها می توانند چنین اقدامی را به عنوان راهی برای انتقام گرفتن از اقدامات انجام شده علیه خودشان انجام دهند. آنها می‌توانند با هدف شرمساری عمومی نهادهای مورد حمله یا آسیب رساندن به شهرت سازمان‌ها باشند. این حملات اغلب متوجه نهادهای دولتی هستند، اما می توانند به نهادهای تجاری یا سازمان های غیرانتفاعی نیز ضربه بزنند.

جنگ سایبری دولت‌ها در تمام کشوهرهای جهان نیز در حملات سایبری دخیل هستند، به طوری که بسیاری از دولت‌ها به طراحی و اجرای حملات سایبری علیه سایر کشورها به عنوان بخشی از مناقشات جاری سیاسی، اقتصادی و اجتماعی اذعان دارند یا مشکوک به طراحی و اجرای حملات هستند. این نوع حملات به عنوان جنگ سایبری طبقه بندی می شوند.

چگونه می توان از حمله سایبری جلوگیری کرد؟

هیچ راه قطعی و تضمینی برای هیچ سازمانی در جلوگیری از حمله سایبری وجود ندارد، در واقع امنیت هیچوقت ۱۰۰ درصد نیست. اما راه و روش های بسیاری برای حفظ امنیت سایبری وجود دارد که سازمان ها می توانند برای کاهش خطر از آنها پیروی کنند.

کاهش خطر حمله سایبری، مستلزم استفاده شرکت ها و ارگان های مهم از متخصصان امنیتی ماهر، فرآیندها و فناوری های جدید و بروز است.

کاهش خطر حملات سایبری

روش های کاهش خطرات حمله سایبری شامل سه دسته کلی از اقدامات دفاعی است:

  1. جلوگیری از ورود افراد متفرقه و نامطمئن به سیستم های IT آن سازمان
  2. تشخیص نفوذ به سیستم در سریعترین زمان ممکن
  3. اختلال در حملاتی که هنوز شروع نشده اند و یا در ابتدای شروع آن است

 

مطالب مرتبط

بخش نظرات

نظرتان را بنویسید