جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مجله شلپ

نوشته کامل

خوابیدن در روز به جای شب (شب بیداری و روز خوابی)

در این نوشته، بررسی میکنیم که خوابیدن در روز و شب بیداری و روز خوابی، جابجایی خواب روز و شب با هم چه مشکلاتی برای ما ایجاد میکند و نظر اسلام در مورد ساعت خواب چیست. خواب یکی از فعالیت های طبیعی بدن است که سبب ایجاد آرامش در جسم و روح انسان می شود. […]

خوابیدن در روز به جای شب
بدون دیدگاه

در این نوشته، بررسی میکنیم که خوابیدن در روز و شب بیداری و روز خوابی، جابجایی خواب روز و شب با هم چه مشکلاتی برای ما ایجاد میکند و نظر اسلام در مورد ساعت خواب چیست.

خوابیدن در روز به جای شب

خواب یکی از فعالیت های طبیعی بدن است که سبب ایجاد آرامش در جسم و روح انسان می شود. یک فرد بالغ به طور طبیعی ۷ تا ۸ ساعت می خوابد. بهترین زمان برای خواب، شب است؛ چرا که هورمون های خواب با غروب آفتاب و تاریک شدن هوا ترشح می شوند. البته دین مبین اسلام نیز در آیات و روایات بسیاری بر این موضوع تاکید داشته است.

بنابراین اگر فرد به هر علتی نتواند در طول شب بخوابد یا دچار کم خوابی شود، بدن فرد به مرور زمان دچار اختلالاتی نظیر بی اشتهایی، استرس، بزرگ شدن طحال و بیماری های گوارشی و قلبی می شود.

خوابیدن در روز به جای شب

خواب یک فرآیند طبیعی است که با کاهش سطح فعالیت و هوشیاری سبب ایجاد آرامش در بدن می شود. ساعت بدن انسان به نحوی تنظیم شده است که با تاریک شدن هوا به خواب رفته و در طول روز به فعالیت مشغول باشد. مراحل و میزان خواب در طول زندگی افراد متفاوت است. به طول مثال نوزادان در حدود ۱۸ تا ۲۰ ساعت و کودکان در حدود ۹ تا ۱۲ ساعت در طول شبانه روز می خوابند. اما یک فرد بالغ به خوابی در حدود ۷ تا ۸ ساعت نیاز دارد.

کم خوابی یا نخوابیدن در شب و خوابیدن در روز می تواند سبب بروز اختلال در بدن فرد شود. اگر کم خوابی به صورت دوره ای و در یک بازه زمانی کوتاه مدت باشد نگران کننده نیست. اما کم خوابی یا شب بیداری در بازه زمانی طولانی مدت سبب بروز اختلالات جدی می شود.

در برخی از مشاغل افراد مجبور به بیدار بودن در شب هستند که اصطلاحا به آن ها شب کار گفته می شود. در واقع این افراد در شیفت شب مشغول به فعالیت هستند. هوشیار بودن در طول شب و خوابیدن در طول روز بزرگترین معضلی است که بدن این افراد را درگیر می کند. نخوابیدن در این بازه زمانی سبب بروز انواع مشکلات متابولیکی خواهد شد. چرا که بدن با ترشح هورمون خواب تلاش می کند در حالت آرامش و سکون قرار بگیرد، اما فرد با اعمالی نظیر خوردن و آشامیدن یا فعالیت بدنی سبب فعالیت اندام های مختلف می شود.

شب بیداری و روز خوابی

شب بیداری و روز خوابی

تحقیقات نشان داده بیدار بودن در شب به سرعت روی ۱۰۰ نوع از پروتئین های موجود در خون اثر می گذارد. در این میان پروتئین های کنترل قند خون، متابولیسم انرژی و سیستم ایمنی بدن قرار دارند.

غذا خوردن در طول شب باعث اختلال در تنظیم پروتئین های خون می شود. یکی از این پروتئین ها، پروتئین کنترل قند خون است. به همین علت افرادی که شب کار هستند بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت می باشند. از طرفی بروز اختلال در پروتئین های موثر در سوخت و ساز بدن در کنار کاهش فعالیت فیزیکی بدن و افزایش مصرف غذا سبب بروز چاقی می شود.

بطور کلی بی خوابی در شب می تواند سبب بروز اختلالاتی نظیر موارد زیر شود:

  • بزرگ شدن طحال
  • بد بو شدن دهان
  • ضعف حافظه
  • بی اشتهایی
  • ورم کردن بدن
  • کدر شدن پوست
  • مشکلات گوارشی
  • استرس
  • ناراحتی قلبی

البته این عوارض ممکن است به مرور زمان در افراد بروز پیدا کند و یا برخی افراد با عادت کردن بدنشان به این وضعیت، دچار هیچکدام از مشکلات گفته شده نشوند.

بهترین زمان خواب از نظر اسلام

بهترین زمان خواب از نظر اسلام

خداوند در قرآن کریم می فرماید ما شب را برای سکون و آرامش آفریدیم. از این آیه می توان برداشت کرد که خداوند نیز انسان را به نحوی آفریده که در شب خوابیده و در روز بیدار باشد. آنچه که در سیره معصومین و بزرگان دیده شده این است که در قسمت اول شب به خواب و استراحت و در قسمت آخر شب یعنی از وقت سحر تا طلوع آفتاب به عبادت و نیایش می پرداخته اند.

از حضرت علی ابن الحسین نیز منقول است که خداوند پیش از طلوع آفتاب روزی بندگان را قسمت می کند‌، هر که در این وقت خواب باشد از روزی محروم می شود‌. با بررسی این آیات و روایات می توان دریافت که بهترین زمان خواب از منظر اسلام شب تا قبل از سحر می باشد.

مطالب مرتبط

بخش نظرات

نظرتان را بنویسید