جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

مجله شلپ

نوشته کامل

دلقک چیست؟ تاریخچه پیدایش دلقک

دلقک چیست؟ دلقک در واقع بازیگری است که با انجام حرکات کمدی به صورت فیزیکی در یک محفل، جشن و یا سیرک، به خنداندن تماشگران می پردازد. حرکات یک دلقک می تواند با کلام یا بدون کلام و به صورت پانتومیم باشد. دلقک ها عمدتا در سیرک ها به فعالیت می پردازند، اما گاهی در […]

دلقک چیست؟ تاریخچه پیدایش دلقک
بدون دیدگاه

دلقک چیست؟

دلقک در واقع بازیگری است که با انجام حرکات کمدی به صورت فیزیکی در یک محفل، جشن و یا سیرک، به خنداندن تماشگران می پردازد. حرکات یک دلقک می تواند با کلام یا بدون کلام و به صورت پانتومیم باشد.

دلقک چیست؟ تاریخچه پیدایش دلقک

دلقک ها عمدتا در سیرک ها به فعالیت می پردازند، اما گاهی در مجالس و مراسم شادی نیز جهت سرگرم کردن میهمانان شرکت می کنند.

دلقک ها به طور معمول از پوشش خاصی تبعیت می کنند و از یک کلاه گیس رنگی بر روی سر، کفش های بزرگی بر پا، دماغی اسفنجی و قرمز رنگ بر روی بینی و لباس هایی رنگارنگ استفاده می کنند.

 

معنی دلقک

در لغت نامه فارسی، کلمه دلقک که گاهی اوقات طلخک نیز خطاب می شود، به معنی فردی لوده یا مسخره می باشد. به عبارتی دیگر ، دلقک به فردی اطلاق می شود که با لودگی و مسخره بازی سعی در خنداندن دیگران دارد.

 

تاریخچه پیدایش دلقک

اینکه تاریخچه پیدایش دلقک دقیقا از چه دوره و چه زمانی آغاز شد، به طور دقیق مشخص نیست، اما شواهد و قرائن نشان می دهد که دلقک ها اولین بار در دربار پادشاهان و به قصد خنداندن و سرگرم کردن پادشاه و خانواده سلطنتی آغاز به کار کردند. در آن زمان دلقک ها در اروپا برای سرگرم کردن پادشاهان روم و عثمانی به مسخره بازی و اجرای انواع حرکات خنده دار می پرداختند.

در کشور ایران نیز پادشاهان از این قاعده مستثنی نبودند و طبق شنیده ها؛ اولین پادشاهی که در ایران از دلقک برای سرگرم کردن و خنداندن استفاده کرد، شاه عباس صفوی بود. در گذر زمان دلقک ها نیز سیر تکامل را طی کرده و با ایجاد و شکل گیری سیرک ها، آنها به بازیگر نقش اول یک سیرک برای خنداندن و ایجاد لحظات مفرح برای مردم تبدیل شدند.

دلقک چیست؟ تاریخچه پیدایش دلقک

دلقک نماد چیست؟

به طور کلی دلقک در سراسر جهان نمادی برای بیان طنز یا شوخی و خندیدن می باشد. در برخی فرهنگ ها، دلقک نماد لودگی و کوته فکری و در برخی دیگر نماد صداقت می باشد. در کشور ما دلقک نمادی از سرخوشی و شادی قلمداد می شود.

مطالب مرتبط

بخش نظرات

نظرتان را بنویسید

Array