چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

مجله شلپ

نوشته کامل

لیگ فوتبال چیست و چه قوانینی دارد؟

لیگ چیست؟ در اصطلاح، کلمه لیگ به شکلی از مسابقات ورزشی که در آن تیم ها به صورت رفت و برگشت با یکدیگر به رقابت می پردازند گفته می شود. در رشته فوتبال، لیگ های معتبر اروپایی با شرکت ۱۸ الی ۲۰ تیم برگزار می شود. و تیم ها به صورت رفت و برگشت با […]

لیگ فوتبال چیست و چه قوانینی دارد؟
۱ دیدگاه

لیگ چیست؟

در اصطلاح، کلمه لیگ به شکلی از مسابقات ورزشی که در آن تیم ها به صورت رفت و برگشت با یکدیگر به رقابت می پردازند گفته می شود. در رشته فوتبال، لیگ های معتبر اروپایی با شرکت ۱۸ الی ۲۰ تیم برگزار می شود.

و تیم ها به صورت رفت و برگشت با یکدیگر مسابقه می دهند تا در انتهای لیگ، تیمی که بیشترین امتیاز را کسب کرده است به عنوان قهرمان لیگ تعیین گردد.

لیگ فوتبال چیست و چه قوانینی دارد؟

لیگ فوتبال چیست و چه انواعی دارد؟

یک لیگ فوتبال معمولا در دو نوع داخلی یا قاره ای بین تیم های شرکت کننده برگزار می گردد. در لیگ های داخلی، تیم هایی از هر کشور به صورت رفت و برگشت با یکدیگر به رقابت می پردازند تا در انتها تیمی که بیشترین امتیاز را کسب نموده است، به عنوان قهرمان لیگ آن کشور انتخاب گردد. لیگ های قاره ای نظیر لیگ قهرمانان آسیا و لیگ قهرمانان اروپا با حضور تیم های برگزیده هر قاره به صورت رفت و برگشت برگزار می گردد.

تنها تفاوت لیگ های قاره ای با لیگ های داخلی این است که در لیگ های داخلی، تیم ها از ابتدا تا انتهای لیگ به صورت رفت و برگشت با تمامی تیم های حاضر در لیگ مسابقه می دهند. اما در لیگ های قاره ای ابتدا تیم ها بر اساس سیدبندی و قرعه کشی در گروه هایی با حضور ۴ تیم با یکدیگر به صورت رفت و برگشت به رقابت پرداخته و در پایان دور گروهی، دو تیم برتر هر گروه راهی دور حذفی خواهند شد. در دور حذفی که معمولا مسابقات آن در سه دور که شامل مراحل یک هشتم نهایی، یک چهارم نهایی و نیمه نهایی می باشد، تیم های باقیمانده و بر حسب قرعه به صوت رفت و برگشت با یکدیگر به رقابت می پردازند و تیم های برنده راهی دور بعد می شوند تا در نهایت دو تیم در بازی نهایی حاضر شده و تکلیف قهرمان دوره را مشخص نمایند.

 

تفاوت تورنمنت با لیگ فوتبال چیست؟

در یک تورنمت فوتبال نظیر جام جهانی، تیم ها در یک کشور بی طرف و به صورت تک بازی با یکدیگر به رقابت می پردازند. به طور کلی تفاوت اصلی تورنمت ها با لیگ ها در فوتبال این است که یک تورنمنت دارای یک میزبان یا برگزار کننده مشخص می باشد و تمامی تیم های شرکت کننده در کشور یا شهر محل برگزاری تورنمنت حاضر شده و در چارچوب مسابقاتی که شامل مراحل گروهی و حذفی می باشد به صورت تک بازی با یکدیگر به رقابت می پردازند، اما در یک لیگ فوتبال، میزبان مشخصی برای مسابقات وجود ندارد و تیم ها به صورت رفت و برگشت از یکدیگر میزبانی خواهند کرد.

 

بیشتر بخوانید: دلیل پیشرفت قطر چیست؟

لیگ فوتبال چیست و چه قوانینی دارد؟

قوانین لیگ فوتبال چیست؟

مهمترین قوانین یک لیگ فوتبال به شرح زیر است:

  • در یک لیگ فوتبال، مسابقات به صورت رفت و برگشت برگزار شده و تیمی که بیشترین امتیاز را کسب کرده است به عنوان قهرمان لیگ معرفی می شود.
  • در تعطیلات میانه لیگ، موسوم به نیم فصل، تیم ها بنا به قوانین و شرایط خاص هر کشور، قادر به نقل و انتقال بازیکن در یک بازه زمانی مشخص هستند.
  • در خلال برگزاری یک لیگ فوتبال، میزان محرومیت بازیکنان بر اساس دریافت کارت های زرد یا قرمز بسته به قوانین تعیین شده در لیگ هر کشور، می تواند متغیر باشد.

 

معروف ترین لیگ های فوتبال جهان کدام لیگ ها هستند؟

  • لالیگا (لیگ فوتبال اسپانیا)
  • بوندسلیگا (لیگ فوتبال آلمان)
  • پریمر لیگ (لیگ فوتبال انگلیس)
  • سری آ (لیگ فوتبال ایتالیا)
  • لوشامپیونه (لیگ فوتبال فرانسه)
  • یوفا چمپیونز لیگ ( لیگ قهرمانان اروپا)

مطالب مرتبط

بخش نظرات

یک نظر برای نوشته “لیگ فوتبال چیست و چه قوانینی دارد؟”

  1. کیانا گفت:

    تو دنیای مدرن امروز اجاره زمین فوتبال با وجود اسان اسپرت امروزه اصلا سخت نیست میدونستین؟

نظرتان را بنویسید

Array