شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

مجله شلپ

نوشته کامل

منظومه شمسی چند سیاره دارد و چرا کره ی زمین گرد است

منظومه شمسی چند سیاره دارد و دلیل گرد بودن سیارات چیست؟ چرا کره ی زمین گرد است و نزدیکترین سیاره به زمین کدام است؟ در ادامه پاسخ این سوالات را خواهیم داد. منظومه شمسی چند سیاره دارد منظومه شمسی در واقع به مجموعه ای از ستاره ها و خورشید و سایر سیاره های آسمانی دیگر […]

منظومه شمسی چند سیاره دارد
بدون دیدگاه

منظومه شمسی چند سیاره دارد و دلیل گرد بودن سیارات چیست؟ چرا کره ی زمین گرد است و نزدیکترین سیاره به زمین کدام است؟ در ادامه پاسخ این سوالات را خواهیم داد.

منظومه شمسی چند سیاره دارد

منظومه شمسی چند سیاره دارد

منظومه شمسی در واقع به مجموعه ای از ستاره ها و خورشید و سایر سیاره های آسمانی دیگر گفته می شود که کره زمین هم جزو آن است.

۱- سیاره عطارد

سیاره عطارد نزدیک ترین سیاره به خورشید و کوچکترین سیاره در کل منظومه شمسی است و فقط در طول ۸۸ روز می تواند دور خورشید بچرخد. سیاره عطارد سریعترین سیاره است ولی در هر شبانه روز در این سیاره، ۵۸ روز زمینی طول می کشد.

۲- سیاره زهره

سیاره زهره دومین سیاره از لحاظ نزدیک بودن به خورشد است که نام دیگر آن ناهید می باشد و نزدیکترین سیاره به کره زمین است. در هنگام غروب می توانید با کمی دقت در آسمان، این سیاره را با چشم غیرمسلح خود مشاهده کنید.همچنین به سیاره زهره، ونوس هم گفته می شود. سیاره زهره حرارت بالایی دارد و رنگ زرد و آتشین آن هم به همین علت است.

۳- سیاره زمین

سومین سیاره در منظومه شمسی، زمین است که تمام شرایط در آن برای زندگی انسان ها محیا می باشد. فاصله مناسب کره زمین با خورشید منجر به دمای معتدل و طول شبانه روز مناسب باعث شده تا تنها سیاره قابل سکونت برای انسان ها شود. با توجه به اینکه دو سیاره قبلی هیچ قمری نداشتند، زمین اولین سیاره ای است که دارای قمر می باشد.

۴- سیاره مریخ چهارمین

سیاره مریخ چهارمین سیاره در منظومه شمسی بوده و بشر تصور می کند که امکان فراهم آوردن شرایط زندگی انسان در آن به زودی محقق می شود. سیاره مریخ دارای دو قمر به نام فوبوس و دئیموس است.

۵- سیاره مشتری

پنجمین سیاره، مشتری است که به آن هرمز هم گفته می شود. سیاره مشتری تقریبا ۱۳۰۰ برابر بزرگتر از کره زمین است و در آن طوفان های بسیار بزرگی به پا می شود.

منظومه شمسی چند سیاره دارد

۶- سیاره زحل

ششمین سیاره، زحل است که سیاره ای بسیار زیبا و تشکیل شده از گاز می باشد. علت زیبایی و مشهور شدن این سیاره، حلقه های اطراف آن است که سیاره زحل را از تمام سیاره های دیگر متمایز کرده است.

۷- سیاره اورانوس

هفتمین سیاره از منظومه شمسی، سیاره اورانوس است که به دلیل فاصله زیادش از خورشید، بسیار سرد و یخبندان می باشد. دمای سیاره اورانوس ۲۴۴ درجه سانتیگراد زیر صفر است.

۸- سیاره نپتون

سیاره نپتون که هشتمین سیاره در منظومه شمسی است، با چشم مسلح و حتی قوی ترین و بزرگترین تلسکوپ ها هم قابل مشاهده نیست. سیاره نپتون دقیقا مثل اورانوس، بسیار سرد و یخی می باشد.

 

چرا کره ی زمین گرد است

یکی از عجیب ترین چیزهایی که دانشمندان در مورد کره زمین کشف کرده اند، گرد و کروی بودن آن است. در زمان های گذشته مردم تصور می گردند کره زمین کاملا تخت و صاف است. اما علت اصلی کروی بودن آن چیست و چرا کره ی زمین گرد است ؟

همانطور که گفته شد، در منظومه شمسی ۸ سیاره وجود دارد که از لحاظ خیلی از ویژگی ها با هم فرق دارند. مثلا فاصله شان از خورشید، دمای آن ها و اندازه این سیاره ها کاملا متفاوت هستند. اما چیزی که در مورد همه این سیاره ها یکسان است، گرد بودن آن هاست.

علت اصلی گرد بودن سیارات، نیروی جاذبه ی آن ها است. در واقع سیارات همانطور که می دانید از موادی مثل گاز و یخ یا سنگ درست شده اند و در ابتدا در ابعاد بسیار کوچکی حتی مثل ذرات شن و ماسه بودند. در گذر میلیون ها سال، نیرو جاذبه این جرم ها باعث شد تا سایر مواد اطرافشان را به سمت خود جذب و در نتیجه سیارات بزرگی را تشکیل دهند.

این جاذبه که در تمام سیارات وجود دارد، باعث می شود تا اطراف آن به یک اندازه مساوی به سمت مرکزشان کشیده شوند و سیاره ای کروی شکل را به وجود آورد. پس به همین دلیل است که کره زمین گرد می باشد. البته این توضیحات بسیار مختصر و به طور خلاصه و با زبان ساده بودند، با این حال امیدواریم پاسخ سوالتان را گرفته باشید.

منظومه شمسی چند سیاره دارد

نزدیک ترین سیاره به زمین

اکثر مردم فکر می کنند سیاره زهره، نزدیک ترین سیاره به زمین است در صورتی که این پاسخ کاملا اشتباه بوده و سیاره عطارد نزدیک ترین سیاره به کره زمین می باشد.

درسته که سیاره زهره از لحاظ شکل قرارگیری در مدار و منظومه شمسی، نزدیک ترین سیاره به کره زمین است اما سیاره عطار در مدت زمان بیشتری به کره زمین نزدیک تر می ماند. در واقع چیزی که در عکس های منظومه شمسی می بینید ثابت نیست و اکثر سیاره ها به دور خود یا خورشید می چرخند که این باعث می شود در مدتی یک سیاره به زمین نزدیکتر یا دور تر شود. بنابراین امکان محاسبه یک فاصله دقیق بین سیاره ها وجود ندارد.

مطالب مرتبط

بخش نظرات

نظرتان را بنویسید

Array