شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

مجله شلپ

نوشته کامل

ویدیو کلوپ چیست؟ آینده نامعلوم ویدئو کلوپ ها

ویدیو کلوپ چیست؟ ویدیو کلوپ که در فرانسوی به آن vidéo club نیز گفته می شود، یک فروشگاه فیزیکی است که به فروش انواع فیلم های سینمایی، سریال ها، محصولات نمایش خانگی و برنامه های تلویزیونی می پردازد. یک ویدیو کلوپ ممکن است این محصولات را به مشتریان کرایه بدهد و یا فیلم های دست […]

ویدیو کلوپ چیست
۱ دیدگاه

ویدیو کلوپ چیست؟

ویدیو کلوپ که در فرانسوی به آن vidéo club نیز گفته می شود، یک فروشگاه فیزیکی است که به فروش انواع فیلم های سینمایی، سریال ها، محصولات نمایش خانگی و برنامه های تلویزیونی می پردازد.

یک ویدیو کلوپ ممکن است این محصولات را به مشتریان کرایه بدهد و یا فیلم های دست دوم را از آنها خریداری کند. آلبوم های موسیقی نیز از دیگر محصولاتی است که ویدئو کلوپ ها به فروش آن می پردازند. یک ویدئو کلوپ این محصولات را در قالب CD ویا DVD به مشتریان ارائه می دهد.

ویدیو کلوپ چیست

ویدیو کلوپ یا ویدئو کلوب؟

در واقع تلفظ صحیح کلمه ای که ما در ایران به آن ویدیو کلوپ یا ویدئو کلوپ می گوییم، کلمه “ویدئو کلوب” می باشد. ویدئو کلوب (video club) یک کلمه فرانسوی است و از سینمای فرانسه وارد زبان فارسی شده است. در واقع واژه “ویدئو کلوپ” که در کشور ما رواج دارد یک واژه فرانسوی برگرفته از “ویدئو کلوب” می باشد که در گویش فارسی دچار تغییراتی شده است.

 

تاریخچه پیدایش ویدیو کلوپ ها

ظهور ویدئو کلوپ ها در جهان از کشور فرانسه و در دهه ۱۹۸۰ کلید خورد. در دورانی که فیلم های سینمایی کاملا رنگی شده بود، فیلم هایی که در سینما نمایش داده می شد پس از پایان اکران، در نوارهای ویدئویی آماده و در ویدئو کلوپ ها به فروش می رسید. در دهه ۱۹۹۰ اوج محبوبیت ویدئو کلوپ ها بود و فرانسوی ها در اواسط دهه ۱۹۹۰ نزدیک به ۲۵ میلیون فیلم به مشتریان اجاره دادند.

آمریکا از دیگر کشورهایی بود که در دهه ۹۰ میلادی پا به عرصه کرایه فیلم گذاشت و ویدئو کلوپ های زیادی در شهرهای مختلف آمریکا شروع به فعالیت کردند. در کشور ایران اما ویدیو کلوپ ها از اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ شمسی رونق گرفتند و بازارشان حسابی داغ شد. شاید بهترین دوران رونق ویدیو کلوپ ها در ایران بین سال های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۵ بود.

 

شرایط اخذ مجوز ویدیو کلوپ

شما باید برای اخذ مجوز ویدیو کلوپ ، مدارک زیر را به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر خود ارائه دهید:

  • تنظیم و ارائه درخواست کتبی
  • فتوکپی از صفحه اول شناسنامه
  • فتوکپی از آخرین مدرک تحصیلی
  • فتوکپی از کارت پایان خدمت
  • فتوکپی از سند مالکیت یا اجاره نامه محل ویدیو کلوپ
  • ارائه چهار قطعه عکس ۴*۳
  • ارائه گواهی سوء پیشینه و عدم اعتیاد
  • در این مرحله و پس از ارائه مدارک فوق و ثبت و تایید آنها در دبیرخانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نوبت به انجام مصاحبه حضوری با شماست. این مصاحبه توسط مدیرکل توسعه و همکاری های سمعی و بصری وزارت ارشاد انجام می شود. پس از این مصاحبه شما باید چند روزی منتظر جوابیه آن بمانید.
  • در صورتی که مصاحبه شما مورد قبول قرار گیرد، جلسه ای توسط شورای بررسی وزارت فرهنگ و ارشاد انجام شده و در صورتی که شرایط شما مورد پذیرش قرار گیرد، مدارک شما به اداره اماکن عمومی ارسال شده و پس از تایید مدارک توسط سازمان مربوطه، کارشناسان از محل ویدیو کلوپ شما بازدید و در صورت تایید، یک پروانه فعالیت یکساله برای شما صادر خواهد شد.

ویدیو کلوپ چیست

شرایط اجاره فیلم از ویدیو کلوپ

برای اجاره فیلم از یک ویدئو کلوپ، شما باید به ازای هر شبی که قصد دارید سی دی فیلم را نزد خود نگه دارید، مبلغی را به صاحب ویدئو کلوپ پرداخت کنید، ضمن اینکه بابت ضمانت سالم تحویل دادن فیلم، شما باید یک کارت شناسایی نظیر گواهینامه یا کارت ملی را نزد صاحب ویدئو کلوپ به امانت بگذارید. هنگامی که شما فیلم کرایه شده را تحویل داده و مبلغ مورد نظر را پرداخت می کنید، صاحب ویدیو کلوپ، مدرک شناسایی تان را به شما تحویل خواهد داد.

 

آینده نامعلوم ویدئو کلوپ ها

امروزه اما ویدیو کلوپ ها حال و روز خوشی ندارند و وجود سایت های دانلود رایگان و یا دستفروشانی که با قیمت پایین در کنار کوچه و خیابان به فروش انواع فیلم های داخلی و خارجی مشغول هستند، سبب شده تا کاسبی ویدئو کلوپ ها دچار افت چشمگیری شود.

در امریکا تعداد ویدیو کلوپ ها که در سال ۲۰۰۶ حدود ۱۵۰۰۰ مورد بود، در سال ۲۰۱۵ به چیزی حدود ۵۰۰۰ مورد کاهش یافته است. در کشور ما نیز در چند سال اخیر اکثر ویدئو کلوپ ها تعطیل شده و یا برای ادامه حیات خود در کنار کرایه فیلم، به کارهای جانبی دیگر نظیر ارائه خدمات کامپیوتری یا فروش لوازم موبایل نیز روی آورده اند.

مطالب مرتبط

بخش نظرات

یک نظر برای نوشته “ویدیو کلوپ چیست؟ آینده نامعلوم ویدئو کلوپ ها”

  1. محدثه رضایی گفت:

    سلام ببخشید کارتون باربی در افسانه پری دریایی ۱دوبله فارسی دارین؟؟؟

نظرتان را بنویسید

Array