پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

مجله شلپ

نوشته کامل

چرا امام جمعه تهران موقت است؟

در این مطلب از مجله آنلاین شلپ به شما خواهیم گفت که امام جمعه موقت کیست و چرا امام جمعه تهران موقت است ، با ما در ادامه مطلب همراه باشید. امام جمعه موقت کیست ؟ قبل از اینکه بدانید چرا امام جمعه تهران موقت است ، بد نیست بدانید که امام جمعه کیست و […]

چرا امام جمعه تهران موقت است
بدون دیدگاه

در این مطلب از مجله آنلاین شلپ به شما خواهیم گفت که امام جمعه موقت کیست و چرا امام جمعه تهران موقت است ، با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

امام جمعه موقت کیست ؟

قبل از اینکه بدانید چرا امام جمعه تهران موقت است ، بد نیست بدانید که امام جمعه کیست و تفاوت امام جمعه دائم با موقت در چیست. در دین اسلام امام جمعه شخصی است که عهده دار امامت نماز جمعه می باشد. امام جمعه علاوه بر تسلط روی مسائل و احکام دین، باید اشراف کاملی بر مسائل سیاسی و اجتماعی جامعه نیز داشته باشد. امام جمعه دائم شخصی است که به طور دائمی امامت نماز جمعه یک شهر را بر عهده دارد، اما امام جمعه موقت فردی است که از طرف امام جمعه دائم یک شهر، برای امامت نماز جمعه به طور موقت یا مقطعی برگزیده شده است.

چرا امام جمعه تهران موقت است

سید احمد خاتمی یکی از ائمه موقت جمعه تهران

چرا امام جمعه تهران موقت است ؟

نماز جمعه تهران با اهمیت ترین نماز جمعه در کشور به حساب می آید و به همین علت مطرح شدن مسائل اجتماعی و سیاسی در خلال خطبه های آن توسط امام جمعه موقت از اهمیت بالایی برخوردار است. اولین نماز جمعه تهران پس از انقلاب اسلامی درمرداد ماه سال ۱۳۵۸ به امامت آیت الله محمود طالقانی در دانشگاه تهران برگزار شد. به طور کلی در قوانین جمهوری اسلامی ایران، امام جمعه دائم هر شهر، از طرف شورای سیاست‌ گذاری ائمه جمعه کشور که تحت نظارت مستقیم مقام معظم رهبری است، برگزیده می شود.

امام جمعه موقت کیست

آیت الله طالقانی اولین امام جمعه تهران بعد از پیروزی انقلاب

امام جمعه دائم یک شهر، این اختیار را دارد که یک یا چند نفر را به عنوان امام جمعه موقت در آن شهر انتخاب کند. امام جمعه دائم در مرکز استان‌ها از طرف ولی فقیه یا رهبر حکومت اسلامی انتخاب و صلاحید آن تایید می شود. در حال حاضر سید علی خامنه ‌ای، امام جمعه شهر تهران می باشد و به دستور و انتخاب وی، محمد امامی کاشانی، سید احمد خاتمی، کاظم صدیقی، محمد علی موحدی کرمانی، سید محمد حسن ابوترابی‌ فرد و محمد جواد حاج‌ علی اکبری به عنوان ائمه جمعه موقت تهران برگزیده شده اند. به گفته مقام معظم رهبری، ایشان از شدت علاقه ای که به امام خمینی و حکم امام دارند، فرمودند که امام جمعه تهران هنوز هم ایشان هستند، لذا تمام امام جمعه های تهران موقت هستند و امام جمعه تهران در اصل ایشان هستند.

چرا امام جمعه تهران موقت است

مقام معظم رهبری امام جمعه دائم شهر تهران

 

منبع

wikipedia

wikipedia

مطالب مرتبط

بخش نظرات

نظرتان را بنویسید

Array