پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

مجله شلپ

نوشته کامل

چرا در بالن از گاز هلیم استفاده می شود؟ بالن چگونه حرکت می کند ؟ همه چیز درباره بالن

چرا در بالن از گاز هلیم استفاده می شود؟ بالن چگونه حرکت می کند؟ بالن چگونه کنترل میشود؟ بالن چگونه پرواز میکند؟ چرا رنگ بالن ها روشن است؟ بالن آرزوها چیست؟ اینها سوالاتی هستند که با خواندن این مقاله از شلپ ، پاسخ آن را خواهید دانست. بالن چیست؟ بالن وسیله ای است که قابلیت […]

چرا در بالن از گاز هلیم استفاده می شود؟
بدون دیدگاه

چرا در بالن از گاز هلیم استفاده می شود؟ بالن چگونه حرکت می کند؟ بالن چگونه کنترل میشود؟ بالن چگونه پرواز میکند؟ چرا رنگ بالن ها روشن است؟ بالن آرزوها چیست؟ اینها سوالاتی هستند که با خواندن این مقاله از شلپ ، پاسخ آن را خواهید دانست.

چرا در بالن از گاز هلیم استفاده می شود؟

بالن چیست؟

بالن وسیله ای است که قابلیت پرواز در آسمان را دارد و می تواند به طور ثابت در آسمان شناور بماند. بخش بالایی بالن از نوعی پارچه ضد آب تشکیل شده که پس از پر شدن ، ممکن است بزرگی آن به اندازه یک ساختمان برسد! در بخش پایینی آن هم سبدی برای نگهداری اعضای داخل بالن و کپسول های گاز وجود دارد و لوازم مورد نیاز از طریق طناب به بخش بالایی متصل شده است.

 

بالن چگونه حرکت می کند؟

شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد که روش کار بالن چگونه است و یا بالن چگونه پرواز میکند؟ لازم است بدانید که بالن ها برای حرکت درآمدن به هوایی گرم نیاز دارند. یعنی یک بالن برای بلند شدن از زمین و رسیدن به قدرت کافی برای پرواز ، نیاز دارد تا هوای داخل کیسه ی آن گرم شود.

یک بالن به طور کلی تا زمانی که مشعل داخل آن روشن باشد و هوای درون کیسه را گرم کند ، به سمت بالا پرواز میکند.

چرا در بالن از گاز هلیم استفاده می شود؟ بالن چگونه حرکت می کند؟ همه چیز درباره بالن

 

بالن چگونه کنترل میشود؟

همانطور که گفته شد ، حرکت بالن از طریق هوای گرم داخل کیسه آن است. به این صورت که اگر مشعل آن روشن شود و هوای داخل کیسه را گرم کند ، به تدریج به سمت بالا حرکت میکند و برعکس ، با سرد شدن هوای داخل کیسه ، بالن به سمت زمین ، پایین می آید.

خلبان بالن برای ثابت شدن وضعیت بالن در آسمان ، مشعل را خاموش میکند (هر ۳۰ ثانیه یکبار به مدت ۵ ثانیه مشعل را روشن میکند) و برای فرود آمدن بر روز زمین ، ابتدا مشعل را خاموش کرده و سپس به آرامی ، دریچه ای که در بالای کیسه بالن است را باز و بسته میکند تا هوای گرم داخل کیسه خارج شده و به سمت پایین حرکت کند.

جالب است بدانید که راهبر بالن ، نمیتواند جهت حرکت بالن را تغییر دهد و بر روی کنترل آن اثری بگذارد! بلکه راهبر بالن تنها وظیفه ی تنظیم ارتفاع و صعود و فرود آن را بر عهده دارد. مسیر حرکت بالن قبل از پرواز باید کاملا بررسی شود و راهبر بالن فقط میتواند با استفاده از نرم افزارهایی که دارد و بررسی جهت وزش باد در لایه های مختلف آسمان ، تا حد کمی جهت حرکت بالن را کنترل کند.

بالن چگونه حرکت می کند؟

 

چرا در بالن از گاز هلیم استفاده می شود؟

گاز هلیوم نوعی گاز است که مهمترین دلیل استفاده از آن در بادکنک ها و بالن ها این است که این گاز از هوا سبک تر است! گاز هلیم کاربردهای بسیاری از جمله در بلند کردن اجسام ، باد کردن بادکنک های شناور ، تجهیزات بیمارستانی ، غواصی و غیره دارد.

بالن سواری

 

بالن آرزوها چیست؟

بالن آرزو (فانوس آسمان) در واقع یک بالن کاغذی کوچک است که با روشن کردن آتش در داخل آن ، پر از هوای گرم شده و آن را به آسمان می برد. تاریخچه استفاده از این نوع بالن ها به آسیای شرقی بر می گردد که از سال های دور تا امروز در مراسم و جشن های بسیاری ، آن را به آسمان می فرستند.

 

بالن آرزو ها

بالن آرزوها در چین

در کشور چین ، مراسمی سنتی با نام جشن فانوس وجود دارد که در روز پانزدهم اولین ماه سال قمری برگزار می شود. در این روز ، مردم شمع هایی را درب خانه هایشان روشن می کنند و هنگام شب ، فانوس ها یا همان بالن آرزو ها را روشن کرده و به آسمان می فرستند.

 

 

منابع

wikipedia

yipengchiangmailanternfestival

thoughtco

scienceabc

مطالب مرتبط

بخش نظرات

نظرتان را بنویسید

Array