دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

مجله شلپ

نوشته کامل

چربیهای خوب کدامند؟ بهترین منابع چربی های مفید

انواع مختلفی از چربی ها در بدن انسان وجود دارد. برخی از این چربی ها برای بدن بسیار مفید بوده و وجود آن ها در بدن ضروری می باشد. چربی خوب یا HDL از جمله مواد ضروری و مفید برای بدن است که می تواند از بروز انواع بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری نماید. […]

چربیهای خوب کدامند
بدون دیدگاه

انواع مختلفی از چربی ها در بدن انسان وجود دارد. برخی از این چربی ها برای بدن بسیار مفید بوده و وجود آن ها در بدن ضروری می باشد. چربی خوب یا HDL از جمله مواد ضروری و مفید برای بدن است که می تواند از بروز انواع بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری نماید.

چربیهای خوب کدامند

چربی خوب چیست و چربیهای خوب کدامند؟

اغلب ما چربی را دشمن قلب و عامل بروز اکثر بیماری های قلبی و عروقی می دانیم. اما آیا واقعا این موضوع صحت دارد؟ اگر چنین باشد پس باید بطور کلی چربی را از غذا و خوراکی های خود حذف کنیم!

واقعیت این است که تمام انواع چربی ها برای بدن مضر نیستند، بلکه وجود برخی از انواع چربی برای بدن ضروری است. بدن برای تولید برخی از هورمون ها، سنتز برخی از ویتامین ها از جمله ویتامین D و ساخت غشای سلول ها به چربی نیاز دارد.

بطور کلی چربی ها به دو دسته تری گلیسیرید و کلسترول تقسیم می شوند. کلسترول نیز به دو دسته HDL و غیر HDL تقسیم می شود. به کلسترول HDL کلسترول یا چربی خوب و به کلسترول غیر HDL کلسترول یا چربی بد نیز گفته می شود.

اگر سطح چربی بد در خون از حد نرمال بیشتر شود، در دیواره عروق خونی رسوب کرده و سبب باریک شدن عروق خونی می شود. این موضوع زمینه ساز بروز انواع بیماری های قلبی و عروقی است. اما چربی خوب نه تنها در دیواره رگ ها رسوب نمی کند، بلکه سبب می شود که چربی های رسوب کرده در دیواره عروق خونی جدا شود. HDL یا چربی خوب کلسترول بد را به همراه خود به کبد منتقل می کند تا در آنجا تجزیه گردد. به همین دلیل وجود چربی خوب در بدن ضروری و برای حفظ سلامت بدن مفید است. جالب است بدانید همانطور که چربی بد دشمن قلب و سلامت بدن انسان است، چربی خوب یا همان HDL دوست قلب انسان می باشد.

اگرچه کبد می تواند مقداری چربی برای بدن تولید نماید، اما اغلب چربی مورد نیاز بدن از طریق تغذیه تامین می گردد. بنابراین توجه به سبک زندگی و رژیم غذایی از اهمیت بالایی برخوردار است. حذف کامل انواع چربی از رژیم غذایی می تواند به اندازه زیاده روی در مصرف غذاهای پرچرب برای بدن مضر و خطرناک باشد.

کارشناسان تغذیه برای جلوگیری از بروز بیماری های قلبی و عروقی همواره بر ورزش کردن، داشتن رژیم غذایی مناسب و پیروی از سبک زندگی سالم تاکید می کنند.

بهترین منابع چربی های مفید

لازم است بدانید مهم ترین نکته برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب پرهیز از پرخوری و زیاده روی در مصرف چربی است. زیرا کبد کالری اضافه دریافتی بدن را به صورت چربی در نقاط مختلف بدن ذخیره می کند. بطور کلی برای افزایش سطح چربی خوب در بدن پرهیز از مصرف چربی های حیوانی، چربی های ترانس و چربی های اشباع شده ضروری می باشد و به جای آن می توان از چربی های غیر اشباع با منشا گیاهی، حبوبات، غلات کامل و غیره استفاده نمود. برخی از بهترین منابع چربی خوب عبارتند از:

گوشت گاو

گوشت گاو اگر که با علف تازه و منابع گیاهی تغذیه شده باشد، می تواند یک منبع غنی از چربی های خوب و مفید برای بدن انسان باشد. به علاوه گوشت گاو به نسبت سایر انواع گوشت کالری کمتری نیز دارد.

روغن انواع گیاهان و میوه ها

روغن ها با منشا غیر حیوانی نظیر روغن های گیاهی و روغن های دریافت شده از برخی از میوه ها جایگزین بسیار مناسبی برای چربی های اشباع و روغن هایی با منشا حیوانی می باشند.

در این میان روغن زیتون یکی از بهترین انواع روغن های خوراکی است که می توان از آن برای پخت و پز و تهیه انواع سس استفاده نمود. این روغن حاوی مقادیر بسیار زیادی چربی خوب بوده و برای سلامت قلب بسیار مفید می باشد. به علاوه روغن زیتون خاصیت ضد سرطانی نیز دارد.

روغن نارگیل نیز اگرچه دارای مقداری چربی اشباع شده می باشد، اما وجود اسید چرب با زنجیره متوسط در آن سبب ایجاد خاصیت ضد باکتریایی، ضد قارچی و چربی سوزی شده است.

روغن دریافت شده از سایر حبوبات، میوه ها و گیاهان نظیر سویا، تخم گل آفتاب گردان، بادام زمینی، گردو و غیره نیز دارای خواص بیشماری است و می تواند سطح چربی خوب بدن را در حد نرمال نگه دارد.

تخم مرغ

تخم مرغ یک منبع غذایی مفید و البته غنی از امگا ۳ و چربی خوب می باشد که برای سلامت قلب انسان بسیار مفید است. تخم مرغ علاوه بر داشتن چربی های غیر اشباع سرشار از انواع ویتامین به خصوص ویتامین D و ویتامین B12 می باشد.

ماهی های چرب آب های آزاد

ماهی های چرب آب های آزاد نظیر ماهی تون، ساردین، قزل آلا و شاه ماهی منابع غنی از چربی خوب، اسید چرب امگا ۳ و ویتامین D هستند. مصرف این خوراکی دریایی می تواند نقش مهمی در سلامت بدن ایفا نماید. درواقع اغلب غذاهای دریایی به ویژه ماهی می تواند چربی خوب مورد نیاز بدن را تامین نماید.

دانه های روغنی

برخی از دانه های روغنی نظیر دانه کتان و دانه چیا سرشار از کلسترول مفید می باشد. به همین علت مصرف این دو دانه گیاهی در تمام رژیم های غذایی سالم توصیه شده است. این دو دانه علاوه بر تامین چربی خوب بدن سبب کاهش وزن و لاغری نیز می گردد.

مطالب مرتبط

بخش نظرات

نظرتان را بنویسید

Array