شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳

مجله شلپ

نوشته کامل

کینوا چیست؟ طریقه مصرف کینوا برای لاغری

کینوا یکی از دانه های بسیار مغذی و مقوی است. این دانه فاقد گلوتن بوده و از کالری بسیار پایینی برخوردار است. بنابراین افراد مایل به رژیم غذایی کم کالری می توانند از این دانه به خوبی استفاده نمایند. کینوا چیست کینوا از جمله دانه هایی است که در سال های اخیر وارد رژیم غذایی […]

کینوا چیست
بدون دیدگاه

کینوا یکی از دانه های بسیار مغذی و مقوی است. این دانه فاقد گلوتن بوده و از کالری بسیار پایینی برخوردار است. بنابراین افراد مایل به رژیم غذایی کم کالری می توانند از این دانه به خوبی استفاده نمایند.

کینوا چیست

کینوا چیست

کینوا از جمله دانه هایی است که در سال های اخیر وارد رژیم غذایی ایرانیان شده است. البته مصرف این دانه قدمت ۵۰۰۰ ساله دارد. کینوا بومی آمریکای جنوبی به ویژه کشور شیلی می باشد. این دانه اگرچه متعلق به خانواده اسفناج ها است، اما در گروه غلات قرار داده می شود. البته به این دانه شبه غله نیز می گویند. کینوا در گروه غلات کم کالری و بدون گلوتن قرار دارد که مقدار فیبر بالایی نیز دارد. بنابراین می توان کینوا را جایگزین مناسبی برای برنج و گندم دانست.

دانه کینوا از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است. این شبه غله در گروه اندک گیاهانی است که تمامی آمینو اسیدهای ضروری بدن را دارا می باشد. به همین علت به این گیاه خاویار گیاهی نیز گفته می شود. بسیاری از افرادی که محدودیت مصرف گوشت قرمز دارند، می توانند از دانه های کینوا استفاده کنند.

دانه های کینوا معمولا در سه رنگ سفید مایل به زرد، قرمز و سیاه یافت می شود. ارزش غذایی تمام این دانه ها تا حدود زیادی شبیه به هم است. تنها تفاوت در نحوه پخت و موارد استفاده می باشد. در دسترس ترین نوع دانه کینوا، کینوا سفید رنگ است که به کینوا طلایی نیز معروف است. این دانه طعم شیرین و بافت نرمی دارد.

دانه کینوا به رنگ قرمز بعد از پخته شدن به رنگ قهوه ای در می آید و بافت آن بعد از پخته شدن حفظ می شود. به همین علت معمولا از این نوع دانه کینوا در سالاد استفاده می گردد. کینوا سیاه رنگ شیرین ترین نوع کینوا است.

کینوا برای لاغری

طریقه مصرف کینوا برای لاغری

برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، کینوا یک گزینه مناسب است. زیرا کینوا سرشار از فیبر و کلسیم است. وجود فیبر های غیر محلول در آب در این دانه سبب شده که احساس سیری را در فرد ایجاد کنند و از پرخوری فرد پیشگیری به عمل می آید. این دانه یک جایگزین بسیار مناسب برای برنج است. عدم وجود گلوتن در این دانه سبب شده که افرادی که از رژیم های بدون گلوتن استفاده می کنند نیز به استفاده از این دانه تمایل داشته باشند. این دانه سرشار از انواع مواد مغذی است. به همین علت می تواند سطح قند خون را در طول روز تنظیم کند. به همین علت افراد دیابتی نیز می توانند از آن استفاده نمایند.

اگرچه کینوا را جایگزین برنج و گندم می دانند، اما در اصل کینوا یک غله به شمار نمی رود. با این حال به علت شباهت ظاهر این دانه به سایر غلات روش طبخ آن نیز به همان صورت روس طبخ سایر غلات می باشد. در واقع به همان صورت که برنج را دم کرده و میل می کنند. دانه های کینوا را نیز می توان دم کرده و میل نمود. برای دم کردن هر فنجان دانه کینوا دو فنجان آب نیاز است. دانه ها را در آب جوشانده نا آب آن تبخیر و جذب شود. سپس آن را دم می کنند. البته ریختن دانه کینوا در سوپ و آش نیز می تواند یک تنوع غذایی خوب باشد. دانه کینوا قر مز را می توان در کنار انواع سالاد سرد میل نمود.

طرز تهیه کینوا به جای برنج

نتایج مطالعات نشان می دهد در چند سال اخیر استفاده از دانه کینوا رونق فراوانی یافته است. امروزه بسیاری از افراد که به دنبال یک رژیم غذایی سالم و کم کالری هستند، به استفاده از این دانه روی آورده اند. یکی از مرسوم ترین روش های استفاده از این دانه دم کردن آن شبیه به برنج است. تقریبا می توان گفت کینوا را می توان به همان روشی که برنج می شود، دم کرد و آن را به همراه سایر انواع خورشت، کباب و غیره میل نمود.

این غله را به همراه مقداری آب جوشانده می شود. جوشاندن این دانه به حدی ادامه پیدا می کند تا آب کینوا خشک شود. سپس شبیه به برنج آن را دم می کنند. معمولا دو برابر مقدار دانه کینوا در قابلمه آب ریخته می شود. از لحاظ ظاهری نیز دانه کینوا سفید ظاهری شبیه به برنج دارد.

عوارض مصرف کینوا

کینوا برای کودکان

کودکان در سنین رشد قرار دارند.بنابراین بدن آن ها به انواع مواد معدنی، ویتامین و پروتئین نیازمند می باشد. به علاوه کودکان بد غذا معمولا دچار کمبود ویتامین و سایر مواد مغذی می شوند. در میان انواع مواد خوراکی، کینوا یک گزینه مناسب برای کودکان می باشد. این دانه به علت خاصیت سیر کنندگی سبب می شود تا کودک در وعده های غذایی مشخص همراه با خانواده غذا بخورد و از خوردن تنقلات مضر جلوگیری به عمل می آورد.

به علاوه این دانه می تواند تمام نیاز های بدن کودک در حال رشد را فراهم نماید. البته توصیه می شود دانه کینوا را در رژیم غذایی کودکان زیر ۸ ماه قرار ندهید. زیرا هضم این دانه برای کودکان سخت می باشد.

عوارض مصرف کینوا

کینوا یک دانه بسیار مغذی است که استفاده از آن به علت عدم وجود گلوتن و خواص بینظیر آن برای سلامتی و لاغری بسیار رونق دارد. البته توصیه می شود این دانه را به عنوان غذای کمکی وارد رژیم غذایی کودکان زیر ۸ ماه نکنید.

همچنین باید بدانید کینوا سرشار از اگزالات است. وجود اگزالات در بدن از جذب کلسیم توسط استخوان ها پیشگیری می کند. عدم جذب کلسیم سبب می شود که برای دفع در کلیه ها تجمع نماید. بنابراین ممکن است فرد دچار سنگ کلیه اگزالاتی شود. پس در صورت ابتلا به ناراحتی های کلیه قبل از مصرف این دانه با پزشک خود مشورت نمایید.

مطالعاتی که تا کنون انجام گرفته است به جز موارد فوق هیچگونه عارضه جانبی خاصی را گزارش ننموده است.

مطالب مرتبط

بخش نظرات

نظرتان را بنویسید

Array