جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مجله شلپ

نوشته کامل

چرا عنکبوت را نباید کشت؟ آشنایی با غذا و طول عمر عنکبوتیان

در این مقاله بررسی می کنیم که چرا عنکبوت را نباید کشت و طول عمر و تغذیه عنکبوت ها به چه صورتی می باشد و اگر عنکبوت در خانه دیدیم چه کارهایی انجام دهیم. عنکبوت ها از جمله جانواران بی مهره و از دسته بندپایان به شمار می آیند. این جانور در زمره پرجمعیت ترین […]

چرا عنکبوت را نباید کشت
بدون دیدگاه

در این مقاله بررسی می کنیم که چرا عنکبوت را نباید کشت و طول عمر و تغذیه عنکبوت ها به چه صورتی می باشد و اگر عنکبوت در خانه دیدیم چه کارهایی انجام دهیم.

چرا عنکبوت را نباید کشت

عنکبوت ها از جمله جانواران بی مهره و از دسته بندپایان به شمار می آیند. این جانور در زمره پرجمعیت ترین و بی آزارترین حشرات قرار دارند. با وجود اینکه در باور عامه این حشره جزو حشرات سمی محسوب می شود، اما می توان گفت که تنها درصد اندکی از هزاران گونه این جانور دارای نیش سمی می باشند.

طول عمر و نوع تغذیه عنکبوت ها با توجه به گونه و محل زندگی آنها متفاوت می باشد، به صورتی که می توان عنکبوت ها را در دو نوع گوشت خوار و گیاه خوار و با طول عمر چند ماه تا چندین سال یافت.

چرا عنکبوت را نباید کشت

عنکبوت ها از جمله حشراتی هستند که گاهی خانه ما را به عنوان محل زندگی خود انتخاب می کنند. اغلب افراد با دیدن این حشرات در خانه خود اقدام به از بین بردن آن ها می کنند. اما آیا لازم است که خانه ما عاری از هرگونه حشره ای باشد؟

واقعیت این است که برخلاف نظر عموم مردم لازم نیست خانه ما عاری از هر نوع حشره باشد. در اکوسیستم طبیعی بعضی از انواع حشرات نظیر عنکبوت ها از جمله حشرات مفید محسوب می شوند. زیرا می توانند با تغذیه از دیگر حشرات ما را از شر حشرات موذی خلاص کنند.

البته حضور حشراتی نظیر عنکبوت در خانه باعث می شود افراد احساس کنند که به اندازه کافی نسبت به نظافت منزل خود کوشا نبوده اند. بنابراین تلاش می کنند تا با پاک کردن گوشه و کنار منزل و استفاده از حشره کش ها تمامی حشرات خانه از جمله عنکبوت ها را از بین ببرند.

اکثر مردم نسبت به نیش عنکبوت و سمی بودن آن نگرانی هایی دارند. لازم است بدانید تاکنون در حدود ۴۰۰۰۰ گونه از عنکبوت ها شناسایی شده که در این میان تنها ۱۰ درصد از آن ها سمی هستند. قطعا عنکبوت های خانگی در دسته عنکبوت های سمی قرار نمی گیرند. تنها در مواردی خاص ممکن است افراد نسبت به عنکبوت آلرژی داشته باشند یا دچار گزیدگی با نیش عنکبوت شوند. در این موارد نیز جای نگرانی نیست و خطر جدی فرد را تهدید نمی کند.

عنکبوت چند پا دارد

حال که دانستید چرا عنکبوت را نباید کشت اطلاعاتی در مورد عنکبوتیان برایتان آماده کرده ایم، در ادامه همراه ما از مجله شلپ باشید. عنکبوت ها جانورانی بی مهره، از دسته بندپایان و گروه عنکبوتیان محسوب می شوند. در واقع عنکبوتیان بزرگترین گروه از دسته بندپایان هستند. این گروه شامل عنکبوت ها، عقرب ها، شپش ها، کژدم ها، کنه و هیره ها می باشد. اغلب عنکبوتیان دارای ۸ پا هستند. اما عنکبوت ها دارای ۱۰ پا هستند که از ۸ پا برای حرکت و جا به جایی استفاده می کنند و یک جفت پا که نقشی شبیه به دست را ایفا می کنند و پدی پالپ نامیده می شوند.

پدی پالپ ها در جلوی پاها قرار دارند. این دست ها به نوعی اندام حسی محسوب می شوند که جهت دفاع کردن، تغذیه و لمس اطراف مورد استفاده قرار می گیرند.

عنکبوت چند پا دارد

غذای عنکبوت چیست

تغدیه عنکبوت ها با توجه به گونه و محل زندگی آنها متفاوت است. اما اغلب عنکبوت ها از جمله جانوران گوشت خوار محسوب می شوند که از حشرات کوچک نظیر پشه ها، مورچه ها، سوسک ها، کک ها، پروانه ها، مگس ها و در برخی موارد از سایر عنکبوت ها تغذیه می کنند. البته دیده شده که برخی از انواع بزرگ عنکبوت ها، مارمولک ها، کرم ها، ماهی ها و پرنده های کوچک را نیز شکار کرده و خورده اند!

همچنین برخی از انواع عنکبوت ها گیاه خوار هستند و از برگ درختان، شهد گل ها و ابریشم تار عنکبوت ها تغذیه می کنند. در واقع عنکبوت ها با خوردن تار خود به نوعی عمل بازیافت را انجام می دهند. عنکبوت های خانگی از دسته عنکبوت های گوشت خوار به شمار می آیند که از سایر بندپایان و حشرات زنده یا مرده تغذیه می کنند.

جالب است بدانید برخی از انواع عنکبوت های ماده بعد از جفت گیری عنکبوت نر را می خورند! عنکبوت های نر با پیشکش طعمه های دیگر تلاش می کنند از این موضوع جلوگیری کنند.

تار عنکبوت در خانه

عمر عنکبوت چقدر است

زندگی تمام عنکبوت ها از سه مرحله تخم، عنکبوت و بلوغ تشکیل شده است. یک عنکبوت بعد از خارج شدن از تخم شبیه به والدین خود است اما توانایی تولید مثل ندارد. این جانور بعد از چندین بار پوست اندازی به مرحله بلوغ کامل می رسد. در این مرحله عنکبوت می تواند جفت گیری و تولید مثل کند. مدت زمان هر یک از این سه مرحله از چرخه زندگی برای گونه های مختلف متفاوت است؛ اما تمام عنکبوت ها این سه مرحله را طی می کنند.

بطور کلی عنکبوت ها عمری بین چند ماه تا ۴۰ سال دارند. عنکبوت های خانگی از دسته عنکبوت هایی هستند که بیشتر از یک سال عمر نمی کنند. در میان تمام عنکبوت ها، رتیل ها بیشترین طول عمر را دارند. این گونه از عنکبوت، عمری بین ۴۰ تا ۴۵ سال دارند.

تار عنکبوت در خانه چه حکمی دارد

همیشه دیدن تار عنکبوت در خانه احساس بدی را منتقل می کند. دیدن تار عنکبوت در محیط زندگی انسان می تواند به علل مختلف نظیر تمیز نبودن خانه، فراهم بودن شرایط زندگی برای عنکبوت، وجود فضای سبز در اطراف خانه و غیره اتفاق بیفتد. البته این موضوع نگران کننده نیست و می توان با رعایت نظافت و استفاده از سموم حشره کش، خانه را عاری از عنکبوت و تار عنکبوت نمود. دین مبین اسلام نیز وجود تار عنکبوت در خانه را مورد نکوهش قرار داده است؛ بطوریکه در حدیثی از امیرالمومنین علی (ع) نقل شده که می فرمایند:

خانه های خود را از تار عنکبوت پاک کنید؛ زیرا تار عنکبوت در خانه سبب فقر می شود.

دیدن عنکبوت در بیداری نشانه چیست

البته علت این موضوع که چرا دیدن تار عنکبوت در خانه سبب فقر می شود، در هیچ روایت دیگری شرح داده نشده است. اما به نظر می رسد که علت اصلی ایجاد تار عنکبوت در خانه، عدم نظافت و تنبلی اعضای خانه است. این تنبلی و افسردگی ممکن است سبب ایجاد فقر در خانه و خانواده شود.

بطور کلی رعایت نظافت و پاکی، همیشه از جانب دین اسلام مورد تاکید قرار گرفته و پاکیزگی از نشانه های ایمان دانسته شده است. بنابراین نظافت منظم منزل بخصوص گوشه دیوارها و درب و پنجره ها می تواند مشکل وجود عنکبوت را در منزل حل کند.

مطالب مرتبط

بخش نظرات

نظرتان را بنویسید