جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مجله شلپ

نوشته کامل

گرده افشانی چیست؟ گرده افشانی دستی توسط انسان یعنی چه؟

در این نوشته از مجله شلپ، به پاسخ سوالاتی از جمله گرده افشانی چیست ، گرده افشانی توسط انسان به چه معناست و چرا باید گرده افشانی انجام شود می‌پردازیم. گرده افشانی چیست گرده افشانی چیست؟ گرده افشانی یک فرایند بسیار مهم در اکوسیستم های گیاهی برای تولید مثل در گیاهان است. به طور کلی، […]

گرده افشانی چیست؟ گرده افشانی دستی توسط انسان یعنی چه؟
۱ دیدگاه

در این نوشته از مجله شلپ، به پاسخ سوالاتی از جمله گرده افشانی چیست ، گرده افشانی توسط انسان به چه معناست و چرا باید گرده افشانی انجام شود می‌پردازیم.

گرده افشانی چیست؟ گرده افشانی دستی توسط انسان یعنی چه؟

گرده افشانی چیست

گرده افشانی چیست؟ گرده افشانی یک فرایند بسیار مهم در اکوسیستم های گیاهی برای تولید مثل در گیاهان است. به طور کلی، به انتقال گرده از پرچم یک گل نر به کلاله مادگی همان گل یا گل دیگر از همان گونه، گرده افشانی می‌گویند.

گرده افشانی مستقیم

در گرده افشانی مستقیم یا خود گرده افشانی، گرده های یک گل نر، بر روی مادگی همان گل یا گل دیگری از همان گیاه منتقل می‌شود. در واقع در گرده افشانی مستقیم، یک گل خودش را بارور می‌کند بدون اینکه وابستگی و نیازی به سایر عوامل باشد.

گرده افشانی غیر مستقیم

به گرده افشانی ای که بین دو گل از یک گونه که بر روی دو گیاه جداگانه قرار دارند انجام شود، گرده افشانی غیرمستقیم گفته می‌شود.

رایج ترین نوع گرده افشانی از طریق باد، آب، حشرات می‌باشد که عمومیت بیشتری دارد. اما با توجه به شرایط محیلی گیاه، گاهی ممکن است نیاز به گرده افشانی دستی توسط انسان باشد.

گرده افشانی چیست؟

گرده افشانی توسط حشرات

این نوع گرده افشانی بسیار رایج بوده و در آن گل ها با رنگ و بو یا شهد خود، حشراتی مثل زنبور یا پروانه ها را به سمت خود جلب می‌کنند و با نشست و برخواست بسیار حشرات روی گل های مختلف، گرده ها از گلی به گل دیگر منتقل شده و گرده افشانی طبیعی صورت می‌گیرد.

گرده افشانی توسط باد

جریان باد، گرده های تولید شده توسط درختان و گیاهانی که گرده های سبک وزن تری دارند را تا مسافت های طولانی جابجا می‌کند و با نشستن گرده ها روی گل های دیگر، عمل گرده افشانی توسط وزش باد انجام می‌گیرد.

گرده افشانی دستی توسط انسان

گاهی اوقات که گیاهان شرایط مناسب برای گرده افشانی طبیعی توسط حشرات یا باد را ندارند، نیاز است تا برای بارور کردن گل ها، گرده افشانی به صورت دستی توسط انسان انجام شود.

گرده افشانی دستی توسط انسان

برای گرده افشانی دستی، گل هایی که در ابتدای صبح شکوفه می‌زنند مناسب ترین گزینه برای گرده افشانی دستی هستند. پس از مشخص کردن جنسیت گل، با استفاده از یک پنبه نخی یا گوش پاک کن گرده ها را از گل نر برداشته و داخل گل ماده بریزید.

 

 

منابع

wikipedia

مطالب مرتبط

بخش نظرات

یک نظر برای نوشته “گرده افشانی چیست؟ گرده افشانی دستی توسط انسان یعنی چه؟”

  1. طاها گفت:

    خیلی عالی و مفید ممنونم.

نظرتان را بنویسید