چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

مجله شلپ

نوشته کامل

نوشیدن آب هویج برای دیابتی ها چه فواید یا مضراتی دارد؟

همه ما در مورد خواص بی نظیر آب هویج برای تقویت بینایی و بهبود بیماری های چشم شنیده ایم. اما لازم است بدانید فواید بیشمار این گیاه تنها به تقویت بینایی محدود نمی شود. هویج سرشار از انواع ویتامین ها نظیر ویتامین A، ویتامین K، ویتامین C و رنگدانه های کاروتنوئیدی است. به همین علت […]

آب هویج برای دیابتی ها
بدون دیدگاه

همه ما در مورد خواص بی نظیر آب هویج برای تقویت بینایی و بهبود بیماری های چشم شنیده ایم. اما لازم است بدانید فواید بیشمار این گیاه تنها به تقویت بینایی محدود نمی شود.

آب هویج برای دیابتی ها

هویج سرشار از انواع ویتامین ها نظیر ویتامین A، ویتامین K، ویتامین C و رنگدانه های کاروتنوئیدی است. به همین علت هویج خاصیت آنتی اکسیدان در بدن داشته و می تواند با رادیکال های آزاد مقابله نماید. از این رو هویج به عنوان یک سبزی ضد سرطان نیز معرفی شده است. به علاوه مصرف هویج و آب هویج سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود عملکرد قلب خواهد شد.

اما مصرف بیش از حد آب هویج می تواند برای برخی از افراد مضر باشد. افراد دیابتی از جمله افرادی هستند که در صورت زیاده روی در مصرف آب هویج دچار مشکل خواهند شد. بطور کلی مصرف تمام انواع غذاها و نوشیدنی هایی که سبب افزایش قند خون در افراد دیابتی می گردد، برای آن ها ممنوعیت دارد. اغلب آبمیوه ها نیز دارای قند فراوانی هستند. اما آب هویج به نسبت سایر انواع آبمیوه ها قند کمتر و شاخص گلیسمی پایین تری دارد. به همین علت مصرف این نوشیدنی در حد اعتدال برای افراد دیابتی مجاز می باشد. بنابراین مهمترین نکته در مصرف آب هویج توسط افراد دیابتی توجه به میزان مصرف آن است. مصرف بیش از حد آب هویج می تواند سطح قند خون این بیماران را به شدت افزایش دهد و مشکلات فراوانی را برای این افراد ایجاد نماید.

خواص و فواید آب هویج برای دیابتی ها

با توجه به این موضوع که آب هویج در مقایسه با سایر انواع آبمیوه ها شاخص گلیسمی پایین تری دارد، می توان گفت که این نوشیدنی می تواند یک آبمیوه مناسب برای افراد دیابتی باشد.

زیرا مصرف کنترل شده آب هویج نه تنها سبب افزایش قند خون در افراد دیابتی نمی شود، بلکه می تواند در متعادل نگه داشتن قند خون در این افراد کمک نماید. در واقع فیبر موجود در این آبمیوه سبب می شود که میزان قند خون جذب شده در این افراد کاهش یابد. همچنین فیبر موجود در این نوشیدنی سبب منظم تر شدن حرکات روده و ایجاد احساس سیری در افراد می شود. به همین علت آب هویج نقش مهمی در بهبود عملکرد سیستم گوارش و کاهش وزن دارد.

آب هویج علاوه بر اینکه مقدار فیبر فراوانی دارد، سرشار از انواع ویتامین و مواد معدنی است. ویتامین C موجود در این آبمیوه عوارض ابتلا به بیماری دیابت را نیز تا حد بسیاری کاهش می دهد. این ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی سبب بهبود عملکرد قلب و عروق شده و سطح کلسترول خون را در حد متعادل نگه می دارد.

پتاسیم موجود در آب هویج نیز می تواند فشار خون را کاهش داده و از بروز بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری نماید. به همین علت افراد مبتلا به فشار خون بالا نیز می توانند از این آبمیوه استفاده کنند. بنابراین می توان گفت آب هویج یک نوشیدنی پرفایده برای تمام افراد به خصوص افراد دیابتی است که می تواند علاوه بر کاهش سطح قند خون در این افراد در پیشگیری از بروز بیماری های قلبی و عروقی نیز کمک فراوانی نماید.

فواید نوشیدن آب هویج برای دیابت

مضرات آب هویج برای دیابتی ها

اگرچه آب هویج فواید بسیاری برای بدن دارد. اما این موضوع به این معنا نیست که استفاده از آن به هر میزانی برای افراد دیابتی اشکالی ندارد. قطعا زیاده روی در مصرف هر خوراکی و نوشیدنی می تواند عوارضی را برای تمام افراد به دنبال داشته باشد. مصرف بیش از حد آب هویج نیز می تواند به خصوص برای افراد مبتلا به دیابت نوع دو خطرساز باشد.

به علاوه پتاسیم موجود در آب هویج برای بیماران دیابتی مبتلا به مشکلات کلیوی بسیار خطرناک است. از طرفی زیاده روی در مصرف این نوشیدنی علیرغم شاخص گلیسمی پایین ان سبب افزایش قند خون در افراد مبتلا به دیابت خواهد شد.

با توجه به این موضوع توصیه می شود در مصرف این نوشیدنی حد مجاز را رعایت فرمائید. همچنین افراد مبتلا به دیابت نوع دو و بیماری های کلیوی باید حتما در مورد مصرف این نوشیدنی با پزشک خود مشورت نمایند.

مطالب مرتبط

بخش نظرات

نظرتان را بنویسید

Array