شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

مجله شلپ

نوشته کامل

خوردن شیر و خرما در بارداری و تاثیر آن بر جنین

شیر و خرما دو خوراکی مفید و مغذی هستند که ترکیب آن ها با یکدیگر می تواند یک نوشیدنی بسیار مقوی را ایجاد کند. ترکیب شیر و خرما سرشار از مواد معدنی مهم و ضروری، انواع ویتامین ها و فیبر می باشد. بنابراین مصرف آن در دوران بارداری برای مادر و جنین بسیار مفید خواهد […]

شیر و خرما در بارداری
بدون دیدگاه

شیر و خرما دو خوراکی مفید و مغذی هستند که ترکیب آن ها با یکدیگر می تواند یک نوشیدنی بسیار مقوی را ایجاد کند. ترکیب شیر و خرما سرشار از مواد معدنی مهم و ضروری، انواع ویتامین ها و فیبر می باشد.

بنابراین مصرف آن در دوران بارداری برای مادر و جنین بسیار مفید خواهد بود. البته توصیه می شود پیش از مصرف این خوراکی با پزشک خود مشورت کنید. زیرا مصرف بیش از حد آن می تواند مشکلاتی را برای مادر و جنین ایجاد نماید.

شیر و خرما در بارداری

خوردن شیر و خرما در بارداری

بارداری برهه ای حساس در طول زندگی یک خانم و نقطه شروع مهمی برای نوزاد می باشد. تمامی عوامل از جمله شرایط محیطی، روحیه و احساسات، میزان فعالیت بدنی و به ویژه تغذیه مادر نقش مهمی در سلامت مادر و جنین دارد. بسیاری از مادران با آغاز دوره بارداری دچار استرس و سردرگمی می شوند و نمی دانند باید از چه رژیم غذایی تبعیت کنند تا بتوانند سلامت خودشان و فرزندشان را حفظ کنند‌. باید گفت اگر فرد هیچ بیماری زمینه ای نداشته باشد و مبتلا به بارداری پرخطر نباشد، نیاز نیست از رژیم های خاص و پیچیده ای استفاده کند. متخصصان در این دوران تنها مصرف جگر و غذاهای دریایی و نیم پز را محدود کرده اند. بنابراین بر این اساس می توان گفت تمامی خوراکی های سالمی که یک خانم در حالت عادی مصرف می کند را می تواند در دوران بارداری نیز میل کند. یکی از این خوراکی های سالم شیر و خرما است.

ترکیب شیر و خرما برای اولین بار توسط هندی ها مورد استفاده قرار گرفت. آن ها بر این باور هستند که ترکیب شیر و خرما می تواند انرژی مورد نیاز فرد را تامین کند. شیر و خرما هر دو در گروه منابع غذایی با ارزش غذایی بسیار بالا هستند که کالری کمی دارند. بنابراین مصرف آن در دوران بارداری می تواند مزایای بسیاری برای فرد داشته باشد . البته اگر فرد قدرت هضم لاکتوز را نداشته باشد یا مبتلا به دیابت بارداری باشد، بهتر است قبل از شروع مصرف این خوراکی با پزشک خود مشورت کند.

خوردن خرما در ماه آخر بارداری

خرما یکی از مفیدترین و مقوی ترین خوراکی هایی است که می توان جایگزین انواع شیرینی های مصنوعی کرد. خرما کالری بسیار کمی دارد، اما سرشار از فیبر، مواد معدنی و انواع ویتامین ها است. تحقیقات نشان داده مصرف خرما در طول بارداری می تواند به خوبی نیازهای مادر و جنین را به مواد معدنی مختلف پاسخگو باشد. همچنین مصرف خرما و به ویژه شیره خرما در چهار هفته آخر بارداری می تواند در داشتن زایمان راحت تر نقش موثری داشته باشد. مصرف مداوم خرما در ماه های آخر بارداری می تواند به شروع انقباضات رحمی و باز شدن دهانه رحم کمک فراوانی نماید. به این صورت مدت زمان زایمان کاهش پیدا کرده و مادر درد کمتری را تحمل خواهد کرد. همچنین قند موجود در خرما می تواند انرژی مورد نیاز بدن مادر را در طول زایمان تامین نماید.

البته همانطور که می دانید رعایت حد اعتدال در مصرف تمام مواد غذایی به خصوص در دوران بارداری بسیار حائز اهمیت می باشد. استفاده بیش از حد خرما در دوران بارداری می تواند مشکلاتی را برای مادر به همراه داشته باشد. خرما سرشار از فیبر است. بنابراین مصرف بیش از حد آن ممکن است سبب بروز اسهال و دل درد شود. به علاوه خرما حاوی مقدار زیادی قند طبیعی است. این قند به سرعت جذب خون شده و سبب افزایش قند خون می گردد. بنابراین مصرف بیش از حد آن خطر ابتلا به دیابت بارداری را افزایش می دهد.

تاثیر خرما بر زیبایی جنین

مصرف خرما در طول بارداری علاوه بر اینکه مزایای بسیاری برای مادر دارد، به رشد و نمو جنین نیز کمک فراوانی می نماید. اگرچه برخی از افراد اعتقاد دارند مصرف خوراکی های تیره رنگ در ماه های آخر بارداری سبب تیره شدن پوست جنین خواهد شد. اما باید گفت این باور غلط است. رنگ پوست جنین تحت تاثیر ژن های والدین می باشد و کاملا جنبه وراثتی دارد. بنابراین مصرف خرما در ماه های آخر بارداری سبب تیره شدن رنگ پوست جنین نخواهد شد. به علاوه اسید آمینه های موجود در این خوراکی مقوی می تواند سبب افزایش قد و کشیدگی جنین شده و در زیباتر شدن جنین نیز نقش بسیاری دارد.

مطالب مرتبط

بخش نظرات

نظرتان را بنویسید

Array