جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مجله شلپ

نوشته کامل

آیا ماهیگیری گناه است؟ آیا ماهیگیری ورزش است؟ + نظر مراجع

آیا ماهیگیری گناه است و آیا ماهیگیری نوعی ورزش محسوب می شود؟ در ادامه این موارد را بررسی می کنیم و نظر مراجع در مورد ماهیگیری را مطلع می شویم. آیا ماهیگیری گناه است اگر عمل ماهیگیری به دلیل عاقلانه و با منطق صورت پذیرد و برای ورزش باشد، اشکال شرعی ندارد و صید لهوی […]

آیا ماهیگیری گناه است
۲ دیدگاه

آیا ماهیگیری گناه است و آیا ماهیگیری نوعی ورزش محسوب می شود؟ در ادامه این موارد را بررسی می کنیم و نظر مراجع در مورد ماهیگیری را مطلع می شویم.

آیا ماهیگیری گناه است

اگر عمل ماهیگیری به دلیل عاقلانه و با منطق صورت پذیرد و برای ورزش باشد، اشکال شرعی ندارد و صید لهوی محسوب نمی شود. اما در صید لهوی عقل موضوعیت ندارد و وقتی دلیل اصلی صید مشخص باشد، حکم هم با توجه به آن صادر میشود و حکم آن در موارد مختلف متفاوت است.

آیا ماهیگیری گناه است

در زمینه صید ماهی دفتر برخی مراجع به شرح ذیل پاسخ داده اند:

  • دفتر مقام معظم رهبری: اگر انسان برای تامین نیاز غذایی، حیوانات را شکار و یا آبزیان را صید کند، به شرط آنکه حتماً گوشت آن ماهی مصرف شود و بیرون ریخته نشود از جنبه لهوی خارج می شود و اشکالی ندارد.
  • دفتر آیت الله مکارم شیرازی: اگر شکار به قصد تفریح باشد حرام است اما اگر گوشت حیوان شکار شده یا آبزی صید شده تضییع نمی‎شود و فرد برای نیاز تغذیه ای شکار یا صید انجام دهد اشکالی ندارد.
  • دفتر آیت الله سیستانی: در مورد آنکه مسابقه ای برگزار شود و به افرادی که ماهی بزرگتری صید کنند جایزه بدهند ظاهراً جایز نیست زیرا شارع مقدس این موضوع را به شنا، اسب سواری و تیراندازی منحصر نموده است.
  • دفتر آیت الله وحید خراسانی: در رساله درباره ماهیگیری تفریحی عبارتی نیامده اما ظاهراً دستور آن است که اگر شغل وی ماهیگیری نیست یا حتی در مورد سایر حیوانات و شکار آنها هم گذراندن زندگی به این موضوع وابسته نیست، صرفاً جهت تفریح اقدام به ماهیگیری یا شکار حیوانات کند اشکال دارد و مصداق صید لهوی است.

آیا ماهیگیری ورزش است

ما اصطلاحی تحت عنوان ماهیگیری ورزشی داریم که درباره آن مفصل صحبت می کنیم. به هر نوع ماهیگیری با قلاب، ماهیگیری ورزشی گفته نمی شود. اما شرایط برای اینکه بتوانید ماهیگیر ورزشی باشید چیست؟

آیا ماهیگیری گناه است

در ماهیگیری ورزشی تنها از قلاب + نخ به عنوان وسایل اصلی برای ماهیگیری استفاده می شود و شما برای تفریح و لذت ماهیگیری می کنید اما هر نوع ماهیگیری با قلاب ماهیگیری ورزشی محسوب نمی شود.

شخصی که تنها هدفش لذت از صید ماهی و ماهیگیری است و به جنبه مالی و سودآوری فروش ماهی فکر نمی کند، حتی اگر ماهی ها را بفروشد دیگر به این شخص ماهیگیر ورزشی اطلاق نمی شود.

ماهیگیری ورزشی گونه ای از ماهیگیری است که شخص ماهیگیر ماهی های مولد و ماهی هایی را که در معرض خطر انقراض قرار دارند را دوباره به داخل آب رها می کند. برای همین اگر شخص ماهیگیر بخواهد این نوع ماهی ها را بخورد باید تنها به اندازه خوردنش صید کند نه بیشتر از آن. در این شرایط، از ماهیگیری ورزشی به عنوان ماهیگیری بگیر و رها کن هم یاد میشود.

ماهیگیری ورزشی و ماهیگیری تجاری دو اصطلاح متضاد از هم هستند. در واقع اگر شخصی برای مقاصد شخصی و معیشتی یا تجارت و حتی برای زنده ماندن در طبیعت  ماهی بگیرد یقیناً جز ماهیگیران ورزشی به حساب نمی آید.

رایج ترین وسایل ماهیگیری ورزشی چوب یا میله ماهیگیری + چرخ ماهیگیری + نخ و قلاب است که چهار وسیله اصلی ماهیگیری ورزشی هستند و وسایل و ابزارهای دیگر مکمل این ابزارها هستند.

آیا ماهیگیری گناه است

برای ماهیگیرانی که تصمیم به ماهیگیری ورزشی دارند کتابچه هایی برای راهنمایی وجود دارد که در این کتاب ها تمام قوانین بین المللی که برای ماهیگیری ورزشی وجود دارد ذکر شده و ماهیگیران می توانند از این کتابچه ها به عنوان راهنما استفاده کنند.

مطالب مرتبط

بخش نظرات

۲ نظر برای نوشته “آیا ماهیگیری گناه است؟ آیا ماهیگیری ورزش است؟ + نظر مراجع”

  1. غلامرضا گفت:

    با سلام من از سال ۸۹ خیلی علاقمند به ماهیگیری شدم. ماهیگیری برای من عادت شد وخیلی لذت بردم از این کار. ولی بعد از مدتی احساس کردم که تو زندگیم مشکلات زیاد پیش میاد. من از ماهیگیری فقط لذت گرفتن ماهی و رو بدست می‌آوردم وبعد عموما رها میکردم. ولی بعد وجدان درد گرفتم و یاد آهنگ ماهیگیر مازیار افتادم که می‌گفت
    این همه دستاتو بالا و پایین نکن لب بچه ماهی رو خونی نکن ماهیگیر، ماهیگیر،
    واقعا برای من اومد نداشت چون برای
    تفریح
    جاندار و اذیت کردن…… خیلی بد بختی میاره

    • حسین گفت:

      معمولا مرگ انسانهای شکارچی و صیاد به سخت ترین شکل هست. آه جاندار و مظلوم هیچ وقت روی زمین نمی ماند. آه و نفرین حیوانات شدیدا اثرپذیر است. قانون بازتاب می گوید رنجی که برای حیوانات می آفرینیم به سمت خود ما باز می گردد. یک وعده غذای تفریحی شما برابر است با یک عمر زندگی یک جاندار که دقیقا مثل ما زندگی را دوست دارد و می خواهد نفس بکشد.

نظرتان را بنویسید