یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

مجله شلپ

نوشته کامل

بیلان آب چیست؟ همه چیز در مورد بیلان آب

در این مقاله به شما توضیح می دهیم که بیلان آب چیست و محاسبه بیلان آب چه اهمیتی در چرخه آب و زندگی انسان ها دارد. در ادامه به طور کامل با بیلان آب آشنا می شوید. بیلان آب چیست بیلان آب یکی از پایه ترین مفهوم های اساسی در هیدرولوژی است که با استفاده […]

بیلان آب چیست
بدون دیدگاه

در این مقاله به شما توضیح می دهیم که بیلان آب چیست و محاسبه بیلان آب چه اهمیتی در چرخه آب و زندگی انسان ها دارد. در ادامه به طور کامل با بیلان آب آشنا می شوید.

بیلان آب چیست

بیلان آب چیست

بیلان آب یکی از پایه ترین مفهوم های اساسی در هیدرولوژی است که با استفاده از آن می توان دو مسئله مهم را در ارتباط با منابع آب مشخص کرد. اولاً با مشخص کردن مقدار کمیت آن می توان متوجه اثرات دخالت انسان در چرخه طبیعی آب شد و ثانیاً می توان نحوه درست بهره برداری از منابع آب را تعیین کرد.

در پاسخ به سوال بیلان آب چیست باید گفت که در واقع بیلان آب به ما میزان مقدار منابع آب و تغییراتی را که در منابع آب در یک منطقه مشخص و در یک برهه زمانی و مکانی مشخص روی می دهد را نشان می دهد. آب از اساسی ترین عناصر در زندگی انسان و در طبیعت است که به سه حالت جامد، مایع و گاز وجود دارد. اهمیت فوق العاده زیاد آب باعث شده است که مطالعه بیلان آب از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد.

تامین آب مورد نیاز، یکی از بزرگترین نگرانی ها و دغدغه ها در عصر حاضر در جهان است و برای تامین منابع آب باید درک درستی از چرخه آب داشته باشیم. چرخه آب در حقیقت حرکت آب بین زیر زمین و بالای زمین است و بیلان آب در واقع وسیله ای برای بررسی کمیت و چرخه آب است. با استفاده از بیلان آب میتوان نرخ حرکت آب و تغییر در ذخایر آب درون و بین بخش‌های سه‌گانه اتمسفر، سطح زمین و زیر زمین را محاسبه کرد.

ظاهراً بیلان آب یک مسئله ساده و پیش پا افتاده است اما اندازه گیری آن به صورت دقیق، فرایندی پیچیده است که هیچ گاه نمی توان به طور دقیق در مورد آن اظهار نظر کرد. بنابراین مدیران باید با توجه به عدم قطعیت بیلان، از آن در فعالیت ها و برنامه های خود استفاده کنند.

اساسی ترین نیاز انسان ها آب است و با افزایش جمعیت و رشد اقتصاد و فعالیت های اقتصادی نیاز به آب و کمبود آن بیشتراحساس می شود. بررسی منابع مصرفی و منابع موجود به ما نشان می دهد که آیا عرضه و تقاضای منابع آبی متناسب با یکدیگر رشد کرده اند یا خیر و باید چه فعالیت هایی را برای جلوگیری از تحلیل منابع آب انجام دهیم.

محاسبه بیلان آب

حالا که کاملا متوجه شدید بیلان آب چیست باید بدانید که چرا محاسبه بیلان آب ضروری است؟ بررسی عرضه و تقاضای آب در بخش های مختلف در حوضه های آبریز، فرایند بسیار مهمی است. لذا بررسی فعالیت های انسان بر بیلان آب و پیاده سازی برنامه هایی در جهت صرفه جویی منابع آب و آگاهی از راه هایی که می توان در جهت استفاده از منابع استفاده نشده انجام داد را باید برنامه های آتی مدیران قرار داد.

بررسی دوره‌های کم آبی و پر آبی به ما نشان می دهد که باید به منابع و مصارف آب توجه خاص و ویژه ای داشته باشید. بنابراین داشتن دقت و توجه بر تغییراتی که در طی زمان در جریان آب و ذخیره آن رخ می دهد و مشخص کردن ارتباط بین منابع و مصارف فرآیندی لازم و کاربردی است.

دقت نظر در محاسبه بیلان آب به مدیران و سایر افراد تصمیم گیرنده کمک می کند تا بتوانند توازنی بین مصرف یا همان تقاضای آب و ذخیره منابع آبی موجود فراهم کنند تا آیندگان نیز بتوانند از این منابع بهره ببرند.

مطالب مرتبط

بخش نظرات

نظرتان را بنویسید

Array