چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

مجله شلپ

نوشته کامل

پودر شکر شیرین کننده گیاه استویا چیست؟ + خواص و طریقه مصرف

شیرین کننده گیاه استویا چیست و آیا پودر استویا در کاهش وزن و لاغری مفید است؟ در ادامه خواص و مضرات، طریقه مصرف و مقدار کالری آن را مورد بررسی قرار می دهیم. گیاه استویا بومی آمریکای جنوبی و از خانواده کاسنیان است. برگ های این گیاه بعد از فرآوری به عنوان یک افزودنی شیرین […]

شیرین کننده گیاه استویا
بدون دیدگاه

شیرین کننده گیاه استویا چیست و آیا پودر استویا در کاهش وزن و لاغری مفید است؟ در ادامه خواص و مضرات، طریقه مصرف و مقدار کالری آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

شیرین کننده گیاه استویا

گیاه استویا بومی آمریکای جنوبی و از خانواده کاسنیان است. برگ های این گیاه بعد از فرآوری به عنوان یک افزودنی شیرین قابل استفاده می باشد. این شیرین کننده طبیعی جایگزین خوبی برای شکر و سایر شیرین کننده های مصنوعی است. اگرچه استویا طعمی شیرین دارد، اما کالری آن صفر می باشد. این گیاه سرشار از انواع ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها می باشد.

پودر استویا چیست

استویا گیاهی با قد حدود یک متر است که بومی آمریکای جنوبی می باشد. برگ های این گیاه برای تولید شیرین کننده استفاده می شود. این گیاه از زمان های گذشته به عنوان یک طعم دهنده شیرین مورد استفاده قرار می گرفت. اما امروزه با توجه به اینکه اکثر افراد به دنبال غذاهای سالم و کم کالری هستند، مصرف این گیاه به جای شکر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در حال حاضر این گیاه در سراسر دنیا کشت می شود و با نام های شیرین برگ یا شکر برگ هم شناخته می شود.

استویا طبعی گرم و خشک دارد. اگرچه استویا ۲۰۰ برابر شیرین تر از شکر است، اما مضرات شکر را نداشته و حتی به عنوان گیاه دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه سرشار از ویتامین A، ویتامین B، ویتامین C، فسفر، کلسیم، پتاسیم، منیزیم، آهن، فلاونوئید، گلیکوزید و انواع آنتی اکسیدان ها می باشد.

استویا قبل از فرآوری و تصفیه شدن طعم تلخ و بوی نامطبوعی دارد. برای استخراج عصاره شیرین این گیاه در حدود ۴۰ مرحله آماده سازی انجام می شود. در ادامه این مقاله از مجله آشپزی شلپ شما را با خواص و مضرات استویا آشنا میکنیم.

شیرین کننده استویا

خواص گیاه استویا چیست

استویا اگرچه طعمی شیرین دارد، اما سبب کاهش سطح گلوکز و انسولین در بدن می شود. بنابراین افراد مبتلا به دیابت می توانند این شیرین کننده طبیعی را جایگزین شیرین کننده های مصنوعی کنند. به علاوه میزان کالری این گیاه صفر است. بنابراین افرادی که به دنبال رژیم های لاغری و کاهش وزن هستند، می توانند از این طعم دهنده شیرین استفاده کنند.

همچنین این گیاه می تواند سطح کلسترول را در بدن کنترل کند. این گیاه با کاهش سطح تری گلیسرید و افزایش سطح HDL (کلسترول خوب) نقش مثبتی در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی دارد.

استویا به عنوان یک دیورتیک عمل می کند؛ یعنی سرعت دفع مایعات را در بدن افزایش می دهد. به همین علت سبب پاکسازی و سم زدایی کبد می شود. از طرفی افزایش دفع ادرار و خارج شدن سدیم از بدن می تواند فشار خون را کاهش دهد. مطالعات نشان داده است که این گیاه نه تنها به کلیه ها آسیبی وارد نمی کند، بلکه به سلامت کلیه ها کمک می کند.

این گیاه با کاهش سطح باکتری در دهان و دندان، پوسیدگی دندان را کاهش داده و به همین علت یکی از افزودنی های خمیر دندان می باشد.

مضرات گیاه استویا

مصرف بیش از حد و کنترل نشده هر ماده غذایی می تواند مشکلات خاصی را به همراه داشته باشد. استویا گیاهی با خواص بی نظیر است که مصرف بیش از حد آن نیز می تواند سبب بروز اختلالاتی در بدن شود. از آنجایی که استویا ادرار آور است، می تواند سبب کم آبی و افت بیش از حد فشار خون در بدن شود. بعلاوه کاهش بیش از حد سطح گلوکز در بدن به علت استفاده زیاد از این گیاه نیز می تواند سبب افت قند خون شود.

استویا گیاهی است که سبب از بین بردن باکتری های دهان و دندان می شود. مصرف بیش از حد این طعم دهنده می تواند سبب از بین رفتن باکتری های مفید معده و روده شود.

کالری استویا

کالری شیرین کننده استویا چقدر است؟

افرادی که در حال کاهش وزن و لاغری هستند، به دنبال رژیمی کم کالری می باشند. بنابراین اولین چیزی که از رژیم غذایی خود حذف می کنند، شکر، قند و انواع شیرین کننده های مصنوعی می باشد. اما این افراد می توانند علی رغم حذف شکر از برنامه غذایی خود با جایگزین کردن شیرین کننده های طبیعی از طعم شیرین بسیاری از خوراکی ها لذت ببرند. استویا یک شیرین کننده طبیعی و البته غیر مغذی است؛ یعنی کالری آن صفر است. بنابراین می توان این طعم دهنده طبیعی را به افرادی که در حال کاهش وزن هستند نیز معرفی نمود.

طریقه مصرف استویا

اضافه وزن می تواند سبب بروز انواع بیماری های قلبی و عروقی و دیابت شود. صفر بودن میزان کالری استویا می تواند از اضافه وزن و بروز بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری کند. همچنین این گیاه با کنترل قند خون، خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.

استویا به صورت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. بطور مثال می توان پودر استویا را برای ایجاد طعم شیرین جایگزین انواع شیرین کننده های مصنوعی کرد. همچنین می توان برگهای خشک استویا را با کمی دارچین در آب جوش دم کرد و به عنوان یک دمنوش نوشید.

مطالب مرتبط

بخش نظرات

نظرتان را بنویسید

Array