پنج شنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

مجله شلپ

نوشته کامل

همه چیز درباره روش پخت و طرز تهیه خرچنگ خام یا زنده

در این مقاله، طرز تهیه خرچنگ و روش پخت انواع خرچنگ های خام و زنده در ایران و دنیا را باهم بررسی میکنیم و شما را با خواص آن آشنا خواهیم کرد. خرچنگ از جمله جانوران آبزی است که در گروه سخت پوستان قرار می گیرد. این جانور همه چیز خوار بوده و در آب […]

طرز تهیه خرچنگ
بدون دیدگاه

در این مقاله، طرز تهیه خرچنگ و روش پخت انواع خرچنگ های خام و زنده در ایران و دنیا را باهم بررسی میکنیم و شما را با خواص آن آشنا خواهیم کرد.

خرچنگ از جمله جانوران آبزی است که در گروه سخت پوستان قرار می گیرد. این جانور همه چیز خوار بوده و در آب های شور و شیرین زندگی می کند.

خرچنگ یکی از لذیدترین غذاهای دریایی محسوب می شود که منبعی غنی از انواع ویتامین ها، پروتئین و مواد معدنی می باشد. خوراک خرچنگ به روش های مختلف نظیر آب پز، بخارپز و گریل شده طبخ و حتی در برخی از کشورها به صورت خام نیز سرو می شود.

طرز تهیه خرچنگ

روش پخت خرچنگ

خرچنگ ها در شاخه بندپایان و زیرشاخه سخت پوستان قرار دارند. خرچنگ ها دارای هشت پا و یک جفت چنگال هستند. شکم آن ها کاملا در زیر بدن شان قرار گرفته و پوست روی آن ها بسیار سخت و از جنس کیتین می باشد. خرچنگ ها انواع و اندازه های متفاوتی دارند و از اندازه چند میلی متری تا اندازه چند سانتی متری یافت می شوند. حتی نوعی خرچنگ ژاپنی وجود دارد که دارای پاهای چهار متری می باشد.

خرچنگ ها همه چیز خوار هستند و از آبزیان کوچک، جلبک ها، قارچ ها، باکتری ها و باقیمانده های غذا تغذیه می کنند. این جانوران فصول سرد سال را در زیر شن های کف دریا و یا در زیر شن و ماسه های ساحل و فصول گرم را زیر نور خورشید سپری می کنند. در واقع این جانوران به نوعی حمام آفتاب می گیرند. این عمل باعث می شود که بسیاری از ویتامین های مورد نیاز خود را از نور خورشید تامین کنند.

طرز تهیه خرچنگ سرخ شده

خرچنگ ها در تمام دریاها و اقیانوس ها و اغلب در مناطق گرمسیری یافت می شوند. این جانوران در آب های شور و شیرین زندگی می کنند. البته گونه ای از خرچنگ ها که در آب های شور زندگی می کنند، خوراکی هستند.

خرچنگ ها یکی از لذیذ ترین و پرخاصیت ترین غذاهای دریایی محسوب می شوند. این جانوران سرشار از ویتامین B و امگا ۳ می باشند، که در بهبود سوخت و ساز بدن و تنظیم قند خون بویژه برای زنان باردار نقش بسزایی دارند. وجود پروتئین و مواد معدنی گوناگون باعث شده که این غذای دریایی برای التیام زخم ها، بهبود عملکرد قلب و عروق و افزایش سطح ایمنی بدن توصیه شود. به علاوه گوشت خرچنگ سرشار از کلسیم و فسفر بوده و برای افرادی که مستعد پوکی استخوان هستند، بسیار مفید می باشد.

طرز پخت خرچنگ

خرچنگ ها به روش های مختلفی نظیر آب پز، بخارپز، کبابی، دو پیازه و … طبخ می شود. هر کدام از این روش ها طرفداران خاص خود را دارد. خوراک خرچنگ یکی از محبوب ترین غذاهای دریایی در شهرهای ساحلی می باشد. بنابراین در اغلب رستوران های جنوب ایران می توان این غذای خوشمزه را امتحان کرد.

خوردن خرچنگ زنده

خوردن خرچنگ خام

اگرچه خام خواری و زنده خواری از جمله سبک های غذا خوردن عجیب به شمار می روند. اما با این حال در بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی رایج هستند. چین و ژاپن در صدر جدول کشورهایی قرار دارند که خام خواری و زنده خواری به وفور در آنجا دیده می شود.

از جمله غذاهایی که در کشورهای مختلف به صورت خام یا زنده سرو می شود، انواع غذاهای دریایی می باشد.

خوردن خرچنگ زنده

مصرف انواع ماهی، صدف های دریایی، میگو و خرچنگ به صورت خام یا زنده به خصوص در کشورهای چین، ژاپن و ویتنام رواج فراوان دارد. البته مصرف این نوع غذاها همواره از طرف حامیان حیوانات مورد نکوهش قرار گرفته و حتی سرو این غذاها در بسیاری از کشورها ممنوع اعلام شده است. اما همیشه سرو این نوع غذاها در رستوران ها به علت تقاضای مشتریان به صورت غیر قانونی وجود دارد.

یکی از محبوب ترین این غذاها نوعی خرچنگ کوچک است که در حالت نیمه هوشیار سرو می شود. این خرچنگ ها در حالی داخل بشقاب قرار می گیرند که چنگال ها و پاهای آن ها در حال حرکت است!

فواید غذای خرچنگ

خواص خرچنگ

خرچنگ یکی از غذاهای مغذی و البته گران قیمت محسوب می شود. این غذای دریایی سرشار از مواد معدنی و مغذی است.

گوشت خرچنگ سرشار از کروم می باشد؛ کروم سبب بهبود متابولیسم قند خون، کاهش سطح گلوکز و در نتیجه پیشگیری از بروز دیابت در بدن می شود.

وجود امگا ۳ در گوشت خرچنگ سبب کاهش سطح تری گلیسرید و کلسترول بد، بهبود عملکرد قلب و کاهش گرفتگی عروق خواهد شد. به علاوه امگا ۳ سبب افزایش سطح هوشی و تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. شیر از جمله مواد غذایی به شمار می رود که دارای مقدار زیادی امگا ۳ می باشد، میزان امگا ۳ موجود در خرچنگ از شیر نیز بیشتر است.

این غذای دریایی به خصوص برای زنان باردار بسیار مفید می باشد. البته باید خرچنگ به طور کامل طبخ شود تا باکتری ها و انگل هایی که ممکن است زندگی جنین را به خطر بیندازد، از بین برود. همچنین توصیه می شود از خرچنگ هایی نظیر خرچنگ آزاد که سطح جیوه پایینی دارند، استفاده شود.

همچنین پروتئین، ویتامین B و زینک موجود در گوشت خرچنگ باعث افزایش سرعت التیام زخم ها می شود.

آیا خرچنگ حلال است

در مورد حلال بودن یا حرام بودن گوشت خرچنگ اکثر علما بیان کرده اند که بنابر روایات و تعابیر فقها گوشت تمام حیوانات آبزی حرام است، مگر حیواناتی که دارای فلس یا همان پولک باشند. بر این اساس از آنجایی که خرچنگ ها فلس ندارند، جزو حیوانات حرام گوشت محسوب می شوند.

امام موسی کاظم علیه السلام نیز فرمودند: (خوردن مارماهی، لاکپشت و خرچنگ حرام است.)

بطور کلی از نظر اکثر علما در میان تمام حیوانات آبزی تنها گوشت ماهی و گوشت میگو حلال است. البته توصیه می شود در مورد حرام یا حلال بودن گوشت خرچنگ به فتوای مرجع تقلید خود عمل نمایید.

حلال بودن یا حرام بودن گوشت خرچنگ

غذای خرچنگ در تهران (خرچنگ خوراکی در ایران)

اگرچه بسیاری از غذاهای دریایی مانند صدف و خرچنگ از نظر اکثر علما حرام گوشت محسوب می شوند. اما در بسیاری از رستوران های شهرهای ساحلی و دیگر شهرها از جمله تهران تهیه و سرو می شوند. در این مورد این انتقاد به دولت جمهوری اسلامی وارد است که بهتر است در زمینه تهیه و سرو غذاهای حرام در رستوران های کشور نظارت بیشتری وجود داشته باشد.

مطالب مرتبط

بخش نظرات

نظرتان را بنویسید