جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

مجله شلپ

نوشته کامل

فرق نبات و شکر چیست و برای چی خوبه؟ آیا قند را بالا میبرد؟

فرق نبات و شکر در چیست و چه تفاوت هایی باهم دارند؟ نبات دو آتیشه و نبات داغ چیست و چطور تهیه میشوند؟ آیا نبات قند خون را بالا میبرد؟ در ادامه همراه ما از مجله شلپ باشید تا این موارد را باهم بررسی کنیم. نبات یک شیرینی خوش طعم و البته پر خاصیت است […]

فرق نبات و شکر
بدون دیدگاه

فرق نبات و شکر در چیست و چه تفاوت هایی باهم دارند؟ نبات دو آتیشه و نبات داغ چیست و چطور تهیه میشوند؟ آیا نبات قند خون را بالا میبرد؟ در ادامه همراه ما از مجله شلپ باشید تا این موارد را باهم بررسی کنیم.

نبات یک شیرینی خوش طعم و البته پر خاصیت است که در فرهنگ ایرانیان جایگاه خاصی دارد. نبات به عنوان یک چاشنی در کنار چای سرو می شود. به علاوه نبات به علت طبع گرمی که دارد، برای سیستم هاضمه و بیماری های ناشی از سردی بسیار مفید می باشد.

فرق نبات و شکر

نبات چیست؟

نبات در واقع نوعی قند به شمار می رود که از گیاهی به نام نیشکر به دست می آید. نبات از گذشته تا امروز جایگاه خاصی در فرهنگ مردم ایران داشته است به نحوی که در تمام مراسمات رسمی و غیر رسمی مردم به عنوان طعم دهنده و حتی یک المان تزئینی مورد استفاده می گیرد. به طور مثال همیشه از نبات برای تزئین سفره عقد استفاده می شود. در سفره هفت سین بسیاری از مردم نبات را به عنوان یکی از نماد های خوش یمن در کنار سایر مواد قرار می دهند. امروزه نسل جدید نبات به نام آبنبات نیز طرفداران بسیاری به خصوص در میان کودکان پیدا کرده است.

نبات دو اتیشه چیست

نبات دو آتیشه در واقع نوع خاصی از نبات می باشد که به نسبت نبات ساده ترد تر است. علاوه بر تردی و طعم خاص، نبات دو آتیشه دارای خواص متفاوت و البته بیشتری به نسبت نبات عادی می باشد. علت تفاوت این نبات با نبات معمولی در روش تولید آن می باشد. نبات دو آتیشه تمام مراحل تولید نبات را دو بار طی می کند. یعنی دو بار ذوب و متبلور می شود. نبات دو آتیشه طبع گرمی دارد، بنابراین آن را می توان برای درمان هر گونه دل درد و دل پیچه و و یا تقویت سیستم گوارش استفاده نمود. این محصول برای درمان سرماخوردگی نیز بسیار پرکاربرد است. در ادامه فرق نبات و شکر را باهم بررسی خواهیم کرد.

فرق نبات و شکر

نبات، قند و شکر همگی از نیشکر به دست می آیند، در واقع می توان گفت ریشه اصلی تمام این مواد یکسان است. اما از لحاظ شکل ظاهر و خواص کاملا با هم متفاوت هستند. کریستال های نبات و شکر کاملا با هم فرق دارد. همین موضوع احتمالا سبب تغییر در خواص آن ها شده است. متاسفانه هنوز در زمینه علت اصلی فرق نبات و شکر تحقیقات اساسی صورت نگرفته است. نبات به نسبت شکر و حتی قند طبع گرم تری دارد، به همین علت برای انواع مشکلات هاضمه مورد استفاده قرار می گیرد.

آیا نبات قند خون را بالا میبرد

نبات سرشار از ساکاروز می باشد و به سرعت جذب بدن می شود. اگرچه این محصول به علت طبع گرم و خواص خود جایگزین خوبی برای قند و شکر محسوب می شود، اما همچنان برای افراد دیابتی مضر است و منع مصرف دارد. مصرف بیش از حد قند، شکر، نبات و آبنبات یکی از علل ابتلا به قند خون یا دیابت می باشد. بنابراین توصیه می شود اعتدال را در مصرف تمام مواد غذایی از جمله نبات رعایت نمایید.

نبات داغ برای چی خوبه

نبات داغ که برخی از افراد آن را به عنوان نبات سوخته نیز می شناسند، در واقع نبات حل شده در آب جوش می باشد. نبات طبع گرمی دارد و برای افراد سرد مزاج و بیماری های ناشی از سردی بسیار راه گشا است. به علاوه نبات داغ برای اغلب بیماری های دستگاه گوارش و سیستم هاضمه مفید می باشد. استفاده از نبات داغ برای بهبود دل پیچه و شکم درد رایج ترین موارد استفاده این نوشیدنی می باشد. به علاوه این نوشیدنی شیرین برای درمان تکرر ادرار، تقویت حافظه، درمان سرفه، کاهش افسردگی و افزایش سطح انرژی بدن بسیار مثمر ثمر است.

همچنین معمولا بزرگترها برای کودکانی که دچار کولیک و نفخ معده می شدند نیز نبات داغ را چاره کار می دانستند. البته اگر از مادربزرگ ها بپرسید نبات داغ را چاره تمام دردها می دانند! جالب است بدانید در بسیاری از موارد نیز همان نبات داغ اثر می کرد و آب روی آتش می شد.

طرز تهیه نبات داغ

برای تهیه نبات داغ کافی است مقداری نبات را در ظرفی ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید. اجازه دهید نبات به آرامی ذوب شود. البته باید مدام نبات را هم بزنید تا از سوختن آن جلوگیری کنید. بعد از آب شدن کامل نبات مقداری آب جوش به آن بیفزایید. این کار باعث می شود تا غلظت و شیرینی نبات داغ اندازه شود. البته نبات داغ را می توان به تنهایی نیز مصرف نمود. اما برخی از افراد آن را به عنوان یک چاشنی شیرین کننده به چایی یا شربت اضافه می کنند.

مطالب مرتبط

بخش نظرات

نظرتان را بنویسید

Array