پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

مجله شلپ

نوشته کامل

محدوده مجاز قند خون چقدر است؟ + جدول قند افراد دیابتی

محدوده مجاز قند خون برای افراد سالم و افراد مبتلا به دیابت چقدر است؟ در ادامه این مقاله شما را با میزان قند خون خطرناک و عوارض های آن آشنا می کنیم. قند خون مورد نظر که اینجا در مورد آن توضیح می دهیم، به همان اندازه گلوکز موجود در خون انسان گفته می شود […]

محدوده مجاز قند خون
بدون دیدگاه

محدوده مجاز قند خون برای افراد سالم و افراد مبتلا به دیابت چقدر است؟ در ادامه این مقاله شما را با میزان قند خون خطرناک و عوارض های آن آشنا می کنیم.

محدوده مجاز قند خون

قند خون مورد نظر که اینجا در مورد آن توضیح می دهیم، به همان اندازه گلوکز موجود در خون انسان گفته می شود که دانستن عدد طبیعی و نرمال آن اهمیت زیادی دارد. این اطلاعات اولیه باعث یافتن درست سطح گلوکز خون می شود و به کنترل دیابت کمک شایانی می کند. این نکته را نیز در ابتدای این مقاله باید مد نظر داشته باشیم که قند خون در شرایط مختلف، مقدار متفاوتی دارد و اندازه آن در قبل و بعد از غذا فرق خواهد داشت. در ادامه این مقاله از سایت شلپ در مورد اندازه مجاز قند خون نرمال توضیح می دهیم.

محدوده مجاز قند خون

گلوکز، نام دیگر قندی است که در بدن بیشتر از هر نوع قند دیگری مورد مصرف قرار می گیرد. به عنوان نمونه قند فروکتوز در میوه ها و لاکتوز در شیر، بعد از استفاده در بدن به گلوکز تبدیل می شود و در نهایت به انرژی تبدیل می گردد. مقدار و اندازه قند خون، نشان دهنده پیشرفت و نوع بیماری است. اگر عدد قند خون هر فردی پایین تر محدوده مجاز قند خون یعنی عدد ۱۰۰ باشد، آن فرد از لحاظ مقدار قند خون در حالت طبیعی است و مشکلی از نظر دیابت ندارد.

اگر این عدد بین ۱۰۰ الی ۱۲۶ باشد، در مرحله پیش دیابت است و او مستعد ابتلا به بیماری دیابت در آینده می باشد. همچنین قند خون بالای ۱۳۰ به معنای مبتلا بودن به دیابت نوع یک است که فرد باید با مراجعه به متخصص مربوطه سریعا تحت درمان قرار گیرد.

چه میزان قند خون خطرناک است

همانطور که گفتیم قند خون بالای ۱۳۰ به این معنا می باشد که فرد مبتلا به دیابت نوع یک است و باید سریعا تحت درمان قرار گیرد. همچنین به جز این مورد، افرادی که علائم غیر طبیعی در بدن خود دارند باید به پزشک متخصص مراجعه کند. اگر بعد از تشخیص متوجه شدند که قند خون آنان حالت ثابت ندارد، باید میزان قند خون کنترل شده و همچنین می توانند با تهیه دستگاه قند خون در منزل، به طور مرتب میزان قند خون خود را بررسی کنند. البته بهتر است سالمندان نیز در رژیم غذایی خود بیشتر از غذاهای سبک و کم کالری مصرف کنند.

قند خون نرمال بعد از غذا

بنا بر تحقیقات و آزمایشات انجام شده، قند خون افراد سالم در حالت طبیعی و بعد از غذا، عددی کمتر از ۱۴۰ را نشان می دهد. این در حالی است که قند خون افرادی که زمینه ژنتیکی ابتلا به دیابت را دارند در این شرایط عدد بالاتری را نشان می دهد. همچنین باید در نظر داشت که بررسی قند خون برای رسیدن به یک نتیجه درست باید در چند روز متوالی انجام شود.

محدوده مجاز قند خون

علت بالا بودن قند خون ناشتا

با توجه به اینکه در آزمایشات، محدوده مجاز قند خون دو ساعت نیز اهمیت زیادی دارد، قند ناشتا بسیار مهم تر می باشد. به عبارتی اگر در شرایطی بودید که قند ناشتای شما عدد بالایی را نشان داد، چند مثال زیر را در مورد خودتان بررسی کنید. مثلا دقت کنید زمان خوردن شام در شب، قبل چند ساعت قبل از انجام آزمایش و نمونه گیری بوده است؟ یا میزان چربی غذایی که در شب قبل مصرف کرده اید را بررسی کنید. زیرا غذاهای چرب به دلیل دیر هضم بودنشان، بر اندازه قند ناشتا اثر می گذارد. همچنین مقدار خواب کافی و فعالیت های بدنی انجام شده را نیز مد نظر داشته باشید.

عوارض قند خون بالای ۵۰۰

زمانی که انسولین تولید شده در بدن به درستی استفاده نشود، در این صورت گلوکز در خون تجمع می‌یابد و در نتیجه عوارض قند خون بالا، خود را نشان می دهند. یکی از عوارض این اتفاق تکرر ادرار است که باعث می‌شود مقدار زیادی آب از بدن دفع شود و در نتیجه پوست بدن به ویژه پوست پاها، دست‌ها و آرنج فرد دچار خشکی، خارش و ترک خوردگی می‌شود؛ به این شرایط نوروپاتی دیابتی گفته می‌شود.

بالا رفتن قند از محدوده مجاز قند خون، دیابت و شرایطی را به وجود می آورد که به بخش های مختلف چشم آسیب می رساند. البته احساس خستگی مفرط به دلیل تامین نشدن انسولین مورد نیاز و عوارض گوارشی دیگر نظیر حالت تهوع، استفراغ، کاهش وزن، نفخ شکم، از دست دادن اشتها، اسپاسم دیواره معده و برگشت غذا از معده به مری، از دیگر عوارض قند خون بالای ۵۰۰ است.

جدول قند خون افراد دیابتی

محدوده مجاز قند خون در افراد دیابتی در شرایط مختلفی مورد آزمایش قرار می گیرد. این اندازه در زمان ناشتا بین ۷۰ تا ۱۳۰ می باشد، در حالی که فرد سالم با آزمایش ناشتایی قند خون، عدد کمتر از ۱۰۰ را خواهد داشت. این اندازه برای افراد دیابتی در یک تا دو ساعت بعد از صرف غذا باید کمتر از ۱۴۰ را نشان دهد. مورد دیگر، اندازه قند خون افراد دیابتی در زمان خواب است که طی تحقیقات انجام شده باید عددی بین ۹۰ تا ۱۵۰ را به نمایش بگذارد. با این همه، اندازه سطح قند خون به عوامل بسیار زیاد دیگری نیز ممکن است بستگی داشته باشد.

مطالب مرتبط

بخش نظرات

نظرتان را بنویسید

Array