پنج شنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

مجله شلپ

نوشته کامل

واکسن چیست و واکسیناسیون به چه معناست؟

واکسن چیست و واکسیناسیون یعنی چه؟ واکسن در واقع یک ویروس یا باکتری کشته یا ضعیف شده است که پس از ورود به بدن ، باعث پیشگیری از ابتلا به یک بیماری خاص و ایجاد ایمنی در بدن می شود. واکسن چیست؟ واکسن یک محصول بیولوژیکی است که یک ایمنی اکتسابی در برابر یک بیماری […]

واکسن چیست و واکسیناسیون به چه معناست؟
بدون دیدگاه

واکسن چیست و واکسیناسیون یعنی چه؟ واکسن در واقع یک ویروس یا باکتری کشته یا ضعیف شده است که پس از ورود به بدن ، باعث پیشگیری از ابتلا به یک بیماری خاص و ایجاد ایمنی در بدن می شود.

واکسن چیست و واکسیناسیون به چه معناست؟

واکسن چیست؟

واکسن یک محصول بیولوژیکی است که یک ایمنی اکتسابی در برابر یک بیماری عفونی در بدن فرد ایجاد می کند. واکسن ها به طور معمول حاوی ماده ای هستند که شبیه به یک میکروارگانیسم ایجاد کننده بیماری عمل می کند و عمدتا از اشکال ضعیف یا کشته شده یک میکروب، ویروس و یا یکی از پروتئین های سطحی آن ساخته می شود. این عامل سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند تا عامل بیماری را به عنوان یک تهدید از بین ببرد و همچنین هر یک از میکروارگانیسم های مرتبط با آن میکروب یا ویروس را که ممکن است در آینده با آن روبرو شود، شناسایی و از بین ببرد. واکسن ها می توانند جنبه پیشگیرانه و یا درمانی داشته باشند.

 

واکسیناسیون چیست؟

به طور کلی به فرآیند تجویز واکسن ها، واکسیناسیون گفته می شود. واکسیناسیون موثرترین روش برای جلوگیری از شیوع و ابتلا به بیماری های عفونی است. مصونیت گسترده ناشی از واکسیناسیون، تا حدود زیادی در ریشه کن شدن بیماری هایی نظیر فلج اطفال، سرخک و کزاز در سراسر جهان موثر بوده است. اثر واکسیناسیون به طور گسترده مورد مطالعه و تایید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته است. اصطلاح واکسیناسیون ابداع شده توسط ادوارد جنر در سال ۱۷۹۸ بوده است و برای اولین بار فرآیند واکسیناسیون روی گاوها و برای جلوگیری از ابتلا آنها به آبله انجام گرفت.

واکسن چیست و واکسیناسیون به چه معناست؟

میزان اثربخشی واکسن ها چقدر است ؟

یک اجماع نظر علمی گسترده وجود دارد که واکسن ها را روشی بسیار ایمن و موثر برای ریشه کن کردن بیماری های عفونی می داند. درست است که محدودیت هایی برای اثربخشی آنها وجود دارد، اما باز هم به نظر می رسد که بهترین راه ممکن برای پیشگیری از ابتلا و یا شیوع بیماری های عفونی، واکسن باشد. بعضی اوقات، عدم اثر بخشی واکسن ها بنا به دلایلی مانند عدم وضعیت ایمنی، سلامتی و یا تغذیه ای مناسب فرد میزبان واکسن رخ می دهد.

همچنین ممکن است یک واکسن بنا به دلایل ژنتیکی شکست بخورد و یا حتی اگر میزبان واکسن، آنتی بادی ایجاد کند، حفاظت ایجاد شده توسط واکسن در بدون او، ممکن است کافی نباشد. در برخی مواقع نیز ممکن است که ایمنی واکسن به آرامی در بدن میزبان توسعه یابد و در زمان لازم اثر بخشی کافی را نداشته باشد. اما موارد ذکر شده فقط درصد ناچیزی از موارد را به خود اختصاص می دهد و طبق آمار می توان گفت که میزان ایمنی و حفاظتی که یک واکسن در بدن فرد ایجاد می کند بین ۶۰ تا ۸۰ درصد است.

 

عوامل موثر بر اثر بخشی واکسن چیست ؟

  • وضعیت سلامتی فرد میزبان
  • وضعیت تغذیه فرد میزبان
  • سن فرد میزبان
  • قومیت و نژاد فرد میزبان
  • میزان دوز استفاده شده واکسن

واکسن چیست و واکسیناسیون به چه معناست؟

نحوه تولید واکسن چگونه است ؟

تولید واکسن مراحل مختلفی دارد. ابتدا آنتی ژن یک ویروس یا میکروب تولید می شود. ویروس ها یا بر روی سلول های اولیه مانند تخم مرغ (مثل ویروس آنفولانزا) یا بر روی رده های سلولی مداوم مانند سلول های انسانی کشت شده (مانند ویروس هپاتیت) و رشد می کنند. پس از تولید آنتی ژن از این طریق و جدا سازی آن از ویروس، ممکن است ویروس غیرفعال شود.

در ادامه، پروتئین های نوترکیب نیاز به عملیات زیادی دارند که این عملیات شامل مراحلی نظیر اولترافیلتراسیون و کروماتوگرافی خواهد بود. سرانجام واکسن با افزودن ترکیبات کمکی، تثبیت کننده و مواد نگهدارنده آماده و تولید می شود. این ماده کمکی که به واکسن افزوده می شود، پاسخ ایمنی آنتی ژن را تقویت می کند و تثبیت کننده ها نیز باعث افزایش عمر واکسن در بدن فرد می شوند. امروزه تکنیک های تولید واکسن در حال تکامل هستند و از روش های متعددی برای تولید واکسن استفاده می شود.

 

منابع

wikipedia

fda

nhs

مطالب مرتبط

بخش نظرات

نظرتان را بنویسید