دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

مجله شلپ

نوشته کامل

کمبود کدام ویتامین باعث بوی بد عرق میشود؟

عرق کردن یک اتفاق طبیعی در بدن انسان است که در فصول گرم سال شدت بیشتری می گیرد. این واکنش به جهت کاهش دمای بدن انسان رخ می دهد. موضوع آزاردهنده در مورد تعرق بوی بد ناشی از آن می باشد. عوامل بسیاری سبب بروز بوی بد بدن در هنگام تعرق می شوند. تغذیه، فعالیت […]

ویتامین و بوی بد عرق
۱ دیدگاه

عرق کردن یک اتفاق طبیعی در بدن انسان است که در فصول گرم سال شدت بیشتری می گیرد. این واکنش به جهت کاهش دمای بدن انسان رخ می دهد. موضوع آزاردهنده در مورد تعرق بوی بد ناشی از آن می باشد.

عوامل بسیاری سبب بروز بوی بد بدن در هنگام تعرق می شوند. تغذیه، فعالیت شدید بدنی و سبک زندگی برخی از این عوامل می باشند.

ویتامین و بوی بد عرق

کمبود کدام ویتامین باعث بوی بد عرق میشود

عرق کردن یکی از واکنش های طبیعی بدن است که در مواجهه با افزایش درجه حرارت بدن بروز پیدا می کند. البته این اتفاق به نوعی یک واکنش دفاعی محسوب می شود. زیرا بدن به این وسیله خود را خنک می کند و از افزایش بیش از حد دمای بدن جلوگیری به عمل می آورد. به همین دلیل است که معمولا تعرق در فصول گرم سال یا در هنگام فعالیت شدید بدنی بیشتر می شود.

جالب است بدانید عرق به خودی خود هیچ بویی ندارد! بنابراین سوال اینجاست که پس بوی بدی که در هنگام تعرق به مشام می رسد از کجاست و چه علتی دارد؟

لازم است بدانید که بوی بد ناشی از تعرق به عوامل بسیاری وابسته است. بطور کلی دو دسته از غدد در بدن وظیفه تعرق را بر عهده دارند. دسته اول غدد اکرین و دسته دوم غدد آپوکرین هستند. غدد اکرین مسئول تعرق روی سطح پوست بوده و غدد آپوکرین مسئول تعرق در قسمت کشاله ران، زیر بغل و اطراف پستان می باشند.

شاید دقت کرده باشید که عرق کودکان تا قبل از سن بلوغ بوی بدی نمی دهد. علت این موضوع غیر فعال بودن غدد آپوکرین می باشد. این غدد بعد از بلوغ فعال شده و ترشحات این غدد به نسبت غدد آکرین غلیظ تر می باشد. البته ترشحات این غدد نیز بدون بو هستند. اما علت بوی بد عرق ناشی از واکنش این ترشحات با باکتری های روی سطح پوست می باشد. این باکتری ها روی پوست افراد مختلف متفاوت هستند. به همین علت بوی ناشی از تعرق افراد مختلف متفاوت است. البته سایر عوامل نظیر تغذیه، جنسیت، سبک زندگی، ابتلا به برخی از بیماری ها، مصرف برخی از داروها و غیره نیز روی شدت بوی عرق تاثیر می گذارد. مصرف مشروبات الکلی، سیگار و برخی از انواع داروها می تواند سبب افزایش بوی نامطبوع ناشی از تعرق گردد. برخی از انواع بیماری ها نظیر دیابت نیز سبب افزایش میزان تعرق می گردد. در این صورت اگر فرد بهداشت فردی خود را رعایت نکند، بوی بد ناشی از تعرق او افزایش خواهد یافت.

اگر شما نکات بهداشتی را به درستی رعایت کرده و به صورت مرتب استحمام می کنید، به بیماری خاصی مبتلا نیستید، از انواع دخانیات استفاده نمی کنید و داروی خاصی را مصرف نمی نمایید، اما همچنان بوی ناشی از عرق شما بسیار آزاردهنده است، باید به سراغ تغییر در رژیم غذایی خود باشید. مصرف برخی از خوراکی ها نظیر مواد لبنی و برخی از سبزیجات و پروتئین بیش از حد می تواند بوی نامطبوع عرق را افزایش دهد. البته کمبود برخی از ویتامین ها و مواد معدنی نیز در این مورد بی اثر نیست. کمبود ویتامین های گروه ب می تواند سبب افزایش بوی بد عرق شود.

انواع بوی عرق نشانه چیست

اگرچه تعرق یک فعالیت طبیعی بدن است، اما برای تمام افراد بسیار آزاردهنده است. این موضوع به حدی برای برخی از افراد جدی است که روی میزان اعتماد به نفس و حتی فعالیت اجتماعی آنان اثر می گذارد. بنابراین توصیه می شود حتما علت بوی بد عرق را شناسایی و در صدد مقابله با آن باشید. با وجود اینکه ابتلا به برخی از بیماری ها، استرس، تغذیه، فعالیت بدنی و غیره روی بوی نامطبوع عرق اثر گذار است، اما دقیقا نمی توان از روی بوی عرق ابتلا به بیماری خاص یا مشکلات دیگر را متوجه شد. البته ممکن است تا حدودی بتوان برخی از انواع بوی ناشی از تعرق را علت یابی نمود.

معمولا بوی عرق افرادی که پوست چربی دارند و دچار آکنه و جوش های ناشی از چربی بیش از حد پوست می شوند، بویی شبیه به نفت دارد. البته قطعا این مشکل با رعایت نکات بهداشتی فردی و استفاده از روش های کنترلی قابل مهار کردن می باشد.

اگر فرد به انواع عفونت مبتلا باشد یا پوست او به طور صحیح تمیز نشده باشد و یا مبتلا به بیماری های قارچی باشد، بوی عرق او بسیار تند و نامطبوع می باشد. معمولا این مشکل به علت عدم رعایت بهداشت فردی و عدم تعویض لباس بعد از تعرق، شدید تر خواهد شد.

اگر بوی تعرق فرد شیرین باشد، احتمالا فرد به بیماری قند خون مبتلا است. البته عواملی نظیر تغییرات هورمونی، مشکلات غدد تعریق یا مصرف برخی از انواع دارو ها نطیر سبب تعرق بل بوی شیریت نی گردد.

افرادی که فعالیت بدنی شدیدی دارند و یا در رژیم غذایی آن ها غذا های تند و تیز و پرچرب بیش از اندازه یافت می شود، در اثر تعرق بوی ترش و زننده پیدا می کنند. این دسته از افراد می توانند با تغییر در رژیم غذایی و رعایت بهداشت فردی بوی ناشی از تعرق خود را کنترل کنند.

مطالب مرتبط

بخش نظرات

یک نظر برای نوشته “کمبود کدام ویتامین باعث بوی بد عرق میشود؟”

  1. امید گفت:

    یکی از موثرترین راه برای ریشه کن شدن بوی عرق بدن و بوی کفش ، استفاده از جوش شیرین پس از استحمام میباشد . یک بسته جوش شیرین را در دو لیتر اب داغ حل کنید و بگذارید تا ولرم شود و سپس در حمام ان را داخل یک لگن ریخته و پاهای خود را بمدت ده دقیقه در ان بگذارید و با یک ظرف دیگر مایع حاوی جوش شیرین را به روی سر و داخل موها ریخته و مالش دهید و پس از ده دقیقه مایع داخل تشت را ابتدا به زیر بغل خود با دست ریخته و ماساژ دهید و همچنین پایین تنه تا تمام شود و پنج دقیقه بعد ، دوباره سرتان را با شامپو بشورید و هم بدنتان را . لازم به ذکر است که حتما جورابها را پس از شستن در جوش شیرین حل شده در اب بشویید و بگذارید خشک شود و داخل کفشها را حسابی پودر ان را بپاشید..برای خانمها و دخترانی که عفونت رحمی دارند نیز باید سه بسته جوش را در یک تشت اب ریخته و حل کنند و نیم ساعت داخل ان بنشینند و سپس استحمام کنند و برای زنان شستشوی داخلی با محلول جوش شیرین توصیه میشود. معجزه ی ان را خواهید دید . هفته ای یکبار امتحان کنید و هر روز داخل کفش خود را پودر ان یا حل شده ی انرا با اسپری پاش خیس کرده و بگذارید خشک شود .

نظرتان را بنویسید

Array