سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

مجله شلپ

نوشته کامل

خواص برگاموت در چای چیست و چه عطر و بویی دارد؟

برگاموت در چای کاربردهای فراوانی دارد و در کنار خواص بی نظیر، دارای عطر و طعم دلپذیری می باشد که طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده. در ادامه در مورد چای و اسانس برگاموت و روغن آن بیشتر صحبت خواهیم کرد. برگاموت یکی از انواع مرکبات است که دارای رایحه ای معطر می باشد. […]

برگاموت در چای
بدون دیدگاه

برگاموت در چای کاربردهای فراوانی دارد و در کنار خواص بی نظیر، دارای عطر و طعم دلپذیری می باشد که طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده. در ادامه در مورد چای و اسانس برگاموت و روغن آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

برگاموت در چای

برگاموت یکی از انواع مرکبات است که دارای رایحه ای معطر می باشد. این میوه خواص بی نظیری نیز دارد. بنابراین از برگ تازه یا خشک شده آن به عنوان دمنوش استفاده می شود. ترکیب عصاره این میوه به همراه چای سیاه نیز طعم خاص و لذت بخشی را ایجاد می کند.

روغن و اسانس این نوع از مرکبات نیز در صنایع مختلف نظیر عطرسازی بسیار پرکاربرد می باشد. در ادامه همراه ما از سایت آشپزی شلپ باشید تا در مورد چای برگاموت همه چیز را برایتان روشن کنیم.

برگاموت در چای

برگاموت گیاهی از خانواده مرکبات است. برخی معتقدند که این گیاه حاصل پیوند نارنج و لیمو است. در فارسی به این گیاه ترنج نیز می گویند. این گیاه میوه ای به بزرگی پرتقال و به رنگ لیمویی دارد. مزه میوه این گیاه تقریبا تلخ و ترش است. البته تلخی آن زیاد نیست و ترشی آن نیز به نسبت ترشی لیمو کمتر است.

همچنین گیاهی نیز به همین نام وجود دارد که برگ های آن عطر و طعمی شبیه به برگاموت دارد و برخی آن را به عنوان دمنوش دم می کنند.

برگاموت به علت بهره مندی از خواص بی شمار و عطر و طعم دلپذیر به روش های مختلف نظیر عصاره، اسانس، مربا و غیره فراوری و مصرف می شود.

گیاه برگاموت را می توان به عنوان یک گیاه آپارتمانی نیز نگهداری نمود و از میوه آن در طول چهار فصل بهره برد.

چای برگاموت

چای برگاموت

برخی از افراد برگ های تازه گیاه برگاموت را چیده و دم می کنند. البته دم کردن برگ های خشک این گیاه ساده تر می باشد. جالب است بدانید دم کرده دانه های برگاموت نیز طرفداران خاص خود را دارد.

یکی از عمده ترین روش های مصرف برگاموت استفاده از آن به عنوان چاشنی چای می باشد. یکی از معروف ترین چایی ها که دارای عصاره برگاموت می باشد، چای ارل گری است.

خواستگاه اصلی این چای کشور هندوستان می باشد. نقل شده که ارل گری از کشور چین یک نوع چای تحفه گرفته بود که به طعم آن بسیار علاقه مند بوده است. زمانی که چای به اتمام رسیده از آشپزخانه تقاضا نموده که طعمی شبیه به آن را ایجاد کنند. آشپزها برای ایجاد یک نوشیدنی با طعمی مشابه با چای چینی از ترکیب چای سیاه و برگ های برگاموت استفاده کردند.

البته برخی این داستان را غیر واقعی دانسته اند. به هر حال در حال حاضر این چای یکی از پرطرفدار ترین و البته گرانقیمت ترین انواع چای به شمار می رود.

خواص برگاموت

چای برگاموت فواید بسیاری دارد و سرشار از انواع ویتامین، مواد معدنی و پروتئین می باشد. معمولا از این چای برای برطرف کردن حالت تهوع استفاده می کنند. برگاموت نظیر تمام مرکبات برای بیماری های فصلی نظیر سرماخوردگی، آنفولانزا بسیار مفید است و حتی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا و اُمیکرون نیز مفید فایده می باشد. این چای ادرار آور است و به این صورت سبب دفع عامل بیماری از بدن خواهد شد و از بروز تب و لرز پیشگیری می کند. البته این نوع از چای برای تقویت دستگاه گوارش و بهبود عملکرد معده نیز بسیار مثمر ثمر است و از بروز نفخ معده و بد هضمی جلوگیری می کند.

البته مصرف بیش از حد هر ماده خوراکی می تواند سبب بروز خطرات مختلف برای افراد شود. بنابراین توصیه می شود بعد از مصرف این چای به مدت دو هفته، یک هفته به بدن خود استراحت دهید. اگر از این چای برای بهبود سرما خوردگی استفاده می کنید، می توانید از آن سه وعده در روز میل کنید. اما در این صورت بهتر است مصرف آن را بیشتر از چهار روز ادامه ندهید.

اسانس برگاموت

عطر برگاموت

برگاموت نیز شبیه به سایر مرکبات نظیر نارنج، لیمو و پرتقال دارای عطری خوشبو می باشد. استفاده از روغن و رایحه انواع میوه در صنعت عطرسازی بسیار رایج می باشد. روغن برگاموت نیز به عنوان پایه اصلی انواع عطر استفاده می شود. روغن برگاموت از پوست برگاموت رسیده به دست می آید.

به علاوه از این روغن برای رایحه درمانی نیز استفاده می شود. روغن برگاموت می تواند سبب بهبود افسردگی شود. این روغن خاصیت ضد باکتریایی و ضد ویروسی نیز دارد. بنابراین می تواند از این محصول به عنوان یک دئودورانت با رایحه ای دلپذیر و البته بدون عوارض نیز می توان استفاده نمود.

اسانس برگاموت

اسانس برگاموت نیز نظیر انواع میوه های دیگر قابل استفاده می باشد. تقریبا اکثر مرکبات دارای اسانس هایی با عطر و طعم خوشایند هستند. برگاموت نیز نظیر دیگر اعضای خانواده خود اسانسی بی نظیر دارد.

از آنجایی که برگاموت به نسبت سایر مرکبات بوی قوی تری دارد و اسانس آن نیز به نسبت سایر مرکبات گرانقیمت تر می باشد.

رنگ اسانس این میوه به رنگ چای سیاه بوده و معمولا به صورت میکروکپسول در بازار عرضه می شود. اسانس این میوه از پوست آن خارج می شود. به این صورت که روی پوست آن سوراخ هایی ایجاد کرده و سپس به روش های مکانیکی و تحت فشار اسانس آن را خارج می کنند.

اسانس برگاموت تلخ مزه اما معطر می باشد. اغلب عطرهای گران قیمت از این اسانس استفاده می کنند. ترکیب رایحه برگاموت با لادن، یاسمن، رز و وانیل از جمله ترکیبات بسبر خوش عطر می باشد.

مطالب مرتبط

بخش نظرات

نظرتان را بنویسید

Array