پنج شنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

مجله شلپ

نوشته کامل

خواص رب ازگیل برای لاغری، دیابت و کبد چرب

خواص رب ازگیل چیست و چه فوایدی برای بیماری دیابت و قند خون، درمان کبد چرب و رژیم های لاغری دارد؟ در این مقاله تمام فواید رب این میوه بی نظیر را باهم بررسی خواهیم کرد. ازگیل یکی از میوه های کمتر شناخته شده ای می باشد که خواص فراوانی دارد. این میوه کمی بزرگتر […]

خواص رب ازگیل
بدون دیدگاه

خواص رب ازگیل چیست و چه فوایدی برای بیماری دیابت و قند خون، درمان کبد چرب و رژیم های لاغری دارد؟ در این مقاله تمام فواید رب این میوه بی نظیر را باهم بررسی خواهیم کرد.

خواص رب ازگیل

ازگیل یکی از میوه های کمتر شناخته شده ای می باشد که خواص فراوانی دارد. این میوه کمی بزرگتر از زالزالک است و طعمی ترش و شیرین دارد. این میوه را می توان به صورت خام یا فرآوری شده مصرف نمود. رب ازگیل یکی از انواع ازگیل فرآوری شده است که در غذاهای مختلف قابل استفاده می باشد. تا آخر این مقاله همراه ما در شلپ باشید تا شما را با انواع فواید رب ازگیل آشنا کنیم.

رب ازگیل چیست

ازگیل یک نوع میوه جنگلی و وحشی است که حالت اسیدی و سخت دارد. به همین علت تا زمانی که این میوه کاملا رسیده نشود، نمی توان آن را خورد. ازگیل با نام کونوس نیز شناخته می شود. فصل برداشت ازگیل پاییز است. به همین دلیل این میوه را می توان در فصل پاییز به خصوص در گیلان به وفور پیدا نمود.

پوست ازگیل به رنگ زرد و نارنجی است و در بعضی از قسمت ها قرمز رنگ می باشد. به همین دلیل از جمله میوه هایی است که در شمال کشور به عنوان میوه شب یلدا مورد استفاده قرار می گیرد. طعم این میوه شبیه به هلو و انبه بوده و اندازه آن کمی بزرگتر از آلو می باشد.

از این میوه ترشی و رب نیز تهیه می شود. رنگ این رب قرمز متمایل به قهوه ای بوده و دارای طعم ترش و ملس است. از این رب می توان برای طعم دهی در غذاهایی نظیر فسنجان، آش ترش، ماهی و مرغ استفاده نمود.

ازگیل سرشار از انواع ویتامین می باشد. خواص ویژه این میوه از گذشته های دور مورد توجه پزشکان و مردم عادی بوده است. معمولا استفاده از این میوه برای درمان ترشی معده و دستگاه گوارش تجویز می شده است. در ادامه ۳ مورد مهم از خواص رب ازگیل را بررسی خواهیم نمود.

خواص رب ازگیل برای لاغری

این روزها کم کردن وزن و رسیدن به وزن ایده آل دغدغه بسیاری از خانم ها و آقایان می باشد. برای کم کردن وزن و لاغری علاوه بر ورزش کردن مداوم باید از یک رژیم غذایی صحیح نیز پیروی نمود.

یک رژیم غذایی سالم باید دارای کمترین محدودیت و بیشترین تنوع باشد. به نحوی که بتوان تمام مواد مغذی و مورد نیاز بدن را تامین نمود. میوه ها نقش اساسی در رژیم های لاغری ایفا می کنند.

یکی از میوه هایی که معمولا در رژیم های لاغری بر مصرف آن تاکید می شود، ازگیل می باشد. ازگیل سرشار از فیبر است و کالری بسیار اندکی دارد. این موضوع سبب می شود که بتواند احساس سیری را به فرد القا کند، اما کالری اضافه به بدن ندهد. به این صورت بدن به مرور چربی های اضافه خود را جذب می کند.

ازگیل علاوه بر اینکه فیبر بالا و خاصیت سیر کنندگی دارد، سرشار از انواع ویتامین و آنتی اکسیدان بوده و می تواند نیاز بدن را به مواد مغذی برطرف نماید. بنابراین با مصرف این میوه تمایل افراد به صرف غذا کمتر شده و به این صورت وزن بدن آن ها کمتر شده و فرد به وزن ایده آل خود نزدیک تر می شوند.

البته می توان در کنار مصرف خام این میوه از رب ازگیل نیز در غذاهای مختلف استفاده نمود. رب ازگیل نیز می تواند همانند ازگیل عمل کند و سبب کاهش اشتها شده و در نتیجه سبب کاهش وزن شود.

خاصیت رب ازگیل برای دیابت

دیابت یکی از شایع ترین انواع بیماری ها در جهان امروز می باشد. دیابت به دلایل مختلفی بروز پیدا می کند و انواع مختلفی از دیابت وجود دارد. اما نکته ای که در تمام افراد مبتلا به دیابت مشترک است، رعایت رژیم غذایی با حداقل سطح قند می باشد. در واقع می توان گفت رعایت یک رژیم غذایی مناسب نقش مهمی در کنترل بیماری دیابت ایفا می کند. استقاده از برخی از میوه ها نیز می تواند در کنترل سطح قند خون اثرگذار باشد.

ازگیل از جمله میوه هایی است که دارای فیبر بالا و قند بسیار کمی می باشد. بنابراین می توان گفت این میوه برای بیماران دیابتی بسیار مناسب است. علاوه بر استفاده از ازگیل به صورت تازه و خشک مصرف رب ازگیل و چای ازگیل نیز می تواند برای بیماران مبتلا به دیابت بسیار مفید می باشد.

مصرف مداوم این میوه نه تنها از بروز دیابت و قند خون پیشگیری می کند، بلکه سبب کاهش قند خون در افراد دیابتی نیز خواهد شد.

افزایش سطح کلسترول و چربی خون یکی از مشکلاتی است که اغلب افراد مبتلا به دیابت با آن روبرو می شوند. ازگیل می تواند سطح کلسترول و چربی خون را نیز در بدن کاهش دهد.

رب ازگیل و کبد چرب

ازگیل سرشار از انواع ویتامین، پروتئین، فیبر و مواد مغذی است و خاصیت پاکسازی و سم زدایی قوی دارد. یکی از ارگان های مهم بدن که رسوب سموم و چربی در آن سبب بروز بیماری های مختلف می شود، کبد است.

ازگیل با داشتن خاصیت سم زدایی سموم موجود در کبد را پاکسازی کرده و از بروز بیماری های این ارگان از بدن جلوگیری به عمل می آورد. ازگیل یک میوه ادرار آور است. دقیقا به همین دلیل نیز سبب پاکسازی اندام های مختلف بدن از جمله کبد می شود. به این صورت که با افزایش حجم ادرار سموم انباشته شده در بدن را به خارج از بدن منتقل نی کند.

نتایج تحقیقات بر روی خواص این میوه نشان می دهد که مصرف مداوم ازگیل سبب پیشگیری از ابتلا به بیماری های کبدی نظیر کبد جرب و سیروز کبدی می شود‌.

لازم است بدانید مصرف ازگیل چه به صورت خام و تازه و چه به صورت فرآوری شده حاوی خواص و مزایای این نسوه جنگلی می باشد. بنابراین اگر به هر دلیلی به میوه ازگیل تازه دسترسی ندارید یا تمایلی به مصرف آن به صورت میوه ندارید، می توانید از اشکال فرآوری شده آن نظیر رب ازگیل بهره مند شوید‌

مطالب مرتبط

بخش نظرات

نظرتان را بنویسید