پنج شنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

مجله شلپ

نوشته کامل

غذای مخصوص شب سال نو میلادی و شمسی چیست؟ غذای کریسمس ایرانی

در این مقاله بیش از ۲۰ مدل مختلف غذای شب سال نو میلادی (کریسمس) و عید سال جدید شمسی (نوروز) در ایران و سایر کشورهای دنیا را معرفی خواهیم کرد. شب سال نو و شب کریسمس از جمله مراسماتی است که تمام مردم دنیا آن را جشن می گیرند. مردم در این شب رسومات و […]

غذای سال نو
بدون دیدگاه

در این مقاله بیش از ۲۰ مدل مختلف غذای شب سال نو میلادی (کریسمس) و عید سال جدید شمسی (نوروز) در ایران و سایر کشورهای دنیا را معرفی خواهیم کرد.

غذای سال نو

شب سال نو و شب کریسمس از جمله مراسماتی است که تمام مردم دنیا آن را جشن می گیرند. مردم در این شب رسومات و سنت های خاص خود را دارند. میز شام شب عید و کریسمس نیز در هر کشوری با سرو غذاهای محلی و اصیل هر کشور همراه است.

مهمترین غذا در شب سال نو میلادی در تمام کشورها بوقلمون بریان شده می باشد. البته مردم ایران شب سال نو را با سرو سبزی پلو با ماهی جشن می گیرند.

غذای مخصوص سال نو

در شب ۳۱ دسامبر که آخرین روز سال میلادی محسوب می شود، مردم دنیا آغاز سال نو میلادی را جشن می گیرند. این جشن با سرو انواع غذاهای سنتی و اصیل هر کشور همراه می باشد.

مردم کشور استرالیا در شب سال نو میلادی از بوقلمون، اردک و مرغ بریان شده استفاده می کنند. این غذا در کنار سیب زمینی سرخ شده و کدو حلوایی سرو می شود. البته مردم استرالیا علاقه زیادی به غذاهای دریایی نیز دارند و در کنار بوقلمون از میگو، ماهی یا صدف استفاده می کنند.

مردم مکزیک مفصل ترین میز شام را در شب سال نو دارند، به نحوی که غذا خوردن در این شب ساعت ها به طول می انجامد. پروتئین نقش اساسی را در میز شام سال نو ایفا می کند. انواع گوشت بره، گوشت مرغ، میگو و سوپ ماهی در این شب سرو می شود.

در جمهوری چک مردم در شب سال نو از سوپ ماهی، ماهی کپور، سالاد و تخم مرغ استفاده می کنند. مردم این کشور معمولا در شب سال نو میلادی به تعداد جفت سر سفره می نشینند. زیرا اعتقاد دارند فردی که طاق می ماند در سال نو خواهد مرد!

در کشور فنلاند مردم در شب سال نو میلادی غذایی شبیه به تاس کباب ایرانی سرو می کنند. این غذا از مخلوط گوشت بوقلمون و خوک تهیه می شود. مردم این کشور بعد از صرف شام به سونا و سپس بر سر مزار رفتگان خود رفته و برای آن ها دعا می کنند.

مردم آلمان در شب سال نو از غاز بریان شده در کنار سیب زمینی سرخ شده استفاده می کنند.

در چین غذای سال نو ارتباط مستقیم به اعتقادات مذهبی، محل سکونت، باورها و اعتقادات آن ها دارد. اما بطور کلی مردم چین خوردن نارنگی و پرتقال را در شب سال نو خوش یمن می دانند و اعتقاد دارند خوردن این میوه در شب سال نو سبب پولدار شدن در سال جدید خواهد شد.

غذای شب سال نو

غذای شب سال نو میلادی

در تمام دنیا مسیحیان در شب ۲۴ دسامبر که شب میلاد حضرت مسیح علیه السلام می باشد، جشن کریسمس را برگزار می نمایند. در تمام جشن ها و مراسمات میز غذا و خوراکی ها نقش مهمی دارند. شب کریسمس نیز در تمام کشورها با سرو غذای مخصوص و سنتی همان کشور جشن گرفته می شود.

در کشور سوئد در شب کریسمس غذایی شبیه به شیر برنج با نام پودینگ برنج تهیه می کنند و با دارچین طعم دار می نمایند. از جمله سنت های مردم سوئد این است که درون این پودینگ یک بادام اضافه می شود. این بادام در ظرف هر کسی که پیدا شود، شانس و سعادت در سال جدید به همان فرد روی خواهد آورد.

مردم فرانسه در شب کریسمس از غذاهای دریایی نظیر صدف و خرچنگ استفاده می کنند. این غذا چربی و پروتئین بالایی دارد. مردم این کشور اعتقاد دارند که خوردن این غذا در شب سال نو سبب حفظ سلامتی و قوای بدنی آن ها در سال پیش رو خواهد شد.

یکی از سنت های جالب مردم آلمان در شب کریسمس پختن نانی شبیه به کوهان شتر می باشد. مردم این کشور اعتقاد دارند که مردی فرزانه سوار بر شتر به دیدار حضرت عیسی مسیح می آمد و این نان به عنوان سمبلی از آن رویداد می باشد.

مردم بلغارستان چند روز قبل از کریسمس را روزه گرفته و در این روزها از خوردن گوشت و پروتئین پرهیز می کنند و در شب کریسمس از دلمه، سوپ مرغ، سبزی و کیک روی میز غذای خود استفاده می کنند.

استرالیا نیز از جمله کشورهایی است که علاقه زیادی به غذاهای دریایی دارند. مردم این کشور در شب کریسمس میگو گریل شده را به همراه سبزیجات پخته شده سرو می کنند.

غذای مخصوص کریسمس

غذای کریسمس ایرانی

در ایران سال نو براساس سال شمسی (خورشیدی) محاسبه و تعیین می شود. در ایران آخرین روز زمستان، آخرین روز سال و اولین روز بهار اولین روز سال نو می باشد.

ایرانی ها سال نو را با مراسمات و سنت های خاصی آغاز می کنند. پهن کردن سفره هفت سین و دید و بازدید اقوام و بستگان از جمله سنت هایی است که در شب سال نو انجام می شود.

مردم ایران به خوردن غذاهای خوش رنگ و لعاب معروف هستند. سفره و غذای شب سال نو نیز از جمله مراسمات مهم شب عید می باشد. معمولا مردم ایران در این شب سبزی پلو با ماهی می خورند و در کنار این غذا انواع مخلفات سرو می شود.

اعتقاد ایرانی ها بر این است که خوردن ماهی در شب سال نو خوش یمن بوده و نشان می دهد که فصل سرما به پایان رسیده و مردم می توانند از غذاهایی با طبع سرد استفاده نمایند.

به علاوه مردم ایران اعتقاد دارند همانطور که حضرت سلیمان انگشتر خود را از شکم ماهی پیدا کرد، می توانند با خوردن ماهی در شب سال نو به حکمت و حقیقت در سال جدید دست یابند. به علاوه ماهی در فرهنگ ایرانی نشان حیات و زندگی می باشد.

برنج نیز نماد برکت و از جمله پرطرفدارترین مواد غذایی مردم ایران می باشد. سبزی نیز نماد زایش و برکت است.

البته مردم ایران در مناطق مختلف از غذاهای محلی خود در کنار ماهی استفاده می کنند. به طور مثال مردم زنجان ماهی را در کنار رشته پلو یا زعفران پلو سرو می کنند. همچنین مردم آذربایجان در کنار سبزی پلو در سفره خود حتما دلمه سرو خواهند کرد.

ترشی تره نیز یکی از معروف ترین ترشی های مردم شمال است که در کنار سبزی پلو با ماهی در شب سال نو سرو می شود.

ایران کشوری با تنوع فرهنگی بسیار است. مسیحیان و ارمنی های ایران نیز شب سال نو میلادی را جشن می گیرند. اما برخلاف دیگر مسیحیان در شب سال نو میلادی از بوقلمون استفاده نمی کنند؛ بلکه همانند شب سال نو شمسی سبزی پلو با ماهی و کوکو سبزی سرو می کنند.

مطالب مرتبط

بخش نظرات

نظرتان را بنویسید