شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

مجله شلپ

نوشته کامل

مضرات شیرین کننده های بدون قند چیست؟ ۶ زیان احتمالی

در این مقاله، مضرات شیرین کننده های بدون قند و هر نوع عوارض و مشکلاتی که ممکن است با مصرف زیاد و روزمره قندهای مصنوعی به آن دچار شویم را باهم بررسی خواهیم کرد. برای ایجاد طعم شیرین در خوراکی ها می توان از شیرین کننده های طبیعی و مصنوعی استفاده نمود. شیرین کننده های […]

مضرات شیرین کننده های بدون قند
بدون دیدگاه

در این مقاله، مضرات شیرین کننده های بدون قند و هر نوع عوارض و مشکلاتی که ممکن است با مصرف زیاد و روزمره قندهای مصنوعی به آن دچار شویم را باهم بررسی خواهیم کرد.

برای ایجاد طعم شیرین در خوراکی ها می توان از شیرین کننده های طبیعی و مصنوعی استفاده نمود. شیرین کننده های طبیعی از انواع میوه ها، گیاهان و محصولات جانوری به دست می آید. اما شیرین کننده های مصنوعی از ترکیبات شیمیایی تشکیل شده و فاقد قند و شکر است. به همین علت این نوع قند دارای کالری اندکی می باشد. معمولا شیرین کننده های مصنوعی در رژیم های لاغری و به افراد مبتلا به دیابت توصیه می شود.

مضرات شیرین کننده های بدون قند

آشنایی با شیرین کننده مصنوعی (رژیمی)

به خوراکی هایی که طعمی شیرین به غذا می دهند، شیرین کننده گفته می شود. شیرین کننده ها علاوه بر ایجاد طعم شیرین در غذا سبب ایجاد خاصیت نگهدارندگی نیز می شوند. بنابراین این مواد نقش مهمی را در مواد خوراکی ایفا می کنند.

شیرین  کننده ها در دو نوع طبیعی و مصنوعی وجود دارند. شیرین کننده های طبیعی از خوراکی های گیاهی و جانوری با طعم شیرین حاصل می شوند.  عسل، شربت غلیظ میوه ها و … از جمله شیرین کننده های طبیعی هستند.

استفاده مداوم از شیرین کننده های طبیعی سبب بروز انواع بیماری ها از جمله اضافه وزن و دیابت می شود. به همین علت امروزه استفاده از شیرین کننده های مصنوعی رایج شده است. شیرین کننده های مصنوعی منشا طبیعی ندارند. این مواد اگرچه طعمی شیرین نظیر قند و شکر دارند، اما دارای کالری کمتری می باشند. به همین علت به آن ها شیرین کننده غیر مغذی نیز می گویند. این شیرین کننده ها به علت کالری اندکی که دارند، به افرادی که به دنبال کاهش وزن و لاغری هستند و افراد مبتلا به دیابت توصیه می شود.

شیرین کننده مصنوعی رژیمی

مضرات شیرین کننده های بدون قند

  • شیرین کننده های مصنوعی برخلاف شیرین کننده های طبیعی از ترکیبات شیمیایی تشکیل شده اند. این ترکیبات حس چشایی را در قسمت طعم شیرین تحریک کرده و احساس طعم شیرین را در فرد القا می کنند. اما فاقد قند و شکر می باشند. بنابراین کالری کمی دارند. متابولیسم این نوع قند در بدن ناقص می باشد. زیرا بدن انسان آنزیم لازم برای متابولیسم این مواد را ندارد. بنابراین این ترکیبات سبب افزایش سطح قند خون نمی شوند.
  • از آنجایی که قند های مصنوعی ۲۰۰ تا ۲۰۰۰۰ هزار برابر شیرین تر از قندهای طبیعی هستند، مقدار اندکی از آنها به خوراکی ها افزوده می شود. بنابراین از لحاظ اقتصادی به صرفه می باشند.
  • می توان گفت قند های مصنوعی برای افراد سالم عوارض بسیار اندکی دارند. اما ممکن است ترکیبات شیمیایی آن ها در برخی از موارد برای برخی از افراد دردسرساز شود.
  • نوشابه هایی که در آن ها از ترکیبات شیرین کننده مصنوعی استفاده می شود، ممکن است به علت وجود اسید سیتریک و اسید فسفریک در ترکیبات خود سبب پوسیدگی مینای دندان شوند.
  • برخی از تحقیقات نشان داده اند استفاده از شیرین کننده های مصنوعی با ایجاد اختلال در فعالیت مغزی می تواند سبب افزایش اشتهای فرد و چاقی شود.
  • همچنین این نوع قند می تواند مشکلاتی را در سیستم گوارش به خصوص روده ها ایجاد کنند. بعضی از انواع قند های مصنوعی باعث افزایش باکتری های بد روده می شود. افزایش این نوع باکتری ها چاقی و سندروم متابولیسم را در پی دارد.

در هر صورت پیشنهاد میشود در صورتی که دیابت یا مشکل خاص دیگری ندارید و صرفا با هدف رژیم غذایی و دریافت کالری و قند کمتر از این شیرین کننده های مصنوعی استفاده میکنید؛ با پزشک خود مشورت کرده و یا در مصرف آن ها زیاده روی نکنید.

مطالب مرتبط

بخش نظرات

نظرتان را بنویسید

Array