شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

مجله شلپ

نوشته کامل

بلوبری میوه کدام کشور است و در کجا رشد میکند؟

آیا میدانید بلوبری میوه کدام کشور است و کدام شهر های ایران و کشورهای جهان بهترین و مناسب ترین شرایط را برای رشد بلوبری دارند؟ در ادامه این موارد را بررسی خواهیم کرد. بلوبری که با نام ذغال اخته آبی و تمشک آبی نیز شناخته می شود، بومی آمریکای شمالی و مناطقی از اروپا می […]

بلوبری میوه کدام کشور است
بدون دیدگاه

آیا میدانید بلوبری میوه کدام کشور است و کدام شهر های ایران و کشورهای جهان بهترین و مناسب ترین شرایط را برای رشد بلوبری دارند؟ در ادامه این موارد را بررسی خواهیم کرد.

بلوبری میوه کدام کشور است

بلوبری که با نام ذغال اخته آبی و تمشک آبی نیز شناخته می شود، بومی آمریکای شمالی و مناطقی از اروپا می باشد. اما در حال حاضر این گیاه در اغلب مناطق با خاک های اسیدی و آب و هوای نیمه گرمسیری پرورش داده می شود. بلوبری گونه های متنوعی دارد و در دو رنگ آبی و بنفش تیره یافت می شود.

از میوه بلوبری در تولید انواع دسر، مربا، نوشیدنی، اسانس و غیره استفاده می شود. این گیاه به صورت تازه خوری، خشکبار و محصولات فرآوری به مصرف می رسد. رنگ خاص، طعم دلپذیر و خواص بینظیر بلوبری، آن را به میوه ای لاکچری و گرانقیمت تبدیل کرده است.

بلوبری میوه کدام کشور است

بلوبری یا ذغال اخته آبی میوه ای خوش طعم و لاکچری است که بومی امریکای شمالی می باشد. بوته این میوه به صورت ایستاده یا درختچه های خمیده و با قدی حدود ۶۰ تا ۹۰ سانتی متر است. گل های این گیاه شبیه به زنگوله هستند و سرخپوستان این گیاه را به علت داشتن شکوفه های پنج پر، مقدس می دانستند. شکوفه های گیاه بلوبری، رنگ های متفاوتی نظیر سفید، صورتی و سبز دارند.

بلوبری به رنگ آبی یا بنفش تیره در بازار یافت میشود. این میوه زیرمجموعه تمشک می باشد و به علت رنگ جذاب و خواص بی نظیر آن در غذا، مصارف روزانه و انواع نوشیدنی ها مورد استفاده قرار می گیرد. اسانس این میوه گرانقیمت نیز به عنوان رنگ دهنده و طعم دهنده در انواع بستنی، دسر و ژله کاربرد فراوان دارد.

بلوبری سرشار از انواع آنتی اکسیدان بوده و در بهبود و پیشگیری از انواع سرطان به خصوص سرطان سینه، سرطان پروستات و غیره نقش به سزایی دارد. به علاوه میوه بلوبری سبب تقویت سلول های مغزی و بهبود عملکرد حافظه می شود. این میوه خوش رنگ می تواند سطح استرس را کاهش داده و از بروز بیماری های قلبی جلوگیری نماید.

همچنین بلوبری سرشار از تانن ها، فلاونوئیدها، آنتوسیانین و اسیدهای فنولیک است. داشتن فیبر، ویتامین C، کارتنوئیدها، اسیدهای چرب امگا ۳ و مواد معدنی سبب شده که این میوه ارزش غذایی بالایی داشته باشد. در ادامه همراه ما از سایت آشپزی شلپ باشید تا با محل رشد بلوبری و کشت آن در ایران آشنا شوید.

بلوبری در ایران

بلوبری در کجا رشد میکند

با گذر زمان و صادر کردن انواع دسرها و نوشیدنی های بلوبری به سراسر دنیا، این میوه جایگاه خاصی در سبد غذایی مردم پیدا کرد. از این رو کشت این میوه در اکثر کشورها آغاز شد.

در حال حاضر بلوبری در اکثر کشورها پرورش داده می شود. اما این گیاه بومی آمریکای شمالی است و حدود ۹۰ درصد بلوبری دنیا در این منطقه کشت می شود.

بلوبری یک گیاه خزاندار یا همیشه سبز است و در خاک هایی با زهکشی مناسب به خوبی رشد می کند. اگرچه بلوبری نسبت به خاک زیاد حساس نیست، اما خاک های معدنی رسی لومی با درصد اسید بالا بهترین مکان برای رشد آن می باشد. بلوبری از لحاظ رشد یک گیاه کند محسوب می شود، اما عمری طولانی دارد و میزان محصول آن در واحد سطح بسیار خوب است؛ به طوریکه هر بوته بلوبری می تواند سالانه تا ۹ کیلو بلوبری تولید کند. میوه این گیاه در آغاز فصل تابستان قابل برداشت می باشد، اما میوه های نوع دیررس آن در اواخر شهریور می رسند.

اگر بلوبری در نواحی نیمه گرمسیری و خنک کشت شود، نیاز به آفتاب کامل دارد. ولی اگر در مناطق گرمسیری پرورش یابد، آفتاب به همراه سایه نیز می تواند نیاز روزانه این گیاه را به نور خورشید تامین کند. به طور کلی گیاه بلوبری روزانه ۶ تا ۸ ساعت به نور افتاب نیاز دارد.

محل رشد بلوبری

آیا بلوبری در ایران وجود دارد؟

این گیاه برای باردهی مناسب به نور فراوان، زمستان سرد و تابستان گرم نیاز دارد. ریشه های این گیاه سطحی است؛ بنابراین نیاز به خاکی دارد که بتواند رطوبت را در خود حفظ کند. از آنجایی که بلوبری در خاک های قلیایی و آب و هوای گرم و خشک رشد خوبی ندارد، نمی توان آن را در تمام مناطق ایران کشت کرد. در حال حاضر این گیاه در استان قزوین و استان های شمالی کشور پرورش داده می شود.

مطالب مرتبط

بخش نظرات

نظرتان را بنویسید

Array