جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

مجله شلپ

نوشته کامل

شاه بلوط را چگونه بخوریم؟ طرز تهیه شاه بلوط بو داده

شاه بلوط را چگونه بخوریم و روش بو دادن آن چگونه است؟ در ادامه فرق بلوط و شاه بلوط را باهم بررسی میکنیم. شاه بلوط میوه ای کمیاب و بومی مناطق سردسیر نظیر حاشیه های زاگرس می باشد. این میوه از لحاظ ظاهری شبیه به فندق است، اما خواص آن بسیار شبیه به بلوط می […]

شاه بلوط
بدون دیدگاه

شاه بلوط را چگونه بخوریم و روش بو دادن آن چگونه است؟ در ادامه فرق بلوط و شاه بلوط را باهم بررسی میکنیم. شاه بلوط میوه ای کمیاب و بومی مناطق سردسیر نظیر حاشیه های زاگرس می باشد.

این میوه از لحاظ ظاهری شبیه به فندق است، اما خواص آن بسیار شبیه به بلوط می باشد.

شاه بلوط

شاه بلوط میوه ای مغذی و پرخاصیت است و به روش های مختلف نظیر آب پز، بخارپز، خام و بو داده شده مصرف می شود.

شاه بلوط را چگونه بخوریم

شاه بلوط یک نوع آجیل می باشد که در کشورهای اروپایی و آسیایی و بر روی درختان و درختچه ها رشد می کند. شاه بلوط به شکل مثلثی و پهن بوده و دارای طعم شیرین می باشد. پوسته این میوه سفت و به رنگ قهوه ای می باشد. شاه بلوط گونه های مختلفی نظیر شاه بلوط ژاپنی، شاه بلوط امریکایی، شاه بلوط اسپانیایی و شاه بلوط چینی دارد.

در حال حاضر سالانه ۵۰۰ هزار تن شاه بلوط در جهان تولید می شود. کشور چین در صدر جدول تولید کنندگان این میوه می باشد.

شاه بلوط سرشار از انواع مواد مغذی است و برای کنترل دیابت و بهبود عملکرد غده تیروئید بسیار موثر است. این میوه به صورت های مختلفی نظیر خام، آرد شده، آب پز، بخارپز و برشته مورد استفاده قرار می گیرد.

آرد شاه بلوط خام فاقد گلوتن بوده و در تهیه نان، ماکارونی و پنکیک از آن استفاده می شود. شاه بلوط آب پز شده برای تهیه سوپ و انواع غذا مورد استفاده قرار می گیرد. البته شاه بلوط خام در تهیه سالاد نیز مورد استفاده قرار می گیرد. می توان از ترکیب شاه بلوط و شکر به عنوان دسر نیز استفاده نمود. شاه بلوط بو داده شده نیز به عنوان آجیل مصرف می شود.

طرز تهیه شاه بلوط بو داده

شاه بلوط را می توان به روش های مختلف تهیه نمود. کلاسیک ترین روش برای تهیه شاه بلوط کباب شده روی ماهیتابه و در شومینه است. به این صورت که ابتدا شاه بلوط را در راستای طول آن برش داده و سپس آن ها را روی ماهیتابه پخش کنید. این برش نباید به مغز شاه بلوط برسد.

سپس ماهیتابه را روی شعله گاز یا روی خاکستر داغ شومینه قرار داده و شاه بلوط ها را هم بزنید. زمانی که پوست شاه بلوط سرخ و داخل آن زرد شود، شاه بلوط آماده خوردن است.

البته می توان شاه بلوط را در فر نیز آماده نمود. به این صورت که شاه بلوط ها را روی ظرف نچسب پهن کرده و در فر با دمای ۱۸۰ تا ۲۰۰ درجه و به مدت ۳۰ دقیقه قرار دهید. در این صورت نیز در زمان آماده شدن، پوست شاه بلوط ها کاملا سرخ و برشته می شود.

برای طعم دادن به شاه بلوط می توان آن ها را برای مدت ۱۰ دقیقه در آب نمک خواباند و بعد آن ها را خارج نمودن پس از خشک شدن آن را برش داده و روی ماهیتابه پخش کرده و روی گاز تفت داد.

البته شاه بلوط را می توان به صورت آب پز نیز مصرف نمود. به این صورت که شاه بلوط ها را بریده و در یک قابلمه بزرگ بریزید. سپس روی آن مقداری آب سرد ریخته و قابلمه را روی شعله گاز قرار دهید.

اجازه بدهید تا شاه بلوط ها نرم شوند. نیازی به اضافه کردن نمک به آب نیست. برای بررسی پخته شدن شاه بلوط ها می توان از یک چنگال استفاده نمود و یا آن ها را چشید. در این حالت باید تا زمانی که شاه بلوط ها گرم هستند، پوست آن ها را کند.

فرق بلوط و شاه بلوط

بلوط و شاه بلوط اگرچه از یک خانواده هستند، اما تفاوت هایی با یک دیگر دارند. عمده تفاوت این دو گونه در ویژگی های ظاهری آن ها است. اما خاصیت آن ها تقریبا شبیه به یکدیگر می باشد. معمولا درختان بلوط و شاه بلوط در دامنه رشته کوه های زاگرس و مناطق لرنشین ایران یافت می شود.

از لحاظ ظاهری میوه بلوط کشیده تر و باریک تر از شاه بلوط می باشد و پوست سختی دارد. اما شاه بلوط از لحاظ ظاهری شباهت بیشتری به فندق دارد و گردتر می باشد. از لحاظ خواص همانطور که گفته شد شاه بلوط و بلوط تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.

تنها تفاوتی که می توان بین این دو ذکر کرد این است که شاه بلوط کمی چرب تر و مغذی تر از بلوط است. بلوط و شاه بلوط هر دو کمیاب و دارای طبع سرد و خشک می باشد و می توان از عسل، نبات و سکنجبین به عنوان مصلح آن ها استفاده نمود.

مطالب مرتبط

بخش نظرات

نظرتان را بنویسید

Array