دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

مجله شلپ

نوشته کامل

فواید چیپس و پفک چیست و چه عوارض و مضراتی دارد؟

چیپس و پفک از جمله تنقلات و خوراکی های ناسالمی هستند که این روزها طرفداران بسیاری پیدا کرده اند. علت اصلی محبوبیت این خوراکی ها طعم و ترکیبات شیمیایی به کار رفته در آن ها می باشد. اما سوال اینجاست که آیا مصرف این محصولات برای سلامتی ما فایده ای هم دارد یا خیر؟ در […]

فواید چیپس و پفک
بدون دیدگاه

چیپس و پفک از جمله تنقلات و خوراکی های ناسالمی هستند که این روزها طرفداران بسیاری پیدا کرده اند. علت اصلی محبوبیت این خوراکی ها طعم و ترکیبات شیمیایی به کار رفته در آن ها می باشد.

اما سوال اینجاست که آیا مصرف این محصولات برای سلامتی ما فایده ای هم دارد یا خیر؟ در این مقاله به بررسی فواید و مضرات مصرف چیپس و پفک پرداخته خواهد شد.

فواید چیپس و پفک

فواید چیپس و پفک

مهمترین مزیت مصرف چیپس و پفک سهولت استفاده از آن ها می باشد. این خوراکی ها برای مصرف نیازمند آماده سازی و صرف وقت نیستند. بنابراین این تنقلات بسیار مورد توجه افرادی است که وقت کافی برای تهیه پیش غذا و یا میان وعده را ندارند. به علاوه چیپس و پفک دارای مقدار چربی و نمک کمی نسبت به سایر انواع تنقلات می باشد. به همین علت افرادی که از رژیم های غذایی خاص استفاده می کنند، از این تنقلات به عنوان میان وعده استفاده می کنند. همچنین این تنقلات دارای برخی از ویتامین ها و فیبر البته به مقدار بسیار کم است که برای سلامت بدن بسیار مفید می باشد.

مضرات چیپس و پفک

اگرچه خوردن چیپس و پفک فوایدی دارد، اما این موضوع به این معنا نیست که مصرف این تنقلات بلامانع می باشد. در واقع این تنقلات خوشمزه مضرات بسیاری برای بدن انسان دارد. چیپس و پفک دارای مقادیر بسیاری از چربی، قندهای پرآب و نمک می باشد. به همین علت مصرف زیاد این خوراکی ها سبب بروز چاقی و افزایش وزن، افزایش فشار خون و مشکلات گوارشی می شود. به علاوه این تنقلات دارای رنگ، افزودنی های شیمیایی و مواد نگهدارنده می باشد. هر کدام از این مواد می تواند برای بدن مشکلاتی را ایجاد نماید.

البته استفاده از این تنقلات در حد متعادل و به اندازه مشکل خاصی برای فرد ایجاد نخواهد کرد، اما مصرف بیش از حد آن اختلالات بسیاری را برای فرد در پی خواهد داشت.

چیپس از جمله تنقلاتی است که در روغن سرخ می شود و نمک زیادی نیز دارد. به همین علت مصرف بیش از حد آن برای سلامتی خطرناک است. البته با توجه به اینکه در بسته بندی های جدید چیپس، هوا کاملا از بسته خارج می شود، مضرات ناشی از اکسیداسیون روغن برطرف گردیده است. اما با این حال این خوراکی مضرات بسیاری برای بدن دارد.

پفک نیز به علت وجود پودر پنیری، کالری بسیاری دارد. به علاوه رنگ های افزودنی در این خوراکی ممکن است سبب بروز آلرژی و سو هاضمه گردد.

برخی از افراد پاپ کورن را جایگزین مناسبی برای چیپس و پفک می دانند. البته باید گفت که پاپ کورن اگر در روغن و نمک سرخ نشده و در خانه تهیه شده باشد، نسبت به چیپس و پفک سالم تر است. در غیر اینصورت هر سه به یک اندازه مضرند.

مضرات چیپس و پفک

عوارض چیپس و پفک

لازم به ذکر است همانطور که گفته شد مصرف متعادل این خوراکی ها اشکالی ندارد. به طور مثال اگر فرد مبتلا به چاقی نباشد می تواند ۲ الی ۳ عدد چیپس، پفک یا پاپ کورن بخورد. اما اگر فرد دچار اضافه وزن باشد، قطعا مصرف این تنقلات سبب تشدید اضافه وزن در این افراد خواهد شد.

چیپس و فشار خون بالا

فشار خون بالا یکی از پیامدهای مصرف مداوم چیپس می باشد. وجود نمک و سدیم فراوان در چیپس به سرعت سطح سدیم را در بدن نامتعادل کرده و به همین علت سبب بروز فشار خون بالا می گردد. فشار خون بالا نیز زمینه بروز بیماری های قلبی و سکته مغزی را فراهم می کند.

چیپس و بیماری های قلبی

دشمن اصلی قلب غذاهای چرب و فرآوری شده می باشد. چیپس نیز یکی از همین خوراکی های چرب و فرآوری شده می باشد. بنابراین اگر چیپس را به یک میان وعده ثابت در رژیم غذایی خود تبدیل کرده اید، باید بدانید که به شدت خود را در معرض ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی قرار داده اید. زیرا آکریلامید موجود در چیپس به شدت زمینه بروز بیماری های قلبی و عروقی را فراهم می کند.

چیپس و اضافه وزن شدید

چیپس از جمله خوراکی هایی است که به علت چرب بودن کالری بالایی دارد. اما ارزش غذایی آن بسیار پایین است. زمانی که شما شروع به خوردن چیپس می کنید. نمک موجود در آن شما را به خوردن بیشتر آن ترغیب می کند. به همین علت عملا شما به علت پرخوری مقدار زیادی کالری با ارزش غذایی بسیار پایین دریافت می کنید. در این شرایط قطعا فرد به علت دریافت کالری اضافه دچار اضافه وزن شدید خواهد شد.

مضرات چیپس و پفک برای کودکان

چیپس و پفک تنقلات مناسبی برای کودکان به شمار نمی آیند. این خوراکی ها حاوی مقادیر زیادی چربی، قند و نمک هستند. بنابراین سبب بروز اضافه وزن، فشار خون بالا و در نتیجه افزایش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی می گردد. به علاوه این تنقلات دارای رنگ های افزودنی و مواد نگهدارنده بوده که برای سیستم گوارشی کودکان بسیار مضر هستند.

همچنین مصرف بیش از حد این خوراکی ها انرژی زیادی به کودک داده و سبب بروز اختلالات در خواب کودک خواهد شد. از طرفی چون کودک کالری اضافی دریافت می کند، اشتهای خود را برای مصرف غذاهای سالم، میوه ها و سبزیجات از دست می دهد. بنابراین کودک نمی تواند ویتامین ها، فیبر و مواد معدنی مورد نیاز خود را دریافت کند. بنابراین بهتر است والدین کودکان را به جای مصرف تنقلات ناسالم به خوردن میان وعده های سالم نظیر انواع خشکبار، میوه ها و سبزیجات تشویق کنند.

مضرات چیپس و ماست

استفاده بیش از حد از چیپس و ماست نیز سبب بروز مشکلات مختلفی در بدن می شود. این محصولات به علت داشتن چربی و نمک فراوان سبب بروز اضافه وزن، چاقی، فشار خون بالا و در نتیجه بیماری های قلبی و عروقی می شوند. همچنین مصرف بیش از اندازه چیپس و ماست قند خون و در نتیجه خطر ابتلا به دیابت را نیز افزایش می دهد.

به علاوه مصرف مداوم این خوراکی اختلالات گوارشی مختلفی نظیر گاز معده، سوزش معده و اختلالات سیستم هاضمه را در پی خواهد داشت. رنگ های افزودنی و مواد نگهدارنده موجود در این خوراکی ها نیز سبب بروز حساسیت و آلرژی های غذایی می گردد.

بنابراین توصیه می شود مصرف غذاهای سالم و سرشار از مواد مغذی نظیر سبزیجات، منابع پروتئینی و میوه ها را جایگزین چیپس و ماست کنید.

مطالب مرتبط

بخش نظرات

نظرتان را بنویسید

Array