شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

مجله شلپ

نوشته کامل

لیست ادویه های پرکاربرد آشپزخانه + فواید هر کدام

در تمام دنیا به منظور بهبود عطر، طعم، رنگ و مزه غذاهای مختلف از ادویه های متفاوتی استفاده می شود. انتخاب ادویه برای هر غذایی در هر نقطه از دنیا متناسب با ذائقه مردم آن منطقه می باشد. ادویه ها با اضافه شدن به غذاها و دمنوش های مختلف می توانند خواص دارویی و درمانی […]

لیست ادویه های آشپزخانه
بدون دیدگاه

در تمام دنیا به منظور بهبود عطر، طعم، رنگ و مزه غذاهای مختلف از ادویه های متفاوتی استفاده می شود. انتخاب ادویه برای هر غذایی در هر نقطه از دنیا متناسب با ذائقه مردم آن منطقه می باشد.

ادویه ها با اضافه شدن به غذاها و دمنوش های مختلف می توانند خواص دارویی و درمانی خوراکی ها را نیز تقویت کنند.

لیست ادویه های آشپزخانه

لیست ادویه جات لازم در خانه

ادویه ها اگرچه جز کوچکی از انواع غذا و دمنوش ها را تشکیل می دهند، اما نقش مهمی در بهبود طعم، عطر، رنگ و مزه خوراکی های مختلف دارند. ادویه ها علاوه بر اینکه به عنوان طعم دهنده استفاده می شوند، خواص درمانی بسیاری نیز دارند. در ادامه چند مورد از مهمترین ادویه های مورد استفاده در خانه ها معرفی خواهد شد.

زعفران

گران ترین و با ارزش ترین ادویه جهان زعفران است. به همین دلیل این ادویه را به نام طلای سرخ نامگذاری نموده اند. زعفران هم رنگ زیبایی به غذا و خوراکی های مختلف می دهد و هم عطر و طعم دلپذیری دارد. ایران یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده و صادر کننده زعفران می باشد.

فلفل قرمز

فلفل قرمز ادویه محبوب بسیاری از مردم دنیا به خصوص ساکنین کشور هند و پاکستان می باشد. این ادویه را می توان با خشک و آسیاب کردن فلفل های باریک قرمز رنگ به دست آورد. طعم تند آن سبب شده که بتوان از پودر فلفل قرمز در پخت انواع غذا، خورشت، کوکو و سس بهره برد.

هل

هل یکی از ادویه های خوش عطری است که اغلب در پخت انواع کیک، شیرینی و تهیه انواع نوشیدنی از آن استفاده می شود. این ادویه از دانه هایی سیاه رنگ تشکیل شده که در یک پوشش سبز یا سفید رنگ قرار دارد. معمولا از هل سفید برای پخت کیک و شیرینی استفاده می شود. زیرا سبب تغییر رنگ آن ها نمی گردد. این ادویه را می توان تنها با شکستن پوسته آن استفاده نمود. البته بهترین روش برای استفاده از آن این است که آن را آسیاب کرده و به صورت پودر استفاده نمایید.

آویشن

آویشن یکی از ادویه های پرکاربرد در تهیه انواع سوپ و سس بوده و عطر و طعم دلپذیری دارد. آویشن خواص درمانی بسیاری نیز دارد. به همین علت از آن در تهیه انواع دمنوش استفاده می شود.

لیست ادویه جات لازم در خانه

دارچین

به جرات می توان گفت دارچین یکی از خوش عطر ترین و خوش طعم ترین ادویه ها است. کمتر کسی است که نوشیدن یک لیوان چای دارچین را رد کند و یا از دارچین در دسرهای خود استفاده نکند. به همین علت دارچین، ادویه ای پرکاربرد در پخت و تهیه انواع کیک، شیرینی، پودینگ، کرم و نوشیدنی می باشد. دارچین در واقع پوسته داخلی یک درخت معطر است. بنابراین ظاهری درهم تنیده و ناهموار دارد.

لیمو عمانی

لیمو عمانی از خشک شدن لیمو ترش های کوچک به دست می آید. لیمو عمانی را می توان به صورت کامل، پودر شده و یا ورقه عمان شده استفاده نمود. از لیمو عمانی برای بهبود طعم انواع خورشت به ویژه قرمه سبزی و برخی از نوشیدنی های گرم نظیر چای استفاده می شود.

تخم گشنیز

تخم گشنیز همانند گیاه گشنیز طعم و عطر دلپذیری دارد. از این ادویه در پخت انواع خوراک، خورشت و تهیه انواع ترشی استفاده می شود. تخم گشنیز را می توان به صورت بذر خشک شده و یا به صورت آسیاب شده مصرف نمود. البته بهترین حالت استفاده از آن به صورت آسیاب شده است. البته دقت داشته باشید که قبل از آسیاب کردن تخم گشنیز بهتر است آن را کمی تفت دهید تا عطر و طعم آن آزاد شود.

زیره

اگرچه از اغلب ادویه ها در پخت خورشت ها و خوراک ها استفاده می شود. اما ادویه ای وجود دارد که عمده کاربرد آن در پخت انواع پلو به خصوص لوبیا پلو می باشد. کمتر کسی است که از زیره سبز برای بهبود طعم و عطر انواع پلو استفاده نکند. این ادویه بسیار پر خاصیت بوده و طبع گرمی به غذا می بخشد. از زیره در تهیه ترشی نیز استفاده می شود.

پودر سیر

کمتر غذای ایرانی را می توان یافت که در آن سیر و پیاز وجود نداشته باشد. علت اصلی این موضوع طعم و عطر قوی این دو گیاه است. پودر سیر از خشک کردن و آسیاب نمودن سیر های ورقه شده به دست می آید. پودر سیر را می توان در تمام انواع خورشت، خوراک، کوکو و به خصوص سس ها به کار برد.

فلفل سیاه

فلفل سیاه از آسیاب کردن دانه های فلفل سیاه به دست می آید. این ادویه طبع گرمی داشته و دارای یک عطر بسیار قوی است. البته برخلاف اسم این ادویه فلفل سیاه زیاد تند نیست. به همین علت از آن در پخت انواع خورشت، خوراک و کوکو استفاده می شود.

لیست ادویه جات خانه

پودر زنجبیل

اگرچه زنجبیل را می توان به صورت تازه نیز مصرف کرد، اما پودر زنجبیل به نسبت زنجبیل تازه طعم و عطر قوی تر و ماندگار تری دارد. پودر زنجبیل ادویه ای با طبع گرم و طعمی قوی است که برای از بین بردن بوی زهم مرغ، گوشت و ماهی مورد استفاده قرار می گیرد.

پودر زردچوبه

زردچوبه نیز شبیه به زنجبیل ریشه نوعی گیاه می باشد. البته زردچوبه بافت سفت تری به نسبت زنجبیل دارد. تقریبا می توان گفت هر غذایی که حاوی پیاز داغ هست، حتما زردچوبه هم دارد. زردچوبه علاوه بر اینکه سبب ایجاد رنگی زیبا در غذا می شود، خواص درمانی بسیاری نیز دارد. تفت دادن پودر زردچوبه در روغن می تواند طعم و عطر آن را بهتر و قوی تر کند. بهترین و پر رنگ ترین نوع زردچوبه در دنیا زردچوبه هندی است.

وانیل

وانیل ادویه محبوب تمام کودکان و اکثر بزرگسالان است. اگر از بچه ها سوال کنید که وانیل چه بویی می دهد؟ خواهند گفت بوی بستنی! وانیل عطر و طعم خوبی دارد. به همین دلیل در تهیه انواع دسر، کیک، بیسکوئیت و شیرینی مورد استفاده قرار می گیرد.

پودر سماق

سماق ادویه ای ترش مزه است که همیشه در کنار کباب و کوفته سرو شده و سبب بهبود طعم و عطر آن خواهد شد.

مطالب مرتبط

بخش نظرات

نظرتان را بنویسید

Array